۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۴
همه چیز در مورد بالابرها و استاکرها

همه چیز در مورد بالابرها و استاکرها

در دنیای مدرن امروز، تجهیزات بسیاری برای کمک به انسان‌ها و آسان کردن کارها، طراحی و ساخته می‌شوند.

به گزارش بازار، در دنیای مدرن امروز، تجهیزات بسیاری برای کمک به انسان‌ها و آسان کردن کارها، طراحی و ساخته می‌شوند. برخی از این نوع وسایل، برای جابه‌جایی راحت‌تر اجسام و افراد تولید شده‌اند که در این دسته، می‌توان به بالابرها و استاکرها اشاره کرد. کاربرد این دستگاه‌ها به‌قدری متنوع است که تقریبا در هر محیطی امکان استفاده از آن‌ها وجود دارد. استاکر، از تجهیزات پرکاربرد انبارداری است که همانند لیفتراک به حمل و نقل آسان بار کمک می‌کند. از طرفی بالابرها در انواع خانگی و صنعتی برای جابه‌جایی در بین طبقات و سطوح مختلف به کار می‌روند. در این متن همراه ما باشید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

بالابر صنعتی باربر چیست؟

این نوع بالابرها، تجهیزاتی هستند که برای حمل و نقل بار در بین ۲ یا چند ایستگاه کاری استفاده می‌شوند. انواع این وسایل با توان و ظرفیت‌های مختلف در انبارها، فروشگاه‌ها، کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌ها و... به کار می‌روند. طراحی و ساخت بالابر صنعتی با توجه به ظرفیت مورد نیاز مشتری و شرایط کاربری، متنوع خواهد بود.

به طور کلی بالابرهای باربر از یک کفی یا پلتفرم برای نگهداری و حمل بار استفاده می‌کنند. در کاربردهای حساس‌تر برای ایمنی بیشتر، به یک محفظه پوشیده (داکت) با کابین و درب مجهز می‌شوند. به این نکته توجه داشته باشید که این دستگاه‌ها برای جابه‌جایی بار طراحی شده و شرایط و استانداردهای لازم استفاده مسافر را ندارند.

بالابر ویلچر چیست؟

بالابرهای ویلچر که به‌عنوان جک معلول نیز شناخته شده، تجهیزاتی بسیار مهم و کاربردی هستند که برای جابه‌جایی ویلچر در فضاهای داخل یا خارج ساختمان‌ها با اختلاف سطح‌های محدود، استفاده می‌شوند. بالابر ویلچر، در مقایسه با رمپ (سطح شیب‌دار) استاندارد، راهکاری ایده‌آل و اقتصادی برای صرفه‌جویی در فضای ساختمان‌ها است.

این نوع وسایل بر خلاف بالابر صنعتی به طور خاص برای جابه‌جایی انسان طراحی شده، به همین دلیل علاوه بر اینکه ایمنی بالایی دارند، به‌صورت کم‌توان با حرکت نرم و بدون شوک هستند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، استفاده از بالابر ویلچر در ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری و تجاری، از نظر قانونی الزامی شده است.

بالابر خانگی چیست؟

بالابرهای خانگی یکی دیگر از پرکاربردترین تجهیزات جابه‌جایی هستند که به‌عنوان آسانسورهای کوچک با ظرفیت محدود و سرعت کمتر نیز شناخته می‌شوند. از این وسایل بیشتر در ویلاهای دوبلکس، تریپلکس و خانه‌های ۲ تا ۳ طبقه که فضایی برای راه‌اندازی آسانسور ندارند، استفاده می‌شود. البته امکان نصب بالابر خانگی هم در فضای باز و هم سرپوشیده وجود دارد.

همچنین این نوع بالابرها با برق تک‌فاز شهری ۲۲۰ ولت هم کار کرده و در مکان‌هایی که برق سه‌فاز ندارند، بسیار کاربرد دارد. از طرفی می‌توان این تجهیزات را در فضای چشمی بین راه‌پله‌ها، نصب و راه‌اندازی کرد. البته برای این منظور باید تمام استانداردهای لازم را رعایت کرده تا شرایط ایمنی برای استفاده افراد از بالابر خانگی فراهم شود.

همه چیز در مورد بالابرها و استاکرها

چگونه ایمنی بالابرهای خانگی را افزایش دهیم؟

برای حفظ ایمنی افراد، در هنگام نصب و راه‌اندازی بالابر خانگی باید به دو نکته مهم زیر توجه داشته باشید.

  • در این نوع بالابرها حتما از یک کابین استاندارد و ایمن برای جابه‌جایی افراد استفاده کنید.
  • درب طبقات برای حفظ ایمنی در هوم لیفت‌ها بسیار ضروری است. در صورتی که در ایستگاه‌های هر طبقه درب قرار نگرفته باشد، خطر یک پرتگاه ایجاد می‌شود. برای این منظور بهتر است از درب‌های استاندارد آسانسور استفاده کرده؛ زیرا دارای قفل ایمنی هستند.

بالابرهای فروشگاهی چیست؟

این نوع وسایل، نوعی از بالابر صنعتی هستند که در فروشگاه‌های بزرگ و کارگاه‌ها از آن استفاده می‌کنند. همچنین در ظرفیت‌های مختلف و برای جابه‌جایی بار بین دو ایستگاه طراحی و تولید می‌شوند. البته اگر در محل نصب برق سه‌فاز در دسترس شما باشد، محدودیتی در انتخاب ظرفیت بالابر ندارید.

به این نکته توجه داشته باشید که هرچه ظرفیت دستگاه بیشتر شود؛ هزینه‌های مصرف برق، سرویس و نگهداری، لوازم مصرفی و قیمت تمام شده آن نیز افزایش می‌یابد. به طور کلی این دستگاه‌های بالابر فروشگاهی معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم ظرفیت حمل و نقل بار دارند.

چگونه یک بالابر صنعتی برای فروشگاه خود انتخاب کنیم؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم؛ این نوع بالابرها مخصوص حمل و نقل اجسام با وزن‌های مختلف هستند و کاربرد جابه‌جایی مسافر را ندارند. اما بهتر است قبل از خرید چنین تجهیزاتی برای فروشگاه خود به نکات زیر نیز توجه داشته باشید.

از خرید و نصب بالابری با ظرفیت بیش از حد نیاز، خودداری کنید؛ زیرا در نهایت هزینه‌های مصرف انرژی، تعمیرات و نگهداری و استهلاک دستگاه افزایش خواهد یافت.

  • اصول ایمنی اولیه و استانداردهای لازم در نصب و راه‌اندازی دستگاه را رعایت کنید.
  • از حمل مسافر با این دستگاه بپرهیزید.
  • بالابر هیدرولیک فروشگاهی مجهز به شیر ایمنی ترکیدگی و پاراشوت؛ ایمنی بالاتری دارد.
  • توجه داشته باشید که دیواره کفی یا پلتفرم، به اندازه کافی بلند باشد. همچنین سه طرف آن با حفاظی مناسب پوشیده شود.
  • بهتر است مدار فرمان این دستگاه‌ها با ولتاژ ضعیف ۲۴ ولت کار کند تا از خطر برق‌گرفتگی جلوگیری شود.
  • برای حرکت بالابر به سمت پایین در زمان قطع برق، این دستگاه باید به یک شیر دستی تخلیه مجهز شود.
  • برای کفی بالابر از ورق آج‌دار استفاده کرده تا از لغزش بار هنگام جابه‌جایی جلوگیری شود.

همه چیز در مورد بالابرها و استاکرها

همه چیز در مورد بالابرها و استاکرها

میز هیدرولیک چیست؟

نوع دیگری از بالابرهای صنعتی که به دو شکل ثابت و متحرک، طراحی و تولید می‌شوند، میز هیدرولیک است. این وسایل در کارگاه‌های صنعتی برای حمل و نقل بارهای سنگین که در توان نیروی انسانی نیست و فعالیت در ارتفاعات کاربرد دارند.

میز هیدرولیک که به‌عنوان میز قیچی برقی، میز بالابر برقی و سطح بالابر برقی نیز شناخته می‌شود، بر اساس نیاز مشتری در ابعاد و ظرفیت‌های متنوعی مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته و در بازار عرضه می‌شوند. این دستگاه از نوع بالابرهای هیدرولیکی است که با استفاده از یک پمپ هیدرولیک کار می‌کند.

استاکر چیست؟

یکی از وسایل ضروری برای انبارداری و حمل و نقل بارهای سنگین، استاکر است. عملکرد این دستگاه همانند لیفتراک بوده و در فضاهای کوچک که محدودیت تولید آلایندگی داشته، بهترین کاربرد را دارند. مهم‌ترین ویژگی‌های استاکر در برابر لیفتراک، کوچک بودن ابعاد و قدرت مانور بالای آن است. به‌عنوان مثال در انبارهایی که فضای بین قفسه‌ها برای مانور و جابه‌جایی اجناس محدود است، این وسایل حمل و نقل بار، بهترین انتخاب هستند.

از طرفی به دلیل قیمت مناسب این وسایل در مقایسه با لیفتراک، برای بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه‌های صنعتی، گزینه مقرون به صرفه‌ای خواهند بود. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که استاکرها به دو صورت دستی و برقی، طراحی و تولید می‌شوند؛ بنابراین برای فعالیت از سوخت‌های فسیلی استفاده نکرده و آلودگی برای محیط ایجاد نمی‌کنند.

همه چیز در مورد بالابرها و استاکرها

انواع استاکر کدام است؟

به طور کلی استاکرها، ظرفیت جابه‌جایی بار کمتری نسبت به لیفتراک‌ها دارند. این ظرفیت از ۵۰۰ کیلوگرم تا ۳۰۰۰ کیلوگرم است. همچنین ارتفاع مجاز بالابری در این وسایل از ۱٫۵ متر تا ۴٫۵ متر است.

در نهایت می‌توان این دستگاه‌ها را بر اساس نوع کارکرد به سه دسته استاکر تمام برقی، استاکر نیمه برقی و استاکر دستی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه بیشتر با انواع آن آشنا می‌شویم.

استاکر تمام برقی

در این نوع استاکرها، عملیات باربرداری، بالابری، بارگذاری و جابه‌جایی به‌صورت کاملا برقی انجام شده و نیروی آن توسط باتری تأمین می‌شود. همچنین چرخ‌های کوچکی برای حرکت روان‌تر در آن‌ها به کار رفته که مناسب سطوح صاف هستند.

استاکر نیمه برقی

در استاکرهای نیمه برقی، عملیات باربرداری یا توانایی بلندکردن بار در حالت برقی بوده و پس از آن جابه‌جایی استاکر به‌صورت دستی انجام می‌شود. البته ممکن است این فرایند برعکس نیز اتفاق بیفتد؛ یعنی حرکت استاکر با برق بوده و لیفتینگ یا بلندکردن بار در حالت دستی باشد. به همین دلیل شیب محیطی که این دستگاه‌ها در آن فعالیت می‌کنند، باید کمتر از ۱۰ درجه باشد.

استاکر دستی

در نوع سوم از استاکرها، عملیات باربرداری، بالابری، بارگذاری و جابه‌جایی به‌صورت دستی توسط اپراتور آموزش‌دیده انجام می‌شود. کاربر عملیات لیفتینگ و حرکت استاکر را توسط پدالی که در آن تعبیه شده، انجام می‌دهد. این نوع دستگاه‌ها نسبت به سایر مدل‌ها قیمت کمتری داشته و از لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. البته سرعت عملکرد آن‌ها از لیفتراک و استاکرهای برقی کندتر خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه تمامی فرایند در این وسایل توسط اپراتور انسانی انجام شده، احتمال بروز خطا و حادثه وجود دارد.

و در پایان

در متن بالا در مورد بالابر خانگی و صنعتی و استاکرها توضیح دادیم؛ همچنین با کاربرد و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شدید. به طور کلی بالابرها نوعی از آسانسورها هستند که در فضاهای کوچک‌تر و با ظرفیت‌های کمتر به کار می‌روند. از طرفی از استاکر نیز می‌توان به جای لیفتراک در فروشگاه‌های بزرگ و انبارهایی که فضای محدودتری داشته و نیازی به حمل و نقل حجم بالایی از اجسام ندارند، استفاده کرد.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که این تجهیزات را از شرکت‌های معتبر خریداری کرده تا علاوه بر اطمینان از ایمنی و استاندارد بودن آن، بتوانید از گارانتی محصولات و خدمات پس از فروش آن‌ها نیز بهره‌مند شوید. شرکت پارس صنعت نوین، با بیش از سه دهه فعالیت به‌صورت تخصصی در زمینه تولید و نصب انواع بالابر صنعتی و خانگی، بالابر ویلچر، بشکه گیر و استاکر فعالیت می‌کند. این شرکت با به‌کارگیری مهندسان مجرب خود تلاش می‌کند تا خدمات با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا را ارائه دهد. شما تا به حال از کدام‌یک از این وسایل استفاده کرده‌اید؟

کد خبر: ۲۱۳٬۳۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha