۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
چین اولین تراکنش LNG خود را به یوان انجام داد| امارات پیشتاز در تضعیف دلارهای بازار نفت وگاز
عرض اندام یوان در برابر دلار

چین اولین تراکنش LNG خود را به یوان انجام داد| امارات پیشتاز در تضعیف دلارهای بازار نفت وگاز

بورس نفت و گاز طبیعی شانگهای  دیروز سه شنبه اعلام کرد که شرکت ملی نفت فلات قاره چین  کنوک (CNOC)  و توتال انرژی اولین معاملات چین در زمینه گاز طبیعی مایع را که به یوان تسویه می شود، تکمیل کرده اند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: به نظر می رسد که کابوس پترو یوان در حال وقوع است و معاملات نفت و گاز با یوان که پیشتر در سفر رئیس جمهور چین به عربستان مطرح شده بود؛ درنگ واقعیت به خود گرفته و بورس نفت و گاز طبیعی شانگهای دیروز سه شنبه اعلام کرد که شرکت ملی نفت فلات قاره چین کنوک (CNOC) و توتال انرژی اولین معاملات چین در زمینه گاز طبیعی مایع را که به یوان تسویه می شود، تکمیل کرده اند.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که این معامله شامل حدود ۶۵۰۰۰ تن گاز طبیعی مایع وارداتی از امارات است.

توتال انرژی به رویترز ضمن تایید این معامله اعلام کرد: این عملیات شامل گاز طبیعی مایع وارداتی از امارات متحده عربی است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

شرکت ملی نفت فلات قاره چین کنوک (CNOC) نیز تاکنون به درخواست درباره توضیحات این معامله پاسخ نداده است.

چین در سال‌های گذشته در تلاش برای تثبیت پول خود در سطح بین‌المللی و کاهش تسلط دلار در تجارت جهانی، بر حل و فصل معاملات نفت و گاز به یوان تمرکز کرده است.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور عربستان سعودی در ماه دسامبر در سفری به پایتخت عربستان اعلام کرد که چین باید از بورس شانگهای به عنوان بستری برای حل و فصل تجارت نفت و گاز با ارز یوان بدل شود.

چین، بزرگترین خریدار نفت در جهان، درها را به روی معاملات نفت و گاز طبیعی با ارز داخلی خود به جای دلار آمریکا گشوده است.

شی اظهار داشت (بر اساس متنی از اظهارات او در چین‌دیلی در ۱۰ دسامبر) : «چین در بلندمدت به خرید محموله‌های عظیم نفت خام از شورای همکاری خلیج فارس ادامه خواهد داد، و محموله‌های اِل‌اِن‌جی بیشتری نیز از این شورا تهیه خواهد کرد.»

شی گفت: «ما همکاری خود را در بخش بالادستی، خدمات مهندسی، و همچنین ذخایر، حمل و نقل و پالایشگاه‌های نفت و گاز تقویت خواهیم کرد.»

شی در سخنرانی خود گفت، چین که با فروش قطعات خورشیدی، پیشروی قابل توجهی در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داشته است، تمایل دارد تا روابط را بیش از پیش توسعه دهد. شی از دیگر زمینه‌های اولویت‌دار به توسعه همکاری‌های مالی و سرمایه‌گذاری، گسترش زمینه‌های همکاری جدید برای نوآوری، علم و فناوری، و پیشرفتی چشمگیر در همکاری‌های هوافضا و نکات برجسته در همکاری‌های زبانی و فرهنگی اشاره داشت.

معامله تایید شده گاز با یوان از یک سو سرمایه گذاری شرکت نفتی آرامکو در چین نشان میدهد که هژمونی دلار در بازار های نفتی در حال ترک خوردن است

یوان جای دلار را می گیرد؟

چندی پیش بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد: چین که قدرتی نوظهور است قصد از بین بردن بارزترین و پایدارترین نشانه‌های هژمونی ۷۵ ساله ایالات متحده در خاورمیانه را دارد. با این حال گزارش بر ابهام در موفقیت این کار تاکید داشت زیرا تصور شگفت‌آوری است که در پی معرفی یوان نفتی، سهم دلارهای نفتی کم شده و سیستم مالی ایالات متحده ضعیف شود. در گزارش تاکید شده بود که محافل دولتی ریاض، ابوظبی، شهر کویت یا دوحه معتقدند دلار ماندگار است اما معامله تایید شده گاز با یوان از یک سو سرمایه گذاری شرکت نفتی آرامکو در چین نشان میدهد که هژمونی دلار در بازار های نفتی در حال ترک خوردن است.

دو روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان با امضای دو قرارداد پالایشی سرمایه‌گذاری در چین را افزایش داد.

رویترز در این باره نوشت، سعودی آرامکو سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری خود در چین را با نهایی کردن قرارداد افزایش سهم در یک سرمایه‌گذاری مشترک برنامه‌ریزی‌شده در شمال شرق چین و کسب سهام بالا در یک شرکت پتروشیمی خصوصی افزایش داد.

از طریق این دو قرارداد که به‌طور جداگانه روزهای یکشنبه (ششم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) و دوشنبه (هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) اعلام شد، آرامکو روزانه ۶۹۰ هزار بشکه نفت خام به دو شرکت چینی عرضه خواهد کرد و جایگاه خود را به‌عنوان برترین عرضه‌کننده کالا در چین تقویت می‌کند.

آرامکو روز هفتم فروردین‌ماه اعلام کرد که با خرید ۱۰ درصد از سهام شرکت خصوصی پتروشیمی رونگ‌شنگ به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

بر اساس اعلام این شرکت دولتی عربستان، قرارداد با شرکت رونگ‌شنگ شامل عرضه روزانه ۴۸۰ هزار بشکه نفت به شرکت پتروشیمی ژجیانگ (ZPC) تحت کنترل رونگ‌شنگ به مدت ۲۰ سال است.

این قرارداد در پی توافق اولیه آرامکو با دولت استانی ژجیانگ در سال ۲۰۱۸ برای کسب سهام ۹ درصدی از پتروشیمی ژجیانگ آمده است.

این قراردادها بزرگ‌ترین قراردادهایی هستند که از زمان سفر شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین به عربستان در دسامبر ۲۰۲۲ امضا شده است، رئیس‌جمهوری چین در این سفر خواستار تجارت نفت به یوان شده بود.

سرمایه‌گذاری‌های آرامکو بر تعمیق روابط ریاض با پکن تأکید کرده و این نگرانی‌های امنیتی را در واشینگتن، متحد سنتی ریاض، افزایش داده است.

آرامکو اکنون به پالایشگاهی در شرق چین با ظرفیت پالایش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد.

چین اولین تراکنش LNG خود را به یوان انجام داد| امارات پیشتاز در تضعیف دلارهای بازار نفت وگاز

به نظر می رسد علاوه بر همکاری های جذابی که چین برای تضمین تامین انرژی پیشنهاد می دهد، تحریم‌های نفتی آمریکا به نفع پترویوان شده است

قرارداد رونگ‌شنگ پس از توافق آرامکو با شریکان چینی در روز یکشنبه برای احداث یک پالایشگاه نفت و اجرای یک پروژه پتروشیمی در استان لیائونینگ در شمال شرق چین امضا شد که انتظار می‌رود با هدف برآورده کردن تقاضای رو به رشد چین برای سوخت و مواد شیمیایی در سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسند.

پروژه لیائونینگ در شهر پانجین، دومین سرمایه گذاری بزرگ پالایشی - پتروشیمی آرامکو در چین خواهد بود.

شرکت مشترک پتروشیمی هواجین آرامکو (هاپکو) که یک سرمایه‌گذاری سعودی - چینی است مجتمع پانجین با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت و یک کراکر با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن اتیلن و ۲ میلیون تن پارازایلن می‌سازد و راه‌اندازی خواهد کرد.

به نظر می رسد علاوه بر همکاری های جذابی که چین برای تضمین تامین انرژی پیشنهاد می دهد، تحریم‌های نفتی آمریکا به نفع پترویوان شده است. ایالات متحده کشورهای ونزوئلا، ایران و روسیه را تحریم کرده است و این شرایط راهی جز پرداخت‌های جایگزین مانند یوان را باقی نمی‌گذارد.

نقش امارات به رقم روابط خوب با امریکا در دلار زدایی از معاملات نفت و گاز قابل تامل و پیشتاز است؛ زیرا امارات سعی دارد تا نقش هنگ کنک را در منطقه خاور میانه بازی کند و خود را علاوه بر هاب حمل و نقل به یک مرکز تبادلات مالی بدل کند. امارات به غیر از همکاری یوانی با چین در فروش گاز مایع هم اکنون با استفاده از درهم با ثبات خود در فرآورده های نفتی و نفت روسیه نقش آفرینی می کند و به هند در این باره کمک کرده است

هندی‌ها نفت روسیه را به درهم خریدند

اما این تمام ماجرا نیست و نقش امارات به رقم روابط خوب با امریکا در دلار زدایی از معاملات نفت و گاز قابل تامل و پیشتاز است؛ زیرا امارات سعی دارد تا نقش هنگ کنک را در منطقه خاور میانه بازی کند و خود را علاوه بر هاب حمل و نقل به یک مرکز تبادلات مالی بدل کند. امارات به غیر از همکاری یوانی با چین در فروش گاز مایع هم اکنون با استفاده از درهم با ثبات خود در فرآورده های نفتی و نفت روسیه نقش آفرینی می کند و به هند در این باره کمک کرده است.

چندی پیش رویترز در این باره نوشت: پالایشگاه‌های هندی به جای دلار آمریکا، پول عمده خرید نفت روسیه را به درهم امارات متحده عربی پرداخت کردند.

اگرچه هند تحریمهای غربی علیه مسکو را به رسمیت نشناخته و خرید نفت روسیه، تحریمهای مذکور را نقض نمی کند اما بانک‌ها و موسسات مالی هندی درباره انجام مبادلات مربوط به این خریدها، محتاط هستند تا ناخواسته تحریمهایی که علیه روسیه بر سر جنگ اوکراین وضع شده اند را نقض نکنند.

پالایشگاه‌ها و معامله گران هندی نگران آن هستند که شاید نتوانند به تسویه معاملات به دلار ادامه دهند؛ به خصوص اگر قیمت نفت روسیه به بالاتر از سقف تعیین شده از سوی کشورهای گروه هفت و استرالیا افزایش پیدا کند.

این موضوع باعث شده است که معامله گران به دنبال استفاده از روش های پرداخت جایگزین باشند که به تلاشهای روسیه برای دلارزدایی از اقتصادش در واکنش به تحریمهای غربی کمک می کند.

تلاشهای قبلی پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت پول معامله‌گران برای نفت روسیه به درهم از طریق بانکهای دبی ناموفق بود و آنها را مجبور کرده بود دوباره از دلار آمریکا استفاده کنند. اما به گفته منابع آگاه، "استیت بانک ایندیا" اکنون این معاملات درهم را انجام می دهد.

پالایشگاه‌های هندی معمولا نفت روسیه را از معامله گران به قیمتی که شامل هزینه تحویل است، خریداری می‌کنند.

چهار منبع آگاه اظهار کردند: پالایشگاه‌های هندی نفت روسیه را بر مبنای تحویل در محل خریداری می‌کنند تا هرگونه ریسک مربوط به حمل محموله را خنثی کنند و تاکنون هزینه محاسبه شده در محل بارگیری، پایین سقف قیمت بوده است. پالایشگاه‌های هندی اکثرا نفت روسیه را از معامله‌گران مستقر در دبی خریداری می‌کنند.

کد خبر: ۲۱۳٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha