۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
«گناوه» ارزان‌ترین بازار ایران| مشکلاتی که بازار ته‌لنجی را نابود می‌کند
گزارش بازار؛

«گناوه» ارزان‌ترین بازار ایران| مشکلاتی که بازار ته‌لنجی را نابود می‌کند

بوشهر- بازار گناوه با وجود تمام مشکلات چند سال اخیر کماکان ارزان‌ترین و پررونق‌ترین بازار کشور است که البته مشکلات ساماندهی ته‌لنجی، بزرگترین تهدید این بازار است.

بازار؛ گروه استان‌ها: گناوه از شهرهای ساحلی استان بوشهر است که علاوه بر جذابیت‌های طبیعی و سواحل بکر و ماسه‌ای، بازار جذاب و مشتری‌پسندی دارد و همه ایام سال در روزهای پنجشنبه و جمعه و در اسفند و فروردین نیز در تمام ایام هفته، شلوغ‌ترین بازار جنوب کشور است.

در دو سه سال اخیر به دلیل شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده تا حدودی رونق بازار گناوه کمتر شد، اما در سال جاری شاهد رونق بازار و هجوم مردم از سراسر کشور به این منطقه هستیم.

با وجود افزایش قیمت دلار و بالا رفتن تورم عمومی در جامعه، بازار گناوه نیز از این مساله بی‌نصیب نمانده اما با وجود تمام مسایل، قیمت اجناس در گناوه کماکان مناسب‌تر از سایر نقاط کشور است.

بازاریان گناوه اکنون نگران محدودیت تعداد سفرهای لنج‌ها و محدودیت در واردات کالاهای مورد نیاز هستند و اگر فکری برای تسهیل سفرها و گسترده‌تر شدن میزان کالاهای ورودی نشود، ورشکستگی بازاریان و کساد شدن بازار گناوه، محتمل است.

تعدادی از بازاریان و فعالان تجاری گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، خواستار حمایت بیشتر مسئولان در مساله ته‌لنجی و افزایش تعداد سفرهای لنج‌های ملوانی و تجاری شدند.

لزوم افزایش سفر لنج‌ها و برقراری سفرهای معوق

بهرام رضاییان از فعالان پوشاک گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: همچنان قیمت کالاها و اجناس در بازار گناوه و دیلم، پایین‌تر از نرخ تورم است.

وی افزود: چندین‌بار، مسئولان وعده دادند که تعداد سفرها افزایش یابد و سفرهای معوق نیز انجام شود که تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.

کیوان بابک‌نژاد از فعالان بازار در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: انتظار استقبال بیشتری از بازار گناوه را داریم و البته شاید در ادامه تعطیلات، این‌روند بهبود یابد.

وی بیان کرد: بازاریان نیازمند حمایت موثرتر مدیران هستند و گمرک باید سخت‌گیری کمتری داشته باشد و میزان سفرها را افزایش دهند.

یحیی داوری از بازاریان شمال استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: گناوه و دیلم مرکز عرضه کالاهای ته‌لنجی هستند و ارائه تسهیلات برای رونق بازار باید مورد توجه مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: سفرهای لنج‌ها باید ساماندهی شود و میزان کالاهایی که هر ملوان می‌تواند بدون گمرکی بیاورد نیز بیشتر شود تا شغل‌های بازاریان از بین نرود.

چندی پیش، احمد وحیدی وزیر کشور در حاشیه سفر به بنادر استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: رئیس جمهور تاکید زیادی بر اقتصاد دریامحور دارد و استان بوشهر ظرفیت بالایی در حوزه دریایی و بندری و آبزی پروری و تجارت دریایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر کشور بیان کرد: مساله ته‌لنجی و کالای همراه ملوان از مسایل مهم استان است و ساماندهی کالای همراه ملوان از اولویت‌های دولت سیزدهم است.

وحیدی تصریح کرد: حمایت از صیادان و ملوانان استان مورد توجه و تاکید است و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

وزیر کشور از ارسال لایحه ساماندهی کالای همراه ملوان به مجلس خبر داد و اظهار کرد: در راستای مطالبات مردم ساحل‌نشین استان بوشهر، لایحه ساماندهی ته‌لنجی دولت به مجلس ارسال شده است.

تاکنون مجوز سفر اول و دوم لنج‌ها صادر شده و با پیگیری صورت گرفته، امیدواریم مجوز سفر سوم لنج‌ها نیز صادر شود

وحیدی در ارتباط با سفر سوم لنج‌ها نیز گفت: تاکنون مجوز سفر اول و دوم لنج‌ها صادر شده و با پیگیری صورت گرفته، امیدواریم مجوز سفر سوم لنج‌ها نیز صادر شود.

تناقض گفتار و عمل دولت

عبدالکریم جمیری نماینده بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با بازار با تاکید بر اینکه حمایت از بازاریان گناوه و دیلم وظیفه دولت است اظهار داشت: کالای ته‌لنجی از موارد و مسایل مهم بازاریان گناوه است و زندگی یکصد هزار خانوار در استان بوشهر تحت تاثیر این موضوع است.

وی افزود: دولت مکررا از حمایت از اشتغال حرف می‌زند ولی لایحه‌ای که دولت در ارتباط با ته‌لنجی و کولبری به مجلس ارائه کرد به هیج وجه، نمی‌تواند منافع بازاریان و لنجداران را تامین کند.

این نماینده مجلس خاطر بیان کرد: باید نظرات فعالان بازار و کسانی که مستقیما با ته‌لنجی در ارتباط هستند شنیده شود و سپس قانون وضع شود.

جمیری تصریح کرد: در ماه‌های اخیر با متخصصان و کارشناسان و نمایندگان بازار و کسبه، فعالان صنفی، تعاونی لنج داران، گمرک ایران، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان صمت و اتاق بازرگانی و سایر دست‌اندرکاران کالاهای ملوانی، نشست داشته‌ایم و نظرات آنها را اخذ کردیم.

وی ابراز داشت: لایحه دولت، مشکلات جدی در اشتغال و معیشت ایجاد می‌کند و باید تجدید نظر اساسی شود.

جمیری گفت: میزان کالاهای وارداتی محدود است و تخفیف‌ها و معافیت‌های لازم نیز دیده نشده که این موارد، صدمات جبران‌ناپذیری به پیکره ته‌لنجی وارد می‌کند.

تشریح جزئیات سفر دوم و معوقات سفر اول لنج‌ها

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر نیز به خبرنگار بازار گفت: با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلات اقتصادی و اعتباری، با پیگیری مناسبی که انجام دادیم، در دو ماه اخیر موفق شدیم مجوز سفر دوم لنجداران به کشورهای حاشیه خلیج فارس را اخذ کرده و تمدید مجوز سفر اول را نیز گرفتیم.

وی یادآور شد: پنج ماه برای سفر دوم لنجداران زمان‌بندی شده و لنج‌ها از اول بهمن ۱۴۰۱ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ می‌توانند به سفر بروند.

استاندار بوشهر اظهار کرد: حمایت از معیشت مرزنشینان از اولویت‌های دولت سیزدهم است و تمام‌ توان خود را برای رونق بخشیدن به بازار و ساماندهی کالاهای ته‌لنجی به کار می‌گیریم.

محمدی زاده تصریح کرد: بازار گناوه و دیلم و دلوار و دیر و ...جزو ارزان‌ترین بازارها محسوب می‌شوند و اگر بتوانیم ساز و کاری برای تسهیل در امور ته‌لنجی تدوین کنیم و سفرها را مدون کنیم، قطعا رونق کسب و کار و بهبود معیشت مردم را در پی دارد.

وی اضافه کرد: وزیر کشور در سفر دولت به استان بوشهر، از بنادر استان بازدید کرد و برای ساماندهی کالای همراه ملوان، قول مساعد داد.

محمدی زاده ابراز داشت: باید به گونه‌ای عمل کنیم که علاوه بر تامین منافع بازاریان و لنجداران، قوانین گمرکی و اقتصادی و تجارت خارجی نیز دچار خدشه نشود.

هزاران شغل در استان بوشهر وابسته به ته‌لنجی و کالای همراه ملوان است و اگر سخت‌گیری‌ها کمتر شده و ملوانان حمایت شوند، شاهد احیای شغل‌ها و رونق بازار خواهیم بود که اجناس و کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد

خورشید گزدرازی عضو اتاق بازرگانی ایران نیز به خبرنگار بازار گفت: کالای همراه ملوان موسوم به ته لنجی از مهم‌ترین منابع ارتزاق بازاریان گناوه و دیلم است.

وی افزود: دولت در بحث ساماندهی کالای همراه ملوان، وعده‌های خوبی داده که تحقق آنها موجبات بهبود معیشت خانواده‌ها می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر اظهار کرد: هزاران شغل در استان بوشهر وابسته به ته‌لنجی و کالای همراه ملوان است و اگر سخت‌گیری‌ها کمتر شده و ملوانان حمایت شوند، شاهد احیای شغل‌ها و رونق بازار خواهیم بود که اجناس و کالاها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

معیشت ۳۰۰ هزار نفر در استان بوشهر از طریق ته‌لنجی است

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار به اهمیت کالاهای ته‌لنجی در استان بوشهر پرداخت و اظهار داشت: معیشت حدود ۱۰۰ هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر مستقیما از طریق ته‌لنجی است و حمایت از این قشر ضروری است.

وی افزود: تصویب اصلاح آیین‌نامه کالاهای موسوم به ته‌لنجی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و دولت سیزدهم در این مسیر اهتمام جدی دارد.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر اظهار کرد: در سفر دوم دولت سیزدهم به استان بوشهر، درخواست‌ها و مطالبات مردم در این‌زمینه به مدیران ارشد کشوری منتقل شد و عزم دولت برای تسهیل موارد ته‌لنجی جدی است.

باستین تصریح کرد: بازارهای ساحلی و اصطلاحا ته‌لنجی در استان باید رونق پیدا کند و امیدوارم با پیگیری‌های مکرر صورت گرفته، شاهد ساماندهی کامل کالای همراه ملوان باشیم.

وعده‌های مدت‌دار برای ساماندهی کالای همراه ملوان ملال‌آور شده است

با توجه به اینکه ۲۵ درصد جمعیت استان بوشهر از طریق کالاهای همراه ملوان ارتزاق می‌کنند، اصلاح آیین نامه ته‌لنجی و تسهیل شرایط واردات اجناس ته‌لنجی، گامی در بهبود وضعیت معیشتی مردم به ویژه ساحل‌نشینان استان بوشهر است.

دست‌دست کردن و وعده‌های مدت‌دار برای ساماندهی کالای ته‌لنجی، ملال‌آور شده و بازاریان و لنجداران، به وعده‌ها خوشبین نیستند و سفره آنها به اقدامی عملی نیازمند است.

بازار گناوه دارای کارکرد گردشگری نیز هست و مسئولان استان اگر بتوانند، مساله ته‌لنجی را حل کنند، سواحل و بازارهای گناوه و دیلم و دلوار و دیر و ...پر از مسافر می‌شود و علاوه بر رونق بازار، گردشگری تجاری نیز تقویت می‌شود.

کد خبر: ۲۱۲٬۶۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حبیبی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      4 3
      برخی از سرمایه داران و ذینفعان بانفوذ در کشور، در واقع مانع جدی کالای ته لنجی هستند
    • مریم IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      12 19
      اصلا همچین چیزی نیست...اتفاقا گناوه از خود بوشهر گرونتره
      • نازنین IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
        8 4
        واقعا گناوه مخصوصاً لوازم الکترونیکی و لوازم آرایشی و آشپزخانه..... از کل کشور مناسب تره
    • مهدی GB ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      11 4
      گناوه یه زمانی خوببود الان فقط نون اسمش رو میخوره وگرنه ما از گناوه خرید داشتیم ، رفتیم خرمشهرهمون جنس رو ارزونتر میدادن
      • DE ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
        1 0
        مهم کیفیت هست که شما در نظر نگرفتی
    • ناشناس IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      8 3
      ما قبلا خریدهامون رو از بازارهای دیلم وگناه وهندیجان می کردیم اما از زمانی که بازار آن جا هم قیمت هاش برابر با قیمت های شهرمون شده دیگه نمی رویم واز شهر خودمون خرید می کنیم هر چند خرید از آنجا برایم خیلی لذت بخش بود، چون هم آب وهوایی عوض می کردیم واز مناظر ودریا وساحل لذت می بردیم و هم قیمت ها خوب ومناسب بودند،حیف که همه چیز به هم ریخته یادش به خیز
    • امیر IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
      6 4
      ما همین عید امسال 1402 رفتیم گناوه ولی بیشتر چیزاش گرون تر از شهر خودمون بود به بهانه اومدن مسافر همه چیزو گرون کرده بودن
    • شهروند IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      8 3
      گناوه هر مغازه ای یه قیمت میگه وجنسا گرون بود
    • El Capo IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      2 3
      درود عذرمیخوام بااحترام پس چرا این همه راهو میزنید میاید بندرگناوه در مغازه ک اینحرفو نمیزنید! توشهرای خودتون بخرید ،دلیلی نداره خطرجاده ومشکلات رو بپذیری وبعدخریدتو کنی بیای بگی ازهمه جاگرونتره
    • مریم DE ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      1 1
      والا ما امروز گناوه بودیم نمیدونم چطور تشریح کنم فقط میشه گفت که جنسهای موجود در بازار گناوه از بی کیفیت ترین جنسهای چینی یا تهران بودن قیمتها یا از تهران بیشتر بود یا برابری داشت ..مشتریها از طبق سه و چهار جامعه بودن ...نمیدونم چه چیزی را تبلیغ میکنید البته که قشر فقیر جامعه بیشتر شدن با این اوضاع اقتصادی و بازار گناوه هم بازار فقرا پسند بود
    • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      1 0
      دولت و نظام باید به مناطق حاشیه ای توجه کنه الان دبی چطور به اینجا رسید باید به چابهارو دیلم و بوشهر و بندرعباس و هندیجان و گناوه توجه بشه و این مناطق به قطب تجارت تبدیل بشوند و توذیع ثروت انجام بشه نه اینکه کل ثروت بره اصفهان و تهران و مشهد و شیرازو تبریز و کل مملکت فقیر و توسعه نیافته
    • علیرضا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      1 0
      قیمت لوازم خونگی خیلی خوبه ولی پوشاک نه
    • Bndboy IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 1
      خیلی راحت و عادی اسم کالای قاچاق رو گذاشتن ته لنجی و راحت و آسوده سرمایه دارها گردن کلفت تر و رانندگان شوتی جانی تر شدن یه سر به بازارهم بزنی اکثر لوازم بنجل و تقلبی و لوازم خانگی که به دلیل تولید داخل اون محصول واردات کالای مشابه اونها به کشور ممنوعه فراوان یافت میشه
    • حمید IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 1
      گناوه جنس هاش گرونتر از اکثر جاهای کشور هست و دیگه اون رونق اولیه را نداره
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      1 0
      گناوه ارزانترین قیمت ها رو داره از بوشهر و دیلم بهتره. بااینکه بوشهر استان هست ولی گناوه از شهر بوشهر سرتره
    • نیلوفر IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 1
      امسال که شدیدا گرون بود حتی از شهر خودمون قیمتا بالاتر بود
    • ایرانی CA ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
      0 1
      سلام ... همانطور که دوستان اشاره کردن ی زمانی گناوه و دیلم ارزون بود الان اینجور نیست دیگه و اگه مواظب نباشید خرید گرونی خواهید داشت. قطعا به بهانه سال جدید قیمت‌ها را خیلی بردن بالا که این اتفاق تو فروشگاه‌های شهرهای دیگه اتفاق نیافتاده و اجناس گرونتر نشده
    • راسخ IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      0 0
      من اشتباه کردم رفتم شما نکنید یه روستا بدون امکانات و با وسایل بنجول گران چینی درجه 4