۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
معرفی بیش از ۲ هزار واحد صنعتی برای بازسازی و نوسازی

معرفی بیش از ۲ هزار واحد صنعتی برای بازسازی و نوسازی

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از معرفی بیش از ۲ هزار واحد صنعتی برای بازسازی و نوسازی خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از ۶۰۰ واحد از سوی دفاتر تخصصی وزارت صمت شناسایی شده اند.

به گزارش بازار، علی نبوی با اعلام این خبر, گفت: تعداد واحدهایی نیازمند بازسازی و نوسازی برای خروج از وضعیت‌, شرایط و امکانات تولیدی فرسوده بسیار زیاد است به همین منظور به استان‌ها ابلاغ شد تا واحدهای مورد نیاز را شناسایی و معرفی کنند تا در مراحل مختلف پایش و پالایش شوند.

معاون وزیر صمت ادامه داد: براساس گزارش ارسالی از سوی استان‌ها تاکنون بیش از ۲ هزار واحد به دفاتر تخصصی مستقر در ستاد وزارتخانه جهت ارزیابی معرفی شده است که از این تعداد، بیش از ۶۰۰ واحد نیازمند نوسازی و بازسازی از سوی دفاتر تخصصی وزارت صمت شناسایی شده اند و ما ۱۳۴ واحد را برای عارضه یابی اولیه معرفی کرده ایم.

نبوی افزود: براساس عارضه یابی، نیازمندی واحد ارزیابی اولیه می‌شود که آیا این واحد با این اقدامات می‌تواند از این وضعیت خارج شود و ارتقای بهره‌وری و افزایش رقابت پذیری را داشته باشد و در مراحل بعدی واحدهایی که نیازمندی اشان تایید می‌شود طرح توجیهی فنی و اقتصادی برای آن تهیه خواهد شد و در نهایت برای اجرای اقدامات خود مورد حمایت ایدرو قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: تا کنون ۴ واحد این مراحل را طی کرده اند و به مرحله اجرای اقدامات جهت نوسازی و بازسازی رسیده اند.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تشریح برنامه‌های ایدرو در سال ۱۴۰۱ افزود: امسال دو ماموریت اصلی از سوی وزارت صنعت و معدن و تجارت به ایدرو محول شد، ماموریت نخست توازن سرمایه‌گذاری در کشور با توازن در زنجیره‌های تولید و توازن در مناطق جغرافیایی مختلف کشور با برنامه ریزی و هدایتگری ایدرو و ماموریت دوم نوسازی و بازسازی صنایع کشور بوده است.

وی ادامه داد: در موضوع توازن مناطق صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ماموریت مطالعه، بررسی و برنامه‌ریزی کلان را برعهده دارد و متولی و سرمایه گذار نیست به عنوان مثال سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران براساس این بررسی‌ها اعلام می‌کند چه مناطقی نقطه هدف برای سرمایه گذاری است و این سرمایه گذاری در چه حوزه‌های باید انجام شود و در گام بعدی به سراغ این خواهیم رفت که سرمایه گذاران چه کسانی باشند و چه حمایت‌ها و چه مشوق‌هایی برایشان در نظر گرفته شود تا انگیزه‌ای برای فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در نقاط هدف شود.

رئیس هیئت عامل ایدرو به بحث نوسازی و بازسازی صنایع کشور به عنوان ماموریت بعدی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم سرمایه گذاری در کشور و نرخ استهلاک سرمایه ثابت در کشور، با احتساب سرمایه گذاری‌های گذشته اتفاق افتاده، این دو نرخ تقریبا همدیگر را پوشش می‌دهند.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: براساس برخی آمارها، نرخ تشکیل سرمایه ثابت در کشور در حال صفر یا منفی شدن است به دلیل نبود انگیزه، حجم سرمایه گذاری‌ها در سالیان گذشته با حجم استهلاک برابر شده است. ضمن اینکه سرمایه گذاری با حجم مورد نیاز برای کشور اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌هایی که باید بر آن متمرکز شویم بحث نوسازی و بازسازی صنایع و معادن کشور است، افزود: در این حوزه براساس ظرفیت قانونی بند «ح» ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه کشور، کارگروهی متشکل از ۸ دستگاه تشکیل و جلسات متعددی در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

نبوی گفت: در نهایت این جلسات به یک دستورالعمل نوسازی و بازسازی بخش تولید و نه صرفا بخش صنعت و معدن بلکه به تمام بخش‌ها از جمله بخش‌های کشاورزی و سایر حوزه‌ها ابلاغ شد، مراحل این دستورالعمل طی شده و در هفته‌های آتی ابلاغ رسمی خواهد شد.

وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که در این دستورالعمل بر آن تاکید شده این است که منابعی که در کشور در حوزه‌های مختلف برای نوسازی و بازسازی وجود دارد را با هدف ارتقای بهره وری، افزایش رقابت پذیری، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی و موارد دیگر محقق کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وجود منابع گوناگون در حوزه‌های مختلف کشور همچون صندوق ملی محیط زیست، یونیدو، کمک‌های فنی و اعتباری از سازمان برنامه و بودجه کشور و منابع بانکی به هم افزایی و برنامه ریزی برای حمایت از واحدهای نیازمند نوسازی و بازسازی منجر می‌شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: نوسازی و بهسازی با هدف ارتقای بهره‌وری واحدها و همچنین افزایش رقابت‌پذیری محصولات نهایی تولیدی انجام می‌شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به پیگیری دو طرح کلان ایدرو در سال ۱۴۰۱ گفت: نخست بحث اتمام مرحله ۱۴ پارس جنوبی که هفته نخست اسفند ماه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. مرحله ۱۴ متشکل از ۸ شرکت بود که در کنار هم کنسرسیومی (مجموعه‌ای) به رهبری ایدرو تشکیل دادند و ۲ شرکت تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) جزو پیمانکاران و شرکت‌های اصلی عضو کنسرسیوم (مجموعه) بودند که هم در حوزه دریا و هم در حوزه خشکی فعالیت داشتند و پالایشگاه رسما به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه توسط پیمانکاران ایرانی تامین شده و به عنوان ایرانی‌ترین پالایشگاه‌های فازهای پارس جنوبی نام گرفته است.

نبوی با اشاره به کلنگ زنی طرح دیگر ایدرو در مناطق محروم کرمانشاه در سال‌های گذشته گفت: کارخانه بیواتانول کرمانشاه سال‌های قبل کلنگ زنی شد و پیشرفت خیلی خوبی داشت و طی ۳ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید و محصول مورد نیاز برای صنایع پالایشی کشور با تاکید بر بنزین و خوراک دام مورد نیاز کشور را تولید خواهد کرد.

کد خبر: ۲۱۲٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha