۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵
اصلاح پرتفوی صندوق توسعه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

اصلاح پرتفوی صندوق توسعه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: مهم‌ترین هدف صندوق توسعه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲، اصلاح پرتفوی این صندوق است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، قادر معصومی خانقاه با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صندوق توسعه بازار سرمایه در سال گذشته افزود: سال ۱۴۰۱ در حالی آغاز شد که دو وظیفه مهم بر دوش صندوق توسعه بازار بود. اولین موضوع، طرح حامی بود که در سال ۱۳۹۹ شروع شده بود و تعهدات این طرح، باید در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ پرداخت می‌شد. دومین موضوع نیز، تأسیس صندوق بازارگردانی اختصاصی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بر اساس وظایف تعیین شده از طرف شورای عالی بورس و شروع عملیات بازارگردانی شرکت‌های مذکور بود.

معصومی خانقاه اضافه کرد: خوشبختانه طرح "حامی" با همکاری شرکت بورس تهران، شرکت سپرده گذاری مرکزی و شرکت مدیریت فناوری بورس به خوبی اجرا گردید و تعهدات نیز از سوی صندوق توسعه بازار در موعد مقرر پرداخت و طرح به صورت کامل تسویه شد.

وی ادامه داد: در مورد بازارگردانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نیز، برای اجرای مصوبات سال ۱۳۹۹ شورای عالی بورس طی سنوات گذشته، تلاش‌هایی توسط مدیران قبلی صندوق توسعه بازار صورت گرفته بود که با پیگیری ویژه و مساعدت همکاران معاونت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و معاونت عملیات شرکت سپرده گذاری مرکزی، آمادگی صندوق برای شروع عملیات در خرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام شد. البته باید مکاتباتی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام می‌شد که با طی شدن این فرآیند، از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ صندوق توسعه بازار سرمایه به عنوان مدیر صندوق بازارگردانی اختصاصی توسعه سهام عدالت جهت انجام عملیات بازارگردانی شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به صورت رسمی اعلام آمادگی کرد.

معصومی خانقاه خاطرنشان کرد: همانطور که استحضار دارید یکی از الزامات برای بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، وجود بازارگردان بود که با اعلام آمادگی ما، این پیش شرط محقق شد. لکن بازگشایی نمادها این شرکت ها منوط به اقدامات دیگری همچون برگزاری مجامع و تأیید مجدد صلاحیت اعضای هیأت مدیره نیز خواهد بود که این موارد توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در دست پیگیری است و رایزنی‌هایی در شورای عالی بورس صورت گرفته تا این موارد هرچه زودتر تعیین تکلیف شده و نمادها در سال آینده بازگشایی شوند. این دو مورد، از مهمترین موضوعاتی بود که در سال ۱۴۰۱ به آن پرداختیم.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این موضوعات، در سال ۱۴۰۱ پیگیر پرداخت وجوه شرکت‌های کارگزاری نیز بودیم. چرا که طبق مفاد اساسنامه صندوق توسعه بازار سرمایه، هر سال ۲۵ درصد از واحدهای صادر شده برای شرکت های کارگزاری با شرایط زیر قابلیت ابطال را دارند؛
۱. یک سال از تاریخ صدور آنها سپری شده باشد؛
۲. سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز ابطال را صادر کرده باشد.

لذا پیرو جلساتی که با سازمان بورس داشتیم، در تیرماه ابلاغیه‌ای دریافت کردیم و پرداخت وجه کارگزاری‌هایی که از پایان تیرماه ۱۴۰۱ درخواست ابطال داده بودند، به صورت منظم انجام شده است و این فرآیند در سال طی ۱۴۰۲ هم ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: شروع بازارگردانی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت منوط به بازگشایی نماد این شرکت‌ها نیز از برنامه های سال ۱۴۰۲ صندوق توسعه به عنوان مدیر صندوق بازارگردانی اختصاصی توسعه سهام عدالت است.

وی در خصوص مزایای پرداخت وجه به کارگزاری‌ها عنوان کرد: بخش عمده منابع صندوق توسعه بازار سرمایه، از محل کسر ۳۵ درصد از کارمزد کارگزاری‌ها که هر روز توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی به حساب صندوق توسعه بازار واریز می‌شود، در حال تامین است. البته جریان‌های نقد دیگری هم از محل دریافت سود سهام تقسیمی ناشران، فروش سهام(عمدتا بلوکی) و همینطور انتشار اوراق تبعی داریم. ولی واریزی شرکت های کارگزاری مستمر و تقریبا قابل پیش‌بینی است. لذا کمک به تداوم فعالیت آنها و بهبود شرایط‌شان و همچنین تعامل سازنده دوطرفه جهت ادامه این فرآیند، برای صنعت کارگزاری و بازار سرمایه بسیار کمک‌کننده خواهد بود. لذا اصلی ترین مزیت بازپرداخت وجوه شرکت های کارگزاری، بهبود وضعیت نقدینگی آنها است.

وی افزود: فرآیند پرداخت وجوه کارگزاری‌ها در سال جاری و سال آینده، مشکلی برای صندوق توسعه ایجاد نکرده و نخواهد کرد؛ اما برای سال ۱۴۰۳ به بعد نیاز به مدیریت دقیق منابع و مصارف خواهیم داشت.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه اضافه کرد: البته بنده معتقدم ورود منابع جدید به صندوق توسعه بازار سرمایه باید با استفاده از ابزارهای تشویقی باشد؛ نه الزامات قانونی! و این نکته را هم در نظر داشته باشیم که صندوق توسعه بازار سرمایه در سال ۱۳۹۱ به دلیل خلاء قانونی موجود در داشتن صندوق حمایت از بازار سرمایه شکل گرفت؛ اما با توجه به قوانین مصوب بعدی و تاسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه و حضور و افزایش توان این صندوق، با در نظر داشتن منابعی که در بودجه ۱۴۰۲ (و احتمالا سال های بعد) برای تزریق به این صندوق در نظر گرفته شده، نقش حمایتی صندوق تثبیت بازار سرمایه پررنگ‌تر شده و جای نگرانی بابت کاهش احتمالی منابع صندوق توسعه بازار سرمایه در سال‌های آینده وجود ندارد.

معصومی خانقاه در مورد وضعیت انتشار اوراق تبعی از نوع تأمین مالی توسط این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: در سال‌های قبل، حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق تبعی توسط صندوق توسعه بازار سرمایه منتشر شده بود که طی سال ۱۴۰۱، این اوراق تسویه و در مهرماه هم اوراق تبعی جدید در حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان منتشر شد. لذا تسویه بخشی از تعهدات سنوات قبل هم انجام شد.

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های این صندوق برای سال ۱۴۰۲ گفت: مهم‌ترین هدف صندوق توسعه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲، اصلاح پرتفوی این صندوق است. با توجه به جنس فعالیت این صندوق در چند سال اخیر، پرتفوی صندوق دچار عدم توازن است و در نظر داریم امسال به اصلاح پرتفوی بپردازیم. البته اصلاح پرتفوی به معنای عدم حمایت یا ایجاد فشار فروش در برخی صنایع یا نمادها نیست و این اقدام، به هیچ عنوان آسیبی به جنس فعالیت صندوق و روند بازار سرمایه یا سهم‌ها نخواهد رساند. امیدواریم مدیران اشخاص حقوقی بازار سرمایه در فروش‌هایی که به صورت بلوکی توسط صندوق توسعه بازار صورت می‌گیرد، با ما همراهی کنند تا با خرید سهام مدنظرشان از این صندوق، در انجام وظایف و رسیدن به اهداف تعریف شده صندوق ما را یاری کنند.

معصومی خانقاه اضافه کرد: اقدام بعدی، انتشار اوراق تبعی جدید و تسویه اوراق تبعی قدیمی است که احتمالا در فصل تابستان یا پاییز انجام خواهد شد.

مدیر صندوق توسعه بازار سرمایه افزود: در حوزه مشتقات هم توسعه فعالیت خواهیم داشت. مقرر شده بود بر روی ۲۰ نماد بورسی اوراق اختیار خرید و فروش منتشر کنیم که ۱۴ نماد عملیاتی شده ‌و در سال جدید همه ۲۰ نماد را فعال خواهیم کرد. امیدوارم با توسعه بازار در حوزه ابزار مشتقه، در سال جدید بتوانیم تا پایان سال روی ۴۰ نماد یا بیشتر، اوراق اختیار خرید و فروش منتشر کنیم.

معصومی خانقاه ادامه داد: طی سال ۱۴۰۱، جلسات هم‌اندیشی با حضور اعضای کانون نهادهای سرمایه گذاری و اعضای کانون کارگزاران و برخی ناشران و فعالان بازار سرمایه برگزار شد و در هر جلسه، یک صنعت مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار گرفت. این جلسات در سال ۱۴۰۲ هم ادامه خواهد داشت و برنامه آن به اطلاع کانون ها و سازمان رسیده است، تلاش خواهیم کرد این جلسات تداخلی با جلسات میز صنعت سازمان نداشته باشد و در صورت نیاز سال ۱۴۰۲ میتوانیم این جلسات را به صورت مشترک برگزار کنیم تا هم‌افزایی بیشتری هم به همراه داشته باشد.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha