۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵
میزبانی نگین گردشگری مذهبی از مسافران نوروزی|  قم مقصد سفرهای ارزان قیمت
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

میزبانی نگین گردشگری مذهبی از مسافران نوروزی| قم مقصد سفرهای ارزان قیمت

قم- قم به عنوان نگین گردشگری مذهبی کشور این روزها میزبان مهمانان نوروزی است تا علاوه بر ارائه خدمات شایسته به مسافران، شاهد جهش اقتصادی نیز باشد.

هیفاء پردل؛ بازار: قم دومین کلانشهر مذهبی کشور است که به واسطه وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و امامزادگان مهم دیگری از جمله حضرت امامزاده موسی مبرقع(ع) در طول سال پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است.

علاوه بر آن قم نگین گردشگری مذهبی کشور و از شهرهای مهم برای سفرهای نوروزی است؛ علاوه بر آن این شهر در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان کشور قرار گرفته است شاید به دلیل ناشناخته بودن برخی ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی این شهر برای گردشگران و زائران ناشناخته است. شهر قم علاوه بر زیارت می‌تواند مقصدی برای سفرهای ارزان قیمت داخلی و حتی خارجی باشد.

جاذبه‌های گردشگری فراوان

در دل این شهر کویری و فرهنگی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و گردشگری بکری وجود دارد که می‌تواند خاطره‌ای به یاد ماندنی برای مسافران نوروزی به یادگار بگذارد. البته ناگفته نماند شهر قم در طول سال پذیرای بیش از ۲۰ میلیون گردشگر داخلی و خارجی است و جدای از زیارت و گردشگری مذهبی از کشورهای همسایه و استان‌های دیگری برای گرفتن خدمات درمانی به نام توریسم سلامت یا گردشگران سلامت به این شهر سفر می‌کنند.

در اطراف قم جاذبه طبیعی و خدادادی به نام گنبد نمکی خودنمایی می‌کند

از بازارهای سنتی و تاریخی مانند بازار نو، بازار کهنه و بازار زیبای ننه عباس برای خرید سوغات گرفته تا محله پامنار با منار زیبایش هم‌چنین مرقد مهم و زیبای حضرت موسی مبرقع(ع) که به چهل اختران معروف است می‌تواند برای مسافران خاطره‌انگیز باشد.

اما هرچند اقلیم شهر قم اقلیمی کویری است در اطراف این شهر زیبا جاذبه طبیعی و خدادادی به نام گنبد نمکی خودنمایی می‌کند این گنبد جزو بزرگ‌ترین و زیباترین گنبدهای نمکی ایران اسلامی است که در ۲۰ کیلومتری غرب شهر قم و در محور قم - جعفریه قرار گرفته است؛ بلورهای نمکی به شکل تیغه‌هایی کنگره دار که در هنگام طلوع و غروب آفتاب زاویه خورشید این گنبد را به محیطی اسرارآمیز برای گردشگران و مسافران مبدل سازد.

میزبانی نگین گردشگری مذهبی از مسافران نوروزی|  قم مقصد سفرهای ارزان قیمت

ییلاق‌های قم میزبان مسافران

از کویر قم اگر بگذریم روستاهای اطراف قم با اختلاف دما از شهر قم آب و هوایی معتدل و جاذبه‌های طبیعی خیره‌کننده‌ای را برای گردشگر به ارمغان می‌آورد. از روستای فردو، کهک و سلفچگان و دیگر روستاهای اطراف قم بر حسب ظرفیتی که دارند مقصد مهمی برای گردشگری روستایی به شمار می‌روند.

اگر اندکی دورتر از شهر قم دور شویم مناظر و جاذبه‌ای را خواهیم دید که برای بسیاری غیر قابل تصور باشد جاذبه‌ای به نام «تنکه فاهان» با آب و هوایی خوش در مسیر جاده ساوه به سمت سلفچگان با اقامتگاه‌های بسیار زیبای بومگردی که برای مسافران نوروزی جذاب و دیدنی است. در قم هم‌چنین خانه‌های تاریخی مانند خانه زند، بیت امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی هم وجود دارد که جلوه تاریخ و فرهنگ مردم دیار قم را به رخ می‌کشد.

تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران نوروزی

معاون امور فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در ارتباط با برنامه‌های نوروزی قم می‌گوید: امسال با نزدیک بودن زمان جشن نیمه شعبان و آغاز فرآیند سفرهای نوروزی اقدامات مطلوبی در شکل‌گیری خدمات و فعالیت‌های ستاد نوروزی از بهمن‌ماه آغاز شده است.

ابوالقاسم مقیمی می‌افزاید: راهنمایی مسافرین پیش از ورود به استان از مهمترین برنامه‌های ستاد تسهیلات زائرین است و سامانه قم نوروز در ورودی‌های استان به عنوان راهنمای جامعی برای مسافران نوروزی ایجاد شده است، امسال فعالیت‌های چشمگیری از سوی مدیریت شهری برای زیبایی سیما و منظر شهری و نظم و انضباط در شهر صورت گرفته که اهم آن راه اندازی المان‌های زیبا، گل آرایی، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اسکان مسافران در بوستان‌های اختصاصی را می‌توان نام برد.

در گذشته گردشگران در قم تنها بین دو الی شش ساعت حضور داشتند که بعد از بهبود شرایط و زیرساخت‌ها اکنون میزبان ماندگاری تا دو روز افزایش یافته است

وی در ادامه با اشاره به جاذبه‌های گردشگری قم با بیان اینکه این شهر ظرفیت‌ بالایی در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری زیارت و مذهبی دارد، گفت: در طول سال این شهر میزبان زائران است به ویژه در نیمه شعبان، ولادت حضرت معصومه (س) و وفات این بانوی بزرگوار، ایام فاطمیه و محرم و صفر و از جمله اربعین که با پیک فراوان زائر روبرو است.

امامزادگان میزبان مسافران خواهند بود

معاون امور فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم ادامه داد: علاوه بر حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران دیگر امامزادگانی هم در قم وجود دارند که جاذبه‌ای برای زیارت هستند از جمله بارگاه چهل اختران که سومین مقصد گردشگری مذهبی در قم به شمار می‌رود؛ هم‌چنین علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب اسلامی از مسیرهای فرهنگی مانند خیابان انقلاب مکان شکل‌گیری انقلاب اسلامی و بیت معمار کبیر انقلاب می‌توانند دیدن کنند همچنین سه ستاد برای اسکان مسافران تشکیل شده که می‌توان به حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و هم‌چنین فرمانداری اشاره کرد؛ امسال بوستان‌های قم پس از افطار میزبان خانواده‌ها خواهند بود که ازجمله برنامه‌ها برپایی جشن‌های مردمی، مراسم مذهبی در بوستان‌ها است.

مقیمی قم با اشاره به بهبود و رونق گردشگری قم بعد از خسارت‌هایی که در جریان دو سال بحران کرونا به آن وارد شد، بیان می‌کند: در دوران کرونا آسیب‌هایی به زیرساخت‌ها و فعالان گردشگری وارد شد با توجه به رویکرد مردم به سمت سفرهای کوتاه مدت و ارزان قیمت و وجود جذابیت‌هایی که در قم وجود دارد قم مقصد مهم سفرهای ارزان قیمت و حتی کوتاه مدت است به طوری که در برخی مواقع با افزایش دو برابری ظرفیت‌های اقامتی در شهر قم روبرو هستیم در حالی که مراکز اقامتی قبل از کرونا محدود بود اما بعد از کرونا افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در گذشته گردشگران در قم تنها بین دو الی شش ساعت حضور داشتند که بعد از بهبود شرایط و زیرساخت‌ها اکنون میزبان ماندگاری تا دو روز افزایش یافته است. در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد زیرساخت‌های ارزان قیمت برای سفرهای ارزان در قم هستیم چرا که این شهر ظرفیت آن را دارد که از مقصدهای مهم گردشگری ارزان قیمت باشد، بیان کرد: در آینده مد نظر داریم سفرهای ارزان قیمت برای قم شاهد باشیم و با احداث زائرسراهای ارزان قیمت از سوی تولیت‌های داخل و خارج کشور شاهد رونق بیشتر گردشگری قم باشیم.

میزبانی نگین گردشگری مذهبی از مسافران نوروزی|  قم مقصد سفرهای ارزان قیمت

آغوش باز شهر کریمه اهل بیت(ع) برای مسافران

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن امسال مدیریت شهری برای میزبانی شایسته از مسافران نوروزی برنامه‌ریزی مطلوبی دارد؛ هم‌چنین طرح علمداران خدمت با توجه به هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان قرار است اجرا شود، برای میزبانی شایسته همه امکانات مدیریت شهری بسیج و اقدامات و برنامه‌های یکپارچه‌ای با همکاری ستاد تسهیلات امور زائرین، حمل و نقل، زیبایی سیما و منظر شهری هم سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری، شهرداران مناطق ۸ گانه تدارک دیده‌اند.

در گذشته گردشگران در قم تنها بین ۲ تا ۶ ساعت حضور داشتند که بعد از بهبود شرایط و زیرساخت‌ها اکنون میزبان ماندگاری تا ۲ روز افزایش یافته است

مهدی اصفهانیان مقدم می‌افزاید: برای زیباسازی معابر و سیمای شهر قم گل آرایی‌ها و المان‌های زیبایی ایجاد شده است. هم‌چنین ۱۲ کمیته برای سفرهای نوروزی تعیین شده و برای اسکان مطلوب و نصب چادر بوستان‌های ویژه‌ای اختصاص یافته است از جمله بوستان هاشمی و مهدی در منطقه یک شهرداری، بوستان امام رضا(ع) در منطقه دو و بوستان فدک در منطقه سه و هم‌چنین بوستان‌هایی در منطقه پنج و بوستان غدیر برای استراحتگاه مسافران اختصاص یافته است.

به گفته وی، با توجه به هم‌زمانی نوروز با ماه مبارک رمضان بوستان‌ها و مراکز تفریحی قم بعد از افطار تا سحر پذیرای مسافران هستند و در بوستان‌هایی که برای نصب چادر اختصاص یافته روشنایی مطلوب، سرویس‌های بهداشتی آماده شده و برای امنیت بوستان‌ها برنامه‌ریزی شده است سه هزار پاکبان و نیروهای آتش نشانی و دیگر کارکنان شهرداری آماده پذیرایی و خدمت از مسافران نوروزی هستند.

رصد و نظارت بر فعالیت تأسیسات گردشگری قم در نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم نیز می‌گوید: کمیته نظارت ستاد خدمات سفر استان قم ویژه نوروز ۱۴۰۲ با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت استان برگزار و در خصوص شاخص‌های نظارت بر تأسیسات گردشگری با استفاده از تجربیات سنوات گذشته بحث و گفت‌وگوهایی صورت گرفته است مقرر شد گشت‌های مشترک دستگاه‌های نظارتی با شروع سفرهای نوروزی بر نحوه خدمات‌رسانی تأسیسات گردشگری نظارت کنند.

علیرضا ارجمندی با بیان اینکه در بازدیدها بر مواردی چون نرخ‌نامه‌ها، بهداشت محیط کار، بهداشت نمازخانه‌ها، کیفیت خدمات، نظافت واحدها، ایمنی و امنیت نظارت می‌شود و طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و خدماتی که به صورت مستمر از یکم اسفندماه آغاز شده است تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت ادامه داد: بازارچه‌های نوروزی صنایع‌دستی به منظور ترویج، معرفی و توسعه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان در نوروز ۱۴۰۲ برپا می‌شود بازارچه‌های نوروزی موقت در مکان‌های پرتردد همچون بناهای تاریخی و مناطق گردشگری راه‌اندازی شده‌اند تا گردشگران علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری از محصولات صنایع‌دستی به عنوان سوغات بهره‌مند شوند.

وی خانه صنایع‌دستی نامیرا، خانه تاریخی زند، مسجد اهل بیت(ع) و ورودی بوستان فدک در ابتدای عوارضی قم - تهران و ایستگاه مسافری راه‌آهن قم را از محل‌های برپایی بازارچه صنایع‌دستی نوروزی برشمرد و با توجه به تقارن با ماه مبارک رمضان بازارچه‌ها از ابتدای صبح تا اذان مغرب پذیرای حضور بازدیدکنندگان خواهد بود و در این نمایشگاه‌ها آثار صنایع‌دستی بومی استان در رشته‌هایی چون سنگ، شیشه، سفال، سرامیک، جواهرات و زیورآلات سنتی، کاشی، منبت چوب و معرق و... عرضه می‌شود.

میزبانی نگین گردشگری مذهبی از مسافران نوروزی|  قم مقصد سفرهای ارزان قیمت

اسکان مسافران نوروزی در ۳۰۰ مدرسه و ۴ هزار کلاس درس

رئیس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش‌وپرورش استان قم هم با اشاره به آمادگی آموزش و پرورش برای اسکان مهمانان نوروزی می‌گوید: ۳۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی با ظرفیت ۴ هزار کلاس درس برای پذیرایی و اسکان مسافران نوروزی در قم آماده هستند؛ طرح «اسکان نوروزی در مدارس» از ۲۴ اسفندماه آغاز شده است و تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

متولیان امر از مدتها قبل در تلاش هستند تا اقامت مسافران در قم همراه با خطره خوش برای میهمانان باشد

حمیدرضا قذاقی می‌افزاید: کلاس‌ها برای اسکان مسافران درجه بندی شده‌اند که در کلاس‌های الف دارای فرش؛ یخچال و تلویزیون و هم‌چنین کلاس‌های نوع ب علاوه بر فرش در هر کلاس دارای یخچال مشترک و کلاس‌های ج نیز تنها فرش برای آنها اختصاص یافته است و امسال هزینه‌های اسکان برای فرهنگیان در کلاس‌های «الف» روزانه ۱۰۰ هزار تومان، کلاس‌های «ب» ۸۰ هزار تومان و کلاس‌های «ج» نیز کمی پایین‌تر است.

همه متولیان امر از مدتها قبل در تلاش هستند تا اقامت مسافران در قم همراه با خطره خوش برای میهمانان باشد اما چنانچه جاذبه‌های گردشگری این استان معرفی نشود و مانگاری مسافران افزایش نداشته باشد عملا استان بهره اقتصادی چندانی از فرصت‌های گردشگری نخواهد داشت که به نظر رسیدن به این موفقیت نیازمند تلاش مضاعف و بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها است.

کد خبر: ۲۱۲٬۷۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha