۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷
توسعه بورس برق تا یک سوم مصرف برق کشور| راه اندازی تابلو سبز در بورس انرژی
سخنگوی صنعت برق اعلام کرد

توسعه بورس برق تا یک سوم مصرف برق کشور| راه اندازی تابلو سبز در بورس انرژی

سخنگوی صنعت برق از ابلاغ دستور العمل جدید توسعه بورس برق توسط وزیر نیرو خبر داد و گفت: در سال جاری حدود ۱۲ درصد برق مصرفی کشور از طریق بورس و معاملات دوجانبه خریداری شده است.

به گزارش بازار، مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از ابلاغ دستورالعمل جدید توسعه بورس انرژی توسط وزیر نیرو خبر داد و گفت : بر اساس این دستورالعمل مشترکین بالای یک مگاوات که قبلاً امکان خرید برق از طریق بورس برایشان فراهم نبود می توانند در سال ۱۴۰۲ برق مورد نیاز خود را مستقیماً از طریق بورس انرژی خریداری نمایند.

وی افزود: تعداد مشترکان بالای یک مگاوات بیش از ۶۸۰۰ مشترک بوده که حدود ۱۰۹ میلیارد کیلو وات ساعت و تقریباً معادل سی و سه درصد (۱/۳) برق مصرفی کشور می باشد. مدیرعامل مدیریت شبکه برق ایران تصریح کرد: این اقدام موجب معامله یک سوم از برق مصرفی کشوراز طریق بورس انرژی خواهد شد و مشترکین بالای یک مگاوات، می توانند برق را بصورت سلف با نرخی کمتر از نرخ تکلیفی، براساس سهمیه تعیین شده برای خود بصورت مستقیم از نیروگاه خرید نمایند.

از مزایای دیگر این رخداد افزایش و اطمینان از نقدشوندگی مبالغ فروش برق نیروگاهها و عرضه کنندگان در بورس بوده که کمک بزرگی به کاهش مطالبات نیروگاهها از صنعت برق خواهد کرد و باعث ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران در توسعه و احداث نیروگاههای جدید خواهد شد. از طرفی مشترکین برق نیز می توانند برنامه خرید برق را به صورت روزانه، ماهیانه و فصلی تنظیم نمایند و در اولویت تامین برق قرار خواهند بود.

سخنگوی صنعت برق افزود: هدف اصلی صنعت برق کشور در طی برنامه هفتم افزایش سهم معاملات در بورس انرژی حداقل تا ۶۰ درصد معاملات برق کشور بوده، به طوری که نقش دولت در تصدی خرید و فروش برق به حداقل ممکن برسد و وزارت نیرو فقط نقش تنظیم گری در میان عرضه و تقاضای برق را ایفا نماید و عمده معاملات، در بورس انرژی یا در قالب معاملات دوجانبه صورت پذیرد.

رجبی مشهدی در ادامه گفت: راه اندازی تابلو سبز نیز یکی دیگر از مفاد دستورالعمل جدید می باشد که در اوایل سال ۱۴۰۲ راه اندازی خواهد شد و بستر لازم برای حضور انرژی های تجدید پذیر فراهم خواهد شد و سرمایه گذاران این بخش می توانند براساس یک بازار مطمئن و با ثبات، نسبت به احداث نیروگاههای تجدیدپذیر اقدام نمایند که علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست باعث جبران قابل توجهی از ناترازی برق در صنعت برق کشور نیز خواهد شد.

بورس انرژی در سال ۱۳۹۱ راه اندازی شد. و مشترکان برق بالای ۵ مگاوات، تاکنون امکان خرید برق از طریق بورس انرژی را داشتند.

کد خبر: ۲۱۲٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha