۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
واردات مستقیم گاز از ترکمنستان در دستور کار

واردات مستقیم گاز از ترکمنستان در دستور کار

­مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت به دنبال واردات مستقیم گاز از ترکمنستان هستیم در این حال واردات گاز از این کشور در قالب سواپ در حال انجام است.

به گزارش بازار، مجید چگنی افزود مذاکراتی برای واردات گاز در حال انجام است و اگر مبادی که اکنون در نظر داریم در این مذاکرات به صورت مثبت ادامه دار باشد و مشکلی پیش نیاید واردات گاز را انجام می‌دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در رابطه با کشورهایی که مبدا وارداتی هستند گفت: کشورهای همسایه که امکان واردات گاز از آن کشورها وجود دارد، در حال رایزنی برای واردات گاز هستیم که یکی از آن‌ها ترکمنستان است.

چگنی در رابطه با چگونگی واردات گاز از ترکمنستان گفت: واردات گاز از ترکمنستان در قالب سوآپ است‌ البته تقاضای ما این است که خود قرارداد مستقل واردات گاز داشته باشیم و اگر علاقمند نباشند به هر دلیلی سوآپ اولویت بعدی ما است، البته در این رابطه بارها مذاکره کردیم که ترکمنستان شرایط صادرات مستقیم را نداشته اند.

چگنی در پاسخ به این سوال که آیا ترکمنستان با توجه به پیشینه‌ای که در قطعی گاز دارد، کشوری قابل اعتماد است، توضیح داد: در سال گذشته ترکمنستان ادعا داشت که مشکلات فنی به وجود آمده به همین دلیل سوآپ گاز قطع شده است و اگر چنین مشکلی وجود نداشت سوآپ گاز ادامه پیدا می‌کرد و تعهد داده‌اند که دیگر مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.

وی ادامه داد: سوآپ گازی ترکمنستان قطع شد و مجدد از سر گرفته شد، زیرا در داخل کشور مشکل فنی داشتند و اکنون در حال استفاده هستیم.

وی در رابطه با پایبندی ترکمنستان به این قرارداد گفت با توجه به شرایطی که هر کشوری با آن مواجه است که یک بخشی از آن مربوط به مسائل فنی و زیر ساختی است تصمیم گیری می‌کند، اما اینکه صادرات خود را ادامه دهد یا نه‌, به شرایط کشور بستگی دارد، ولی آن کشور هم ملزم به انجام تعهدات خود هستند، زیرا بر اساس این قرارداد باید به کشور جمهوری آذربایجان هم پاسخگو باشند و با آن‌ها قرار داد دارند.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha