۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۰
آمار زائران در مشهد رکورد زد| رستوران‌های پیرامون حرم مطهر شبانه‌روزی شدند
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

آمار زائران در مشهد رکورد زد| رستوران‌های پیرامون حرم مطهر شبانه‌روزی شدند

مشهد- درحالی‌که پیش‌بینی مسئولان خراسان رضوی مبنی بر حضور ۱۰ میلیون زائر به خراسان رضوی بود اما این رقم باگذشت از رقم ۱۱ میلیون رکورد جدیدی در نوروز امسال بر جای گذاشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: امسال به دلیل هم‌زمانی اعیاد شعبانیه و تعطیلات نوروزی زمان سفر به استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مشهد از نیمه اسفندماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و درحالی‌که مسئولان این استان حضور ۱۰ میلیون زائر را تخمین می زدند اما آمار رسمی حکایت از ورود ۱۰ میلیون و ۹۶۹ هزار نفر تا هشتم فروردین‌ماه حکایت دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسان رضوی در همین راستا روز چهارشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود ورود ۱۰ میلیون و ۹۶۹ هزار و ۹۶۶ نفر مسافر نوروزی به این استان از ۲۵ اسفندماه پارسال تا هشتم فروردین‌ماه جاری ثبت‌شده که طی این مدت هفت میلیون و ۷۷۷ هزار و ۲۱۷ نفر از این تعداد به مشهد وارده شده‌اند.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی نژاد بابیان اینکه مجموع اسکان زائران در استان ۶ میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۱۰ نفر طی این مدت گزارش‌شده است افزود: پنج میلیون و ۵۲۶ هزار و ۴۶۸ نفر شب اقامت از کل استان در مشهد رقم خورده است.


تصمیم جدید مسئولان برای پذیرایی از زائران

حضور میلیونی زائران در مشهد مقدس موجب شد تا مسئولان این کلان‌شهر برای رفاه حال زائران مجوز بازگشایی رستوران‌ها در محیط پیرامونی حرم مطهر رضوی را در ماه مبارک رمضان صادر کنند.

آمار زائران در مشهد رکورد زد| رستوران‌های پیرامون حرم مطهر شبانه‌روزی شدند

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در این رابطه اظهار کرد: در استان طبق هماهنگی با دستگاه قضایی، انتظامی، مدیرکل میراث فرهنگی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان، فرماندار و سایر دستگاه‌ها چند مصوبه در خصوص پذیرایی از زائران به نتیجه رسید.

حضور میلیونی زائران در مشهد مقدس موجب شد تا مسئولان این کلان‌شهر برای رفاه حال زائران مجوز بازگشایی رستوران‌ها در محیط پیرامونی حرم مطهر رضوی را در ماه مبارک رمضان صادر کنند

وی ادامه داد: اولویت ارائه خدمات پذیرایی برای وعده‌های صبحانه، ناهار و شام به واحدهای پذیرایی محل اقامت سپرده‌شده است اما بخش زیادی از زائران در واحدهای غیررسمی ازجمله موقت و اضطراری ساکن هستند و واحدهای پذیرایی ندارند؛ بنابراین باید شرایط تغذیه آن‌ها پیش‌بینی شود.

گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: مقرر شد هماهنگی بین اصناف و دستگاه انتظامی صورت گیرد تا واحدهایی که شرایط لازم و ظرفیت دارند، در محل پذیرایی کنند و بیرون برنداشته باشند، همچنین باید پوشش لازم داشته باشند.

وی بیان کرد: مقررشده است اگر این واحدها غذای بیرون بر داشته باشند آن را بسته‌بندی کرده و استتار کنند و لذا این مصوبه در خصوص مشهد و شهرستان‌های استان است.

گنابادی‌نژاد با اشاره به نحوه فعالیت رستوران‌ها و هتل‌ها در ماه رمضان تأکید کرد: با همراهی فرمانداری مشهد، نیروی انتظامی و اتحادیه واحدهای صنفی تمهیداتی در رابطه با رعایت موازین شرعی در ماه رمضان پیش‌بینی‌شده که بر این اساس هیچ واحد پذیرایی در روزها اجازه فعالیت ندارد اما مجوز پذیرایی در واحدهای اقامتی به دلیل حضور زائران و مسافران داده‌شده است.


افزایش دو برابری اسکان زائران

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه با تمهیدات ستاد خدمات سفر استان امیدواریم تا پایان نوروز و برقراری سفرها شرایط خوبی برای زائران و مسافران در مشهد فراهم باشد افزود: گاهی در ساعات شامگاهی و به‌خصوص در خیابان‌های منتهی به حرم خودروهایی مشاهده می‌شود که زائران در خودرو در حال استراحت هستند.

آمار زائران در مشهد رکورد زد| رستوران‌های پیرامون حرم مطهر شبانه‌روزی شدند

گنابادی نژاد یادآور شد: تأکید می‌کنم که ظرفیت اسکان مشهد به‌هیچ‌وجه کمبود ندارد و آماده پذیرایی از تمام زائران و مسافران است و لذا برخی زائران بنا بر اقتضای شرایط خود ترجیح می‌دهند از ظرفیت‌های اقامتی استفاده نکنند.

ظرفیت اسکان مشهد به‌هیچ‌وجه کمبود ندارد و آماده پذیرایی از تمام زائران و مسافران است و لذا برخی زائران بنا بر اقتضای شرایط خود ترجیح می‌دهند از ظرفیت‌های اقامتی استفاده نکنند

وی با بیان اینکه از مجموعه‌هایی که همیشه کمک مؤثر در حوزه اسکان داشتند آموزش‌وپرورش با ظرفیت اسکان مدارس بوده است ادامه داد: امسال افزایش متفاوتی را در این زمینه داشتیم که ظرفیت دو یا بیش از دو برابر ظرفیت سال‌های گذشته بود.

گنابادی نژاد با اشاره به بودجه زیارت نیز گفت: بودجه زیارت چند سال ردیف نداشت، سال‌هایی هم که ردیف داشت در دولت قبلی تخصیص پیدا نکرد. در سال ۱۴۰۱ بودجه‌ای گذاشته شد که تخصیص آن ضعیف بود. یکی از اولویت‌ها در این بودجه کمک به تجهیز مدارسی بود که در زمینه اسکان فعالیت داشتند.

وی بیان کرد: در کارگروه ملی زیارت نیز مصوبه‌ای داشتیم که مدارس و مجموعه‌های مشابه که وظیفه اسکان ندارند اما کمک می‌کنند از پرداخت هزینه انرژی معاف شوند.


صدور مجور فعالیت برای رستوران‌ها

رییس اتحادیه صنف رستوران‌داران، کباب و حلیم‌پزان مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: رستوران‌های دارای بیش از ۲۵ صندلی و مستقر در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) به‌منظور رفاه حال زائران در ماه مبارک رمضان مجاز به فعالیت در طول شبانه‌روز شدند.

حسن امیریان بابیان اینکه امسال حضور مسافران در مشهد ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل بود ادامه داد: به‌منظور حفظ حرمت ماه مبارک رمضان فعالیت رستوران‌ها، کترینگ ها، آشپزخانه‌ها و کبابی‌ها فقط از افطار تا سحر مجاز بود اما به دلیل اینکه برخی از زائران به دلایل مختلف قادر به روزه گرفتن نیستند، اتحادیه رستوران‌داران تلاش بسیاری کرد تا مسئولان با فعالیت رستوران‌ها در طول روز موافقت کنند.

وی بیان کرد: در همین راستا با توجه به اینکه تعداد ۶۰ درصد از رستوران‌های مزبور در اطراف حرم مطهر رضوی در زیرزمین واقع‌شده‌اند ادامه داد: رستوران‌هایی نیز که در معرض دید عموم قرار دارند می‌بایست پوشش پنجره‌ها را به نحوی قرار دهند تا از بیرون قابل‌رؤیت نباشند.

امیریان با اشاره به تشدید بازرسی‌ از واحدهای صنفی در مشهد در ایام نوروز گفت: از ۱۵ اسفند بازرسی‌ها در رینگ حرم و اطراف حرم مطهر از واحدهای صنفی اتحادیه تشدید شده است و تعداد ۱۴ اکیپ بازرسی از ۱۵ اسفند فعالیت خود را آغاز کرده و همچنین ۲۷ تا ۳۵ نفر بازرس افتخاری در این بازرسی‌ها حضور دارند.


کاهش ضریب اشغال مدارس

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز بابیان اینکه ضریب اشغال مدارس در مقایسه با شب عید کاهش داشته است اذعان کرد: در حال حاضر ظرفیت اسکان آموزش‌وپرورش در مشهد ۲۷ درصد و در استان ۲۳ درصد اشغال است درحالی‌که در شب عید ظرفیت مشهد به‌طور کامل پر بود.

آمار زائران در مشهد رکورد زد| رستوران‌های پیرامون حرم مطهر شبانه‌روزی شدند

در حال حاضر ظرفیت اسکان آموزش‌وپرورش در مشهد ۲۷ درصد و در استان ۲۳ درصد اشغال است درحالی‌که در شب عید ظرفیت مشهد به‌طور کامل پر بود

سید امیر شوشتری بابیان اینکه در شب عید حتی از اسکان‌های اضطراری هم استفاده کردیم و مدارسی که جز فرش چیز دیگری نداشت مورد استفاده قرار گرفت در جمع خبرنگاران گفت: امسال ۳۱ درصد اسکان به غیر فرهنگیان اختصاص داشت.

وی بابیان اینکه اولویت انتخاب استان‌ها به ترتیب آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، همدان و کرمان بودند ادامه داد: در شب عید ۴۰ هزار اسکان داشتیم که تنها در مشهد ۳۱ هزار و ۷۵۰ نفر بود.

وی بابیان اینکه هزینه اسکان از ۶۵ تا ۱۵۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است ادامه داد: برای اسکان در مدارس سقف ماندگاری تعیین نشده است.

شوشتری با اعلام این مطلب که تا ظهر هشتم فروردین تعداد ۹۶ هزار و ۵۸۰ نفر در مدارس آموزش‌وپرورش استان اسکان داده شدند ادامه داد: این تعداد در قالب ۲۱ هزار و ۸۹۶ خانواده بودند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی بیان کرد: تعداد ۸۹۵ مدرسه در استان شامل ۹۱۱۷ کلاس درسی برای اسکان معرفی و تجهیز شد که تعداد ۶۱۰ مدرسه با ۶۳۴۰ کلاس در مشهد تجهیز شدند.

کد خبر: ۲۱۳٬۵۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عسل جون IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      0 0
      خدا پشت و پناتون باشه عزیزان به سلامتی بیاین و به سلامتی برگردین اینشالا. اینشالا که آقا حاجتتون بده با دست پر برگردین
    • روح الله IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 0
      اگر این آمار درست باشد که البته نادرست است چون دو روز قبل ۶میلیون رسما اعلام شد ضمن اینکه شلوغی در مشهد مشهود نیست این آمار در دهه ۸۰ بالای ۲۰ میلیون نفر بوده