۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
نوروزگردی مرکبات مازندران در چین| کارگو به پرواز درآمد
بازار گزارش می‌دهد؛

نوروزگردی مرکبات مازندران در چین| کارگو به پرواز درآمد

ساری - نوبرانه های باغات مازندران در روزهای پایانی سالی که گذشت با کارگرو روانه چین شد تا کام چشم بادامی ها را شیرین کند.

بازار؛ گروه استان ها: سال ۱۴۰۱ برای مرکبات مازندران چندان خوش نبود، نرخ پایین مرکبات و باقی ماندن حجم زیادی از آن در انبارها کام باغداران استان را تلخ کرده است. این وضعیت درحاالی بود که حجم تولیدات مرکبات نسبت به سال قبل از آن رشد چشمگیری داشته است.

نرخ پایین مرکبات سبب شد تا بسیاری از باغداران نتوانند سود سال ۱۴۰۰ را کسب کنند و سرانجام با قیمت های سه تا پنج هزار تومانی محصول را به دلالان و واسطه ها فروختند.

اگرچه تلاش های زیادی برای صادرات مرکبات در یکسال گذشته صورت گرفت و پای کانتینرهای یخچال دار و کارگو به استان باز شد اما سهم مرکبات و محصولات صادراتی در استان چندان چشمگیر نبوده است.

مرکبات مازندران با همه فراز و فرودها با قیمت ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومانی در نوروزو با مصوبه تنظیم بازاری به سفرهای هفت سین رسید این درحالی که فروش آن در بازارهای روز و میوه تره بار کیلویی بیش از ۲۰ هزار تومان بوده است. به رغم همه افت وخیزها در فرایند صادراتی، مرکبات مازندران روزهای پایانی سال خود را به بازار چین رساند و به نظر می رسد این محصول بتواند سال آینده سهم خوبی را در بازارهای این کشور باز کند.

مرکبات برای اولین بار به چین صادر شد

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران بابیان این که برای اولین بار مرکبات استان به چین صادر شده است، گفت: امسال در فرایند صادرات مشکلاتی را شاهد بودیم که با رفع آن اولین محموله مرکبات به بازار چین و از طریق کارگو ارسال شده است.

نوروزگردی مرکبات مازندران در چین| کارگو به پرواز درآمد

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که بازارپسندی و توجه به برند و استانداردسازی محصولات از جمله مرکبات باید توجه ویژه شود، گفت: در استان پایانه ای نظیر روماک وجود دارد که برنامه ریزی خوبی برای صادرات داشته است.

وی تجاری سازی ارقام تولیدی مرکبات را مهم بیان کرد و گفت: طی روزهای گذشته برای اولین بار در تاریخ استان محصول مرکبات به چین صادر شده است.

استان مازندران ۱۱۳ هزار هکتار باغ مرکبات دارد و در سال ۱۴۰۱ بیش از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصول تولید وروانه بازار شده است. همچنین این استان مرکبات شب عید ۱۶ استان کشور را تامین کرده است.

ارقام جدید مرکبات معرفی شود

حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اظهار این که مراکز تحقیقاتی باید ارقام جدیدی برای مرکبات معرفی کند، فزود: از این طریق باید بتوانیم برای صادرات محصول و حضور در بازار کشورهای دیگر حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که امسال از طریق دریا و هوا برای صادرات محصول مرکبات استفاده کردیم، گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی از طریق دریا و هوا باید پشتیبانی های تجاری و زیرساخت های تولید را در استان تقویت کنیم.

وی با عنوان این که امسال از ظرفیت دریایی و کارگو برای صادرات استفاده کردیم، گفت: ۱۰ کانتینر کیوی و مرکبات را از طریق کشتی های یحچال دار و کانتینری از طریق دریا صادر کردیم که ارزان تر و سریع تر به بازارهای هدف رسیده است.

نوروزگردی مرکبات مازندران در چین| کارگو به پرواز درآمد

۱۰ کانتینر کیوی و مرکبات را از طریق کشتی های یحچال دار و کانتینری از طریق دریا صادر کردیم که ارزان تر و سریع تر به بازارهای هدف رسیده است

عنایتی یادآور شد: همچنین اولین محصوله صادرات مرکبات از طریق کارگو نیز به کشور چین صادر شده است و این مسئله نشان می دهد که مازندران قلب تپنده کشاورزی کشور است و سهم بالایی در تولیدات کشاورزی کشور دارد.

مازنردان با تولید حدود سه میلیون تن مرکبات سهم بالایی در امنیت غذایی کشور دارد و تاکنون عملکرد خوبی در حوزه تولید داشته است و به تاکید کارشناسان و صاحبنظران باید در حوزه بازرگانی و تجارت نیز برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد، از سوی دیگر حمایت از کشاورزان و تولیدکنندگان و تامین نیازهای آن ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

منصورعلی زارعی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با عنوان این که حوزه کشاورزی، مازندران با تولید یک میلیون تن برنج، سه میلیون تن مرکبات، ۲۵ درصد تولید مرغ و ماهی کشور ایرانی کوچک محسوب می شود، افزود: تولیدکنندگان بخش کشاورزی از دولت گلایه دارند زیرا با توجه به تورم سال های اخیر و رشد هزینه های تولید، برنج کاران پرمحصول با ۲۰ درصد زیر قیمت دسترنجشان را فروختند.

زارعی یادآور شد: همچنین باغداران محصولات را با ۳۰ درصد زیر قیمت و پرورش دهندگان طیور نیز با ۳۰ درصد افت قیمت محصولات را روانه بازار کردند.

این نماینده مجلس با اظهار این که هزینه تولید برای کشاورزان و باغداران بالا است، گفت: مرکبات در سال ۹۹ کیلویی ۹ هزار تومان، پارسال شش تا هفت هزار تومان قیمت داشت و امسال کیلویی چهار هزار تومان فروش می رود که روند کاهشی داشته است.

وی ادامه داد: دولت حتی به تعهدات خود در زمینه خرید تضمینی و کشت قراردادی و سیاست های صادرات و واردات به درستی عمل نکردند و امروز بیش از یک میلیون تن برنج واردات با قیمت کمتر از تولید داخل در بازار وجود دارد.

آمارهای صادرات مازندران نشان می دهد که طی سالی که گذشت حدود ۲۰۰ هزار تن محصول مرکبات از استان صادر شد که این میزان کمتر از ۱۰ درصد تولیدات استان را تشکیل می دهد و به رغم صادرات محصولات به چین و کشورهای مختلف، همچنان بخشی از محصولات در عید نوروز نیز در انبارها وجود دارد.

کد خبر: ۲۱۲٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha