۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
گرانی در ویترین بازار نوروزی | سردرگمی مردم و دلسردی فروشندگان
بازار از قزوین گزارش می‌دهد؛

گرانی در ویترین بازار نوروزی | سردرگمی مردم و دلسردی فروشندگان

قزوین- در شرایطی که این روزها مردم درگیر تأمین ارزاق عمومی خود برای عید هستند، با دیدن قیمت‌های نجومی مجبور می‌شوند از کنار کالاهای مختلف عبور و عطای خرید را به لقایش ببخشند.

آرش صالحی؛ بازار: این روزها بازار قزوین حال و هوای دیگری به خود گرفته است و مردم از گوشه و کنار استان برای خریدهای نوروزی خود به سمت بازار بزرگ قزوین می آیند؛ اما متاسفانه قیمت کالاها به طور چشمگیری افزایش یافته است و مردم گلایه دارند.

امسال در آستانه نوروز نه تنها قیمت آجیل نسبت به نوروز گذشته افزایش یافته، بلکه قیمت‌ سایر اقلام خوراکی هم نسبت به یلدا یعنی ۳ ماه پیش هم تغییرات چشمگیری داشته است. تغییراتی که بسیاری از کسبه و صنوف علت اصلی آن را نوسانات قیمت ارز و دلار عنوان می‌کنند. در این گزارش قیمت کالاهای مورد نیاز در جشن باستانی نوروز اعم از شیرینی، میوه و آجیل مورد بررسی قرار گرفته است.

قیمت‌های نجومی آجیل در آستانه نوروز ۱۴۰۲

علی فرهادی از بازاریان قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار درباره قیمت آجیل در آستانه نوروز ۱۴۰۲ گفت: قیمت تخمه آفتابگردان ۷۰ تا ۱۷۰ هزار تومان، تخمه کدو ۱۸۰ تا ۲۶۰ هزار تومان، تخمه ژاپنی ۲۸۰ تا ۳۶۵ هزار تومان، تخمه هندوانه ۱۸۰ هزار تومان و فندق ۲۴۰ تا ۲۷۰ هزار تومان است.

مردم می‌توانند برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی با سامانه ۱۳۵ و ۱۲۴ تماس بگیرند

فرهادی با اشاره به افزایش قیمت لجام‌گسیخته مغزیجات اضافه کرد: مغز فندق ۵۵۰ تا ۶۶۰ هزار تومان، مغز بادام ۴۵۰ تا ۴۸۰ هزار تومان، بادام عنقا ۴۴۰ تا ۵۳۰ هزار تومان، مغز گردو ۲۸۰ تا ۴۰۵ هزار تومان، بادام‌هندی ۶۰۰ تا ۷۶۰ هزار تومان، پسته ۵۲۰ تا ۸۸۰ هزار تومان، انجیر خشک و توت خشک ۱۲۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است .

وی افزود: نخود گل ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، کشمش ۹۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، بادام‌زمینی ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، آجیل مخلوط شور ۱۹۰ تا ۷۳۰ هزار تومان، آجیل مخلوط شیرین ۲۰۰ تا ۳۷۰ هزار تومان، شکلات ۶۵ تا ۱۶۰ هزار تومان، کاکائو ۱۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان، لواشک پذیرایی ۶۰ تا ۹۰ هزار تومان، گز ۱۰۰ تا ۳۶۰ هزار تومان در بازار قزوین است با مقایسه این قیمت‌ها با نرخ‌های سال قبل متوجه می‌شویم که انواع و اقسام آجیل در مقایسه با اسفندماه ۱۴۰۰ حداقل ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت شیرینی‌های سنتی قزوین

یکی از اقلام مهم شب عید در قزوین شیرینی‌جات به ویژه شیرینی‌های سنتی قزوین است که پای ثابت محافل و میهمان‌های نوروزی دیار مینودری است. شیرینی‌هایی که در مقایسه با نوروز ۱۴۰۱ بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

علی چگینی معروف به علی قنادها هم در رابطه با قیمت شیرینی‌های شب عید در قزوین به خبرنگار بازار گفت: قیمت باقلوای لوزی ویژه ۳۵۰ هزار تومان، باقلوای لوزی ۳۰۰ هزار تومان، باقلوا پیچ مخصوص با زعفران ۲۵۰ هزار تومان و نتم گردویی ۱۳۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو نان نازک پسته‌ای، نان برنجی زعفرانی، چرخی زعفرانی و نخودی ۱۲۰ هزار تومان، نان برنجی سفید، قندی سفید و پادرازی ۹۰ هزار تومان و نان چایی ۸۵ هزار تومان است.

گرانی در ویترین بازار نوروزی | سردرگمی مردم و دلسردی فروشندگان

قیمت کیوی ۴ برابر شد

علی میرآبی از دیگر بازاریان قزوینی که ۴۰ سال است به شغل میوه فروشی مشغول است، هم از افزایش قیمت‌ها اظهار گله‌مندی کرده و به خبرنگار بازار گفت: قیمت پرتقال ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، لیموشیرین ۲۵ هزار تومان، نارنگی ۴۰ هزار تومان، سیب ۱۵ تا ۳۲ هزار تومان و کیوی ۲۸ تا ۴۵ هزار تومان است.

وی با بیان اینکه قیمت کیوی در مقایسه با نوروز ۱۴۰۰ حدود چهار برابر شده است، ادامه داد: همچنین قیمت هر کیلو خیار ۱۵ تا ۲۳ هزار تومان، موز ۵۵ تا ۷۳ هزار تومان، انگور ۲۵ هزار تومان است که افزایش چند برابری نسبت به شب یلدا ۱۴۰۱ را تجربه کرده است.

تا امروز ۱۹۴ پرونده تشکیل شده که متخلفان بیش از ۹ میلیارد ریال جریمه نقدی شده‌اند

گفتنی است زمانی که خبرنگار بازار از کسبه علت این افزایش قیمت‌ها را جویا شد، افزایش قیمت به دلار ۶۰ هزار تومانی ربط دادند. نکته قابل تأمل اینجاست که به محض بالا رفتن دلار اغلب مغازه‌دارانی که کالاهای آنها بی‌ربط یا با ربط به دلار است، قیمت کالای خود را افزایش می‌دهند، اما با پایین آمدن دلار خبری از کاهش قیمت‌ها نیست.

۱۹۴ پرونده کم‌فروشی و گران‌فروشی در اسفندماه تشکیل شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار قزوین از تشکیل ۱۹۴ پرونده تشکیل‌شده در حوزه کم‌فروشی و گران‌فروشی کسبه در ایام منتهی به نوروز خبر داد و گفت: گشت‌های ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان نیز از تاریخ هشت اسفند ماه فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و تا امروز ۱۹۴ پرونده تشکیل شده که متخلفان بیش از ۹ میلیارد ریال جریمه نقدی شده‌اند.

علیرضا حسن‌پور با بیان اینکه مردم می‌توانند برای اعلام شکایت از واحدهای صنفی با سامانه ۱۳۵ و ۱۲۴ تماس بگیرند و همکاران ما حتی در روزهای تعطیل نیز به شکایات مردمی رسیدگی خواهند کرد، یادآور شد: با توجه به افزایش تقاضای مردم برای خرید در روزهای پایانی سال و برای صیانت از حقوق مصرف کنندگان، با اخلالگران در نظام بازار بدون اغماض برخورد می‌شود.

به گزارش بازار، با این همه به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند گرانی و تورم اقلام مورد نیاز مردم در شب عید را تا حدودی کنترل کند،‌ راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه مستقیم کالا در جای‌جای شهر و استان قزوین است که می‌تواند با افزایش عرضه تا حدودی جلوی تقاضای کاذب را گرفته و به کاهش قیمت‌ها کمک کند. در ضمن دولت باید در چنین شرایطی از صادرات محصولات مورد نیاز مردم در شب عید جلوگیری کرده و تأمین نیاز بازار داخلی را به بازار خارجی ترجیح دهد.

کد خبر: ۲۱۲٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha