۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کشاورزی مهمترین ظرفیت ایلام برای اشتغالزایی| سرمایه گذاری همچنان حلقه مفقوده
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزی مهمترین ظرفیت ایلام برای اشتغالزایی| سرمایه گذاری همچنان حلقه مفقوده

ایلام- بخش کشاورزی به عنوان مهمترین ظرفیت استان ایلام برای اشتغالزایی نیازمند توجه مسئولان برای سرمایه گذاری است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام منابع و ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌ کشاورزی و تولید محصولات غذایی دارد که ظرفیت های این بخش به دلیل کمبود سرمایه گذار و عدم توجه‌ کافی شکوفا نشده است.

ایلام به علت برخوداری از منابع آبی، اراضی زراعی مرغوب، مراتع و خاک حاصلخیز یک استان کشاورزی خیز محسوب می‌شود که بیش از یک سوم جمعیت آن در بخش‌های مختلف کشاورزی اشتغال دارند و به عبارتی بار اصلی اقتصاد و معیشت مردم استان بر پایه کشاورزی استوار است‌.

بررسی‌های آماری نشان داده متاسفانه در سال‌های اخیر کشاورزی در استان ایلام با مسائل و مشکلاتی از قبیل خشک‌سالی، کم آبی، عدم وجود بازار مناسب برای محصولات تولیدی، عدم استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی و پایین بودن سطح سواد کشاورزان مواجه شده است که این مسائل و مشکلات نه‌تنها مانعی بر سر راه توسعه کشاورزی در استان به شمار می‌روند بلکه آسیب‌هایی جدی به معیشت کشاورزان وارد می‌کند.

موانع توسعه کشاورزی در ایلام

کارشناس بخش کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشاورزی یکی از اصلی‌ترین صنعت ها در زمان حال و یکی از پراهمیت‌ترین مشاغل در استان ایلام می‌باشد، چرا که جایگاه بخش کشاورزی به‌عنوان موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در ساختار شهری و روستایی و معیشت عموم مردم انکار ناپذیر است.

تنوع اقلیمی و آب و هوایی مناسب، وجود کشاورزان توانمند و اراضی خاکی مساعد موجب شده تا استان ایلام از زیرساخت‌های قوی برای گسترش و توسعه کشاورزی برخوردار باشد

رضا اکبری افزود:در حوزه کشاورزی مسائل و مشکلات متعددی از قبیل کمبود صنایع تبدیلی، عدم برند سازی محصولات، عدم تامین تسهیلات مناسب از سوی بانک‌ها، ضعف شدید در حوزه بسته‌بندی و افزایش ظرفیت نگهداری کالاها وجود دارد.

کشاورزی مهمترین ظرفیت ایلام برای اشتغالزایی| سرمایه گذاری همچنان حلقه مفقوده

وی تصریح کرد: از دیگر چالش‌های حوزه «زراعت و باغبانی» شامل ضعف برنامه‌ریزی برای کنترل و مهار خشکسالی از طریق اجرای طرح‌های کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری و استفاده از بذور و درختان با نیاز آبی پایین و ارقام زودرس، ناتوانی در تدوین و اجرای برنامه الگوی کشت در استان‌ها؛ نداشتن برنامه و دغدغه برای حفظ خودکفایی و خوداتکایی در تولید محصولات استراتژیک؛ عدم تامین به‌موقع و به‌اندازه نیاز نهاده‌های موردنیاز ازجمله کود، بذر و سم و افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌ها؛ نداشتن نظارت کافی بر عملیات آماده‌سازی، کاشت، داشت و برداشت در طول فصل زراعی؛رها کردن برنامه توسعه باغات و گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار، ضعف شدید در اجرای برنامه اصلاح و احیای باغات ازدیگر مهم‌ترین مشکلات این بخش است.

راهکارهای لازم‌ برای توسعه کشاورزی

این کارشناس ادامه داد: کاهش برنامه ریزی شده سطوح زیر کشت، توسعه الگوهای جدید کشاورزی همچون کشت گلخانه ای و توسعه مشاغل جنبی کشاورزی، راه‌اندازی صنایع تبدیلی، آموزش کشاورزان و استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین از جمله راهکارهای توسعه کشاورزی در استان و کاهش خسارات احتمالی است.

ظرفیت های کشاورزی ایلام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با بازار اظهار داشت: تنوع اقلیمی و آب و هوایی مناسب، وجود کشاورزان توانمند و اراضی خاکی مساعد موجب شده تا استان ایلام از زیرساخت‌های قوی برای گسترش و توسعه کشاورزی برخوردار باشد.

آذرنوش عموزاده افزود: از اوایل سال جاری تا کنون به منظور افزایش نرخ اشتغال‌زایی، طرح‌های کشاورزی از قبیل توسعه باغات، گیاهان دارویی، مجتمع گلخانه‌ای، بررسی الگوی کشت، بافت خاک و کیفیت آب توسط متخصصان در مراکز تحقیقاتی جهت تولید محصولات گیاهی و کشاورزی مناسب با شرایط هر منطقه، کشت گونه‌های مقاوم برای استفاده از اراضی شیب‌دار و احداث گلخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی کنونی استان ایلام یک میلیون تن است که امکان افزایش به ۲ میلیون در سال وجود دارد، ادامه داد: در استان ایلام ۲۵ رقم بذر اصلاح شده با ۲۶ هزار تن تولید می‌شود که ظرفیت تولید بیشتر بذر در استان نیز امکان پذیر است.

وی افزود: ارزش ریالی کل محصولات استان ۱۷ هزار میلیارد تومان است.

این مسئول ادامه داد: کشاورزی در روند رشد و توسعه اقتصادی استان نقش موثری دارد که از جمله مزیت های این بخش برای استان می توان به ایجاد درآمد پایدار برای خانوارها، تثبیت سکونت در روستاها، تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع، مصرف تولیدات سایر بخش‌‏های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی، ارزآوری برای استان اشاره کرد؛ از این رو توسعه این بخش از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

باتوجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید، اشتغال، ایجاد امنیت غذایی، مبادلات خارجی، افزایش صادرات و.... این بخش باید یش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

کد خبر: ۲۱۲٬۷۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha