۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
نوروز به گردشگری قم جان دوباره‌ بخشید| روزهای پر امید تاسیسات توریستی
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

نوروز به گردشگری قم جان دوباره‌ بخشید| روزهای پر امید تاسیسات توریستی

قم- طبق آمارهای ارائه شده توسط فعالان عرصه گردشگری و ستاد تسهیلات نوروزی قم، به دلیل افزایش تعداد مسافران قم در نوروز امسال، خسارت و آسیب به تأسیسات گردشگری این استان جبران شده است.

هیفاء پردل؛ بازار: تأسیسات و واحدهای اقامتی قم که دومین شهر مذهبی کشور به شمار می‌رود و بر صنعت گردشگری و خدماتی تکیه دارد بر اثر اعمال محدودیت‌های کرونایی طی سه سال گذشته آسیب فراوانی دید؛ شهری که تا قبل از شیوع کرونا در طول سال میزبان میلیون‌ها مسافر داخلی و خارجی بود اما این بحران باعث شد که همه مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری و هتل‌ها تعطیل و حتی برخی از عوامل این صنعت بیکار شوند.

بعد از مدتی از پشت سر گذاشتن بحران کرونا، از سال گذشته قم دوران مطلوبی را در حوزه گردشگری طی کرد؛ هرچند مهم‌ترین چالش قم با توجه به همه ظرفیت‌هایی که دارد، ماندگاری مسافر و زائر است ولی با برنامه‌ریزی مطلوب دست اندرکاران صنعت گردشگری کشور ماندگاری مسافر در قم از دو الی چهار ساعت به دو شبانه‌روز نیز افزایش یافته و این نکته یعنی این که چشم انداز و افق‌های مطلوبی برای صنعت گردشگری قم قابل پیش بینی است.

سفرهای ارزان قیمت

وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر طرحی با نام «گردشگری و یا سفرهای ارزان قیمت داخلی» مانور می‌دهد؛ طرحی که گفته می‌شود هدف و فلسفه آن رونق سفرهای داخلی ارزان قیمت است تا همه اقشار و دهک‌های مختلف جامعه از تأثیرات مثبت سفر بی‌نصیب نباشند، هرچند این طرح با وجود این که بسیاری بر اجرای آن تبلیغ می‌کنند هنوز همچنان در مرحله آزمون و خطا است.

مراکز اقامتی قم امسال با رشد فراوان روبرو شده است

در این طرح برخی شهرستان‌ها و استان‌ها به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب شده است اما به جرئت می‌توان گفت قبل از این که وزارت میراث تنها فکر اجرای طرح سفرهای ارزان قیمت داخلی باشد قم این نگین گردشگری مذهبی کشور از سالیانی دور مقصدی ارزان برای سفرهای ارزان قیمت به شمار می‌رفت این نکته مورد تأکید هم مسافرانی که اسکان یافته‌اند و هم مسافران عبوری است چون نرخ خدمات در قم ارزان‌تر از دیگر استان‌ها است.

طبق روایت دست اندرکاران صنعت گردشگری و ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی آمار اسکان در مراکز اقامتی قم امسال با رشد فراوان گردشگران روبرو شده و از سویی آمار ترددها و ورودی‌ها به شهر قم نیز افزایش چشمگیری داشته است.

نوروز به گردشگری قم جان دوباره‌ بخشید| روزهای پر امید تاسیسات توریستی

افزایش آمار اسکان در مراکز اقامتی قم

معاون امور اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با وضعیت سفرهای داخلی و نوروزی قم گفت: طبق آمار، اسکان مسافران نوروزی در مراکز اقامتی قم که شامل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و هم‌چنین مدارس و مساجد و همچنین بوستان‌ها است با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است.

ابوالقاسم مقیمی با بیان اینکه طبق آمارها هفت درصد افزایش در حوزه ترددها داشتیم و همچنین ضریب اشغال مراکز اقامتی دو روز مانده به تعطیلات نوروز ۸۰ درصد و در شب تحویل سال نیز ۱۰۰ درصد با اشغال مراکز اقامتی روبرو بودیم در حالی که در شش ماهه دوم سال این واحدها خالی ولی اکنون با ضریب اشغال ۵۰ درصدی روبرو است، عنوان کرد: نوروز همه آسیب‌های وارده به گردشگری قم را جبران کرد اما آن چه که جای تأسف دارد در کنار رشد سفرهای داخلی آمار تصادفات بالا رفته و قم هم با توجه به اینکه در تصادفات منجر به فوت جزو استان‌های آخر جدول است اما از آمار بالای تصادفات بی‌نصیب نیست.

وی به میزان نظارت‌ها و کنترل بازرسی‌ها از تأسیسات گردشگری و مراکز اقامتی برای مسافران نوروزی و هم‌چنین اصناف مختلف قم هم اشاره کرد و گفت: با توجه به تمهیدات سازمان صمت، مرکز بهداشت و هم‌چنین اتاق اصناف و میراث فرهنگی واحدهای اقامتی و اصناف مختلف استان زیر ذره بین بازرسی‌ها قرار دارند و بر فعالیت آن‌ها کنترل و نظارت می‌شود.

طبق آمار، اسکان مسافران نوروزی در مراکز اقامتی قم که شامل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، مدارس و مساجد و همچنین بوستان‌ها است با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است

معاون استاندار قم ادامه داد: قم در طول سال مقصد مهمی برای سفرهای ارزان قیمت داخلی است چرا که جدای از نوروز در مراسم‌های خاص شهر قم میزبان مسافران و زائران داخلی و خارجی است جدای از مسافران عبوری و ورودی قم مقصد مناسبی برای سفرهای کوتاه مدت و ارزان قیمت است

قم مقصد پرتردد و شلوغ کشور

این سؤال اکنون مطرح است که آیا نوروز و رشد آمار سفرها و به طبع آن اسکان و حضور مسافران تأثیر مثبتی بر اقتصاد شهر قم داشته باشد؟ طبق آماری که سید مصطفی فاطمی، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی از سفرهای هفته نخست تعطیلات نوروزی ارائه داده چنین تفسیر می‌شود که قم در رده استان‌هایی است که تا ۹۰ درصد مراکز اقامتی آن اشغال شده است و معتقد است که در ۲۵ اسفندماه ۵۰ میلیون نفر شب اقامت در نوروز ثبت و استان‌هایی که بیشترین تردد و اقامت را داشتند و هرمزگان، فارس، گیلان و اصفهان و هم‌چنین بوشهر و خوزستان و یزد و کرمان و قم استان‌هایی هستند که تا ۹۰ درصد ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی آنها تکمیل شده است.

حال با توجه به این آمار که مربوط به هفته اول تعطیلات است مشخص نیست قم در رده استان‌های شلوغ و پر تردد و هم‌چنین با ظرفیت اشغال فراوان مراکز اقامتی است و این به این معنی است که چشم اندازی خوبی برای قم دیده می‌شود و نوروز امسال اقتصاد شهر با اسکان مسافر و حتی خرید سوغات بهبود یافته است.

نوروز به گردشگری قم جان دوباره‌ بخشید| روزهای پر امید تاسیسات توریستی

رونق اقتصادی با سفرهای نوروزی با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب

یک استاد دانشگاه و مدیر گروه رشته گردشگری دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری قم که دارای دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با رویکرد گردشگری است در ارتباط با ظرفیت‌های قم در زمینه سفرهای نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: قم ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیری غیر از زیارت برای مسافران نوروزی دارد و این شهر در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار دارد.

محمد آقازاده با بیان اینکه مهم‌تر این که در این شهر زیارتی جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و هم‌چنین طبیعی و روستایی وجود دارد که می‌تواند برای مسافران نوروزی جذاب باشد و رونق اقتصادی به همراه داشته باشد، اظهار داشت: در شهر قم صنایع دستی با تاریخچه زیادی نیز داریم که اگر در قالب بازارچه‌هایی نوروزی در مسیر گردشگران فعال شود باعث اشتغال‌زایی و رونق اقتصاد می‌شود.

درصد ضریب اشغال هتل‌های قم گویای این نکته است که صنعت گردشگری در این استان از صرفه اقتصادی برخوردار خواهد بود

وی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های مطلوبی برای حوزه گردشگری قم در سفرهای نوروزی مهیا شود تا گردشگری و سفرهای نوروزی تنها به زیارت محدود نباشد، گفت: در قم جاذبه‌هایی وجود دارد که مغفول مانده است. در شب تحویل سال و شب عید گره‌های ترافیکی کل قم را قفل کرده بود و ما مشکل پارکینگ داریم و این امر با وجود همه ظرفیت‌های مطلوبی که در قم وجود دارد اگر زیرساخت خوبی برای این صنعت و پیک مسافر در مراسم مختلف از جمله عید فراهم نکنیم با مشکل روبرو می‌شویم.

برای ادامه بحث تأثیر حضور مسافران نوروزی و تأثیر آن بر اقتصاد با سید مهدی قریشی معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم که در گذشته از مدیران معاونت ستاد امور زائرین استانداری و در حوزه گردشگری تجاربی دارد گفت‌وگو کردیم.


اقتصاد گردشگری اولویت مهم قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: یکی از افتخارات ما در قم این است که میزبان و خادم زائران کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و ده‌ها امامزاده بزرگوار هستیم البته در کنار این موضوع معنوی قطعاً ثمرات مادی و رونق اقتصادی نیز برای قم به وجود آمده و اساساً اقتصاد گردشگری یکی از موضوعات اولویت‌دار برای کشور و خصوصاً قم است. در بسیاری از مناسبت‌ها قم شاهد حضور خیل عظیم زائرین و گردشگران است.

سید مهدی قریشی در ادامه افزود: درصد ضریب اشغال هتل‌های قم گویای این نکته است که صنعت گردشگری در این استان از صرفه اقتصادی برخوردار است. در نوروز نیز قم شاهد حضور جمع کثیری از زائران و مسافران است و بخش‌های مختلف اقامتی، تفریحی، مراکز خرید، سوغات و ... از آن منتفع می‌شوند که البته همان‌طور که بیان شد نیاز به برنامه‌ریزی بیشتر و متشکل کردن این وضعیت هستیم تا توسعه استان بر این مبنا بهتر انجام شود.

قم به باور بسیاری شاید تنها مقصدی برای زیارت مذهبی باشد اما این شهر با ظرفیت‌های پیدا و پنهانی که دارد مقصدی مهم برای اجرای سفرهای ارزان قیمت داخلی و مقصدی برای سفرهای خارجی، طبیعی، تاریخی و هم‌چنین توریسم سلامت به شمار می‌رود. که لازم است در این شهر مسئولان برای صنعت گردشگری بیشتر برنامه‌ریزی کنند و از سوی دیگر مسئولان ملی هم از صنعت گردشگری قم حمایت کنند.

کد خبر: ۲۱۳٬۷۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha