۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
۸ ضلعی گردشگری در دیار قومس | لذت سفری ارزان به عمق تاریخ
بازار گزارش می‌دهد؛

۸ ضلعی گردشگری در دیار قومس | لذت سفری ارزان به عمق تاریخ

سمنان- استان سمنان دارای جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی از لحاظ تاریخی است جاذبه‌هایی که هر کدامشان می‌توانند لحظات بسیار شیرینی را برای مسافران نوروزی و گردشگران مهیا سازند.

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان دارای کاروانسراها مجموعه های تاریخی موزه ها و به خصوص مقبره عرفا علما و شاعران بسیار بزرگی مانند بایزید بسطامی است این استان در ایام نوروز میزبان خیل عظیم مسافران نوروزی است که از سرتاسر ایران آمده و تلاش دارند خودشان را در این ایام به مشهد مقدس برساند.

استانی که در حقیقت معبر گردشگران و زائران رضوی است اما هرگز به عنوان مقصد آن طور که باید و شاید شناسانده نشده در حالی‌ که ظرفیت‌های عظیم گردشگری در عرصه های مختلف مانند گردشگری طبیعی، تاریخی، عرفانی مذهبی ورزشی و حتی درمانی در این استان وجود دارد برای مثال وجود بایزید بسطامی و ابوالحسن خرقانی به تنهایی برای یک استان به تنهایی کفایت می کنند.

سمنان ۸۶۰ اثر ملی دارد

در استان سمنان دست کم هشت بنای تاریخی با اهمیت ویژه بازدید مسافران نوروزی وجود دارد که می توان از آن به مثابه قطب های گردشگری در این استان یاد کرد. منطقه ای که مهد عرفا علما و شعرای بسیار بزرگی مانند ابن یمین فریومدی و بایزید بسطامی و علاءالدوله سمنانی است.

استان سمنان دارای ۱۴ کاروانسرای مهم شاه عباسی است

در استان سمنان بیش از ۸۶۰ اثر ثبت شده وجود دارد اما به واسطه اینکه به همه آنها در یک گزارش نمی توانیم بپردازیم یک هشت ضلعی درخشان از ظرفیت‌های تاریخی و عرفانی استان سمنان را ویژه ایام نوروز برای مسافران مطرح می سازیم.

۸ ضلعی گردشگری در دیار قومس | لذت سفری ارزان به عمق تاریخ

مجموعه تاریخی سمنان

یک کارشناس میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه استان سمنان دارای ۱۴ کاروانسرای مهم شاه عباسی است گفت: دو کاروانسرای مهم در گرمسار و میامی از جمله مهمترین ظرفیت‌های گردشگری تاریخی در استان سمنان و همچنین ایران اسلامی محسوب می‌شود چرا که این کاروانسراها بسیار سالم و دست نخورده و همچنین با عظمت باقی مانده اند.

امیر علی صدیقی با بیان اینکه یکی از اضلاع هشت شعلی مد نظر شما در خبرگزاری بازار استان سمنان قطعا همین کاروانسرا ها در میامی و گرمسار است، تاکید کرد: مجموعه تاریخی سمنان شامل مسجد تاریخی امام موزه و حمام پهنه دیگر ضلع مهم گردشگری تاریخی محسوب می‌شود. این مجموعه با قدمت و زیبایی که دارد هر سال خیل عظیمی از گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند و با معماری و قدمت ای که دارد شگفتی همگان را برمی‌انگیزاند.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین مسجد ایران یعنی تاریخانه ضلع سوم این هشت ضلعی گردشگری محسوب می شود افزود: طبق آمار ارائه شده از سوی میراث فرهنگی مسجد تاریخانه دامغان بعد از جنگل ابر و در کنار چشمه علی دومین مقصد مهم گردشگری در سراسر استان سمنان محسوب می شود همچنین به این دلیل که از چشمه علی یاد کردیم باید بگوییم که چهارمین ضلع از هشت ضلعی مهم گردشگری تاریخی استان همین مجموعه محسوب می شود که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخت و بنای آن قدمتی نسبتاً دیرین دارد و بازدید از این دو بنای تاریخی در کنار دیگر داشته‌های دامغان مانند برج طغرل بسیار توصیه می شود.

مجموعه تاریخی بسطام و خرقان

این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: پنجمین و ششمین ضلع از هشت ضلعی مهم گردشگری تاریخی استان سمنان مجموعه تاریخی بسطام و خرقان شامل ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی هستند که صحبت درباره دو تن از بزرگترین عرفای ایران و اسلام بسیار به میان می آید، تاکید کرد: این دو بنا با فاصله ۱۸ کیلومتری از همدیگر مهمترین محور گردشگری عرفانی و تاریخی در استان سمنان محسوب می شود.

هفتمین ضلع از هشت ضلعی مهمه تاریخ استان سمنان مجموعه ابن یمین فریومدی و بارگاه این شاعر عالیقدر در فرومد از توابع میامی است

صدیقی افزود: هفتمین ضلع از هشت ضلعی مهمه تاریخ استان سمنان مجموعه ابن یمین فریومدی و بارگاه این شاعر عالیقدر در فرومد از توابع میامی است که زائران رضوی می تواند در آخرین نقطه استان سمنان هم مرز با خراسان رضوی و در مسیر سبزوار از آن بازدید کنند همچنین باید تاکید کرد که این بنای تاریخی و بسیار زیبا سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران و جهان است.

وی با بیان اینکه در نهایت آخرین ضلع این هشت ضلعی مقبره علاء الدوله سمنانی در شهرستان سرخه است، افزود: این بنا در کنار قدمت و کاراکتری که به واسطه شخص علاء الدوله سمنانی و اهمیت آن دارد، یک مکان زیبای گردشگری هم محسوب می شود.

۸ ضلعی گردشگری در دیار قومس | لذت سفری ارزان به عمق تاریخ

موزه های سمنان فراموش نشود

یکی از موضوعات مهمی که باید در خصوص گردشگری تاریخی استان سمنان که به آن اشاره کرد موزه های مختلف در این استان است. دیگر کارشناس حوزه گردشگری و تور لیدر در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: موزه ایل سنگسر، موزه سمنان و همچنین شاهرود، موزه عرفان شرق در بسطام، موزه آب و ... در زمره داشته های خوب گردشگری تاریخی استان سمنان محسوب می شوند که هر کدامشان دروازه ای رو به تاریخ استان سمنان باز می کند.

محمد رضا شهابی با بیان اینکه در استان سمنان آثار تاریخی بسیاری وجود دارد، تاکید کرد: از پنج هزار سال قبل تاکنون آثار متعددی از این استان در موزه ها وجود دارد که نشانگر قدمت و عظمت تاریخی این استان محسوب می‌شود.

یکی از ملاک های انتخاب این بناهای تاریخی در گزارش فوق امکان دسترسی و بازدید مسافران نوروزی از آن در کوتاه ترین مدت محسوب می شود

وی افزود: مناطق بسیار قدیمی در استان سمنان مانند تپه حصار دامغان با چهار هزار سال قدمت و تپه تاریخی بسطام با شش هزار سال قدمت دیگر موضوعی است که باید به آن در استان سمنان توجه کرد که البته با کمال تاسف اقدامی برای مهیا کردن زیرساخت بازید گردشگران مانند آنچه در تپه سیلک کاشان شاهد هستیم در استان سمنان صورت نگرفته است

قدمت ۷ هزار ساله استان سمنان

قدمت هفت هزار ساله استان سمنان و دیار صددروازه و شاخره همچنین قومس در یک گزارش خبری نمی گنجد بلکه نیاز به نوشتن کتاب‌های بسیاری دارد همچنین این هشت ضلعی که در گزارش فوق به آن پرداخته شد فقط گوشه ای از ظرفیت های گردشگری تاریخی استان سمنان محسوب می‌شود.

استانی که مقبره شیخ شهاب الدین، برج طغرل، مساجد تاریخی، امامزادگان متعدد، مقبره جرجیس نبی، قلعه تاریخی دامغان و صدها بنای تاریخی دیگر را نیز در خود جای داده که بعضاً قدمتشان ده قرن است که امیدواریم در گزارش های بعد بتوانیم تعداد بیشتری از این بناهای تاریخی را برای مردم معرفی کنیم.

در پایان باید گفت یکی از ملاک های انتخاب این بناهای تاریخی در گزارش فوق امکان دسترسی و بازدید مسافران نوروزی از آن در کوتاه ترین مدت محسوب می شود بناهایی که در کنار طبیعت منحصر به فرد و زیبای استان سمنان بخش بزرگی از ظرفیت های گردشگری این استان را شامل خواهند شد.

کد خبر: ۲۱۲٬۵۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha