۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۹
چشم‌انداز مبادلات تجاری ایران و روسیه
کارشناس مسائل روسیه مطرح کرد

چشم‌انداز مبادلات تجاری ایران و روسیه

مدبر، کارشناس مسائل روسیه گفت: اکنون تراز تبادل تجاری ایران با روسیه به ۵ میلیارد دلار رسیده و این ظرفیت وجود دارد که به ۱۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش بازار، روح‌الله مدبر کارشناس مسائل روسیه با اشاره به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه، شرایط زمانی سفر و تعاملاتی که با کشورهای مختلف دارد، گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دیپلماسی متوازن و اصول همسایگی تنظیم شده است که فدراسیون روسیه به عنوان قدرت موثر در نظام بین‌الملل و نظم جدید جهانی جایگاه ویژه‌ای نزد جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی با اشاره به چهارمین سفر آقای امیرعبداللهیان به فدراسیون روسیه و دیدار با لاوروف همتای روسی خود افزود: در این سفر موارد مهمی مورد بررسی قرار می‌گیرد به‌ویژه آنکه اواخر تیرماه سال گذشته آقای پوتین در ملاقات با مقام معظم رهبری، چند راهبرد مشخص در حوزه روابط ایران و روسیه تنظیم کردند و مقرر شد به نتیجه نهایی برسد. در آن ملاقات، مقام معظم رهبری به آقای پوتین تأکید کردند که آمریکایی‌ها باید از سوریه خارج شوند و این موضوع یک فصل مشترک بین ایران و روسیه است.

کارشناس مسائل روسیه بیان کرد: ایران و روسیه در موضوع افغانستان نقاط مشترکی دارند که در گفتگوهای امروز وزرای خارجه دو کشور مورد توجه قرار می‌گیرد همچنین در سخنرانی نوروزی، مقام معظم رهبری به بحث حذف دلار در مبادلات خارجی و کشورهایی که در زیر شدیدترین تحریم‌ها با خارج کردن دلار موفق شدند، اشاره کردند.

مدبر ادامه داد: فدراسیون روسیه از جمله این کشورهاست که با خارج کردن دلار موفق شد. روسیه بعد از بحران اوکراین تحت ۶ هزار قلم تحریم هوشمند قرار گرفته و سیاست دلارزدایی، شایسته سالاری و مسیری که آقای پوتین طی این مدت تنظیم کرده هیچ تأثیری در اقتصاد روسیه نگذاشته است و به خاطر همین برنامه‌ای که در پیش گرفته ارزش پول ملی روسیه بالا رفته و تورم چهاردرصدی را در روسیه شاهد هستیم.

وی تأکید کرد: ما باید به سرعت شبکه بانکی خودمان را که شبکه شتاب است با شبکه میر روسیه ادغام کنیم. هم‌اکنون این مسیر خیلی جلو رفته و امیدواریم نهایی شده و به زودی این دو شبکه بانکی و مالی به هم مرتبط شوند و در صورت این رخداد حوزه تجاری ما و مسائل اساسی که بین تجار ما با روس‌هاست قابل رفع است.

کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: اکنون تراز تبادل تجاری ما با روسیه به ۵ میلیارد دلار رسیده و این عدد فوق‌العاده پایین است و در ترازی که در گفتگوی بین آقای رئیسی و پوتین مطرح شده باید به ۱۰ میلیارد دلار برسد و این ظرفیت کاملا وجود دارد.

مدبر افزود: یکی از مبادی این است که شبکه دلار را حذف کنیم و روس‌ها هم آمادگی دارند و این موضوع اقتصادی فوق‌العاده مهمی است.

وی گفت: با مساعدتی که طرف روسی انجام داد و عزمی که در دولت جدید وجود دارد، دولت سیزدهم بر مبنای همین دیپلماسی متوازنی که طراحی کرد به شرکای خودش اعلام کرد که عزمش در همکاری جدی است و همین امر موجب شد که ما عضو همکاری شانگهای شویم که یکی از اعضای اصلی و تأثیرگذار آن فدراسیون روسیه است و در صورت عمیاتی شدن مسیر به‌ویژه در حوزه اقتصادی، اثرات ویژه‌ای را خواهد گذاشت و این اثرات را تجار و مردم ما خواهند دید.

کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه راهگذر شمال - جنوب یکی از محورهای مهمی است که امروز پیگیری می‌شود، تصریح کرد: راهگذر شمال - جنوب یک محور بسیار مهم ترانزیتی و پدافند غیرعامل برای ایران، روسیه، هند و چین است که جایگزین کانال سوئز خواهد شد و در صورت عملیاتی شدن سالانه بیش از ۲۰ میلیادر دلار درآمد غیر نفتی برای ایران ایجاد می‌کند.

مدبر تأکید کرد: ما باید زیرساخت این راهگذر را به سرعت در داخل کشور عملیاتی کنیم. این موضوع باعث می‌شود که جایگاه ویژه‌ای در حوزه ترانزیت جهانی ایجاد کنیم و در حوزه مبادلات و تجار ما مؤثر است.

وی ادامه داد: در مسائل تجاری سه موضوع با روسیه داریم، عدم شناخت دقیق بازار روسیه از ظرفیت‌های فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران، عدم حضور جدی ایران در بازار روسیه و فعال کردن و تعهد ما به فروش محصولات به صورت مداوم برای مصرف کننده روسی با استانداردهای ویژه‌ای که وجود دارد و مسئله ترانزیتی که رساندن محصولات به روسیه برای ما سخت است.

کارشناس مسائل روسیه گفت: در صورت رفع موانع، می‌توانیم به تراز بالای ۱۰ میلیارد دلار برسیم همچنین دو طرف باید بیشتر یکدیگر را بشناسند و در داخل کشور تولید اخبار مثبت کنیم.

مدبر با اشاره به توسعه صنعت توریسم در کشور اظهار کرد: بحث توریسم فرصت فوق‌العاده‌ای است سالانه ۳۰ میلیون نفر از جمعیت روسیه به سفرهای خارجی می‌روند و این فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران است که آنها وارد ایران شوند و این موارد می‌تواند اقتصاد شکوفا ایجاد کند.

وی بیان کرد: بُعد اقتصادی می‌تواند جایگاه ایران را در ابعاد مختلف طولانی‌تر کند و حضور ما در اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت فوق‌العاده‌ای است. بخش عمده‌ای از محصولات ما در بازار روسیه تعرفه صفر درصد دارد و تجار به راحتی می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

کد خبر: ۲۱۳٬۵۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha