۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴
 عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

پروفیل‌ها اجسام فلزی با طول و ضخامت متفاوت و سطح مقطعی ثابت هستند. به عنوان مثال، برخی از پروفیل‌ها، سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل دارند.

تصویر ۱- وزن پروفیل‌ها

بازار: پروفیل‌ها اجسام فلزی با طول و ضخامت متفاوت و سطح مقطعی ثابت هستند. به عنوان مثال، برخی از پروفیل‌ها، سطح مقطع مربع یا مستطیل شکل دارند. از این پروفیل‌ها برای ساخت در و پنجره، شکل دادن به چارچوب‌های خانه، ساخت مبل، لوازم خانگی و... استفاده می‌شود. قیمت پروفیل با توجه به عوامل مختلفی تغییر می‌کند. یعنی، نمی‌توان یک قیمت ثابت برای پروفیل‌ها در نظر گرفت. پس، تمام عوامل موثر بر قیمت پروفیل را درنظر می‌گیرند و در نهایت، قیمت آن را مشخص می‌کنند.

برخی عوامل از جمله وزن پروفیل، نوسان بازار جهانی و داخلی، کیفیت پروفیل، ضخامت آن و متریال به کار رفته در پروفیل بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. در ادامه، تمامی این عوامل را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نقش آنها بر قیمت پروفیل را مشخص می‌کنیم.

وزن پروفیل

وزن پروفیل یکی از عوامل موثر بر قیمت گذاری آن است. وزن پروفیل با توجه به عوامل متفاوتی اندازه گیری می‌شود و در نهایت، بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. از عواملی که بر وزن پروفیل تاثیرگذار است، متریال به کار رفته در آن است. متریال پروفیل شامل گالوانیزه، ورق سیاه، آلومینیوم و استیل می‌شود. اگر هر یک از این متریال در پروفیل به کار رفته باشد، قیمت آن تغییر می‌کند. برای اندازه گیری وزن پروفیل، ابتدا چگالی آن مشخص کرده و در مقدار مساحت آن ضرب می‌کنند. برای به دست آوردن مساحت یا سطح مقطع پروفیل نیز، طول و عرض به سانتی متر و ضخامت به میلی متر را بررسی می‌کنند.

نوسان بازار

نوسان بازار جهانی، یکی از عوامل بسیار مهمی است که بر روی قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارد. البته، عوامل دیگری هم وجود دارد که می‌توانید بر روی قیمت آن تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال، وزن پروفیل، کیفیت آن و شرکت تولیدکننده آن نقش مهمی بر روی قیمت آن دارند. ولی نوسان بازار، نه تنها بازار داخلی، بلکه بازار خارجی را هم دربرمی‌گیرد. تحریم‌های اقتصادی باعث شده‌اند تا واردات پروفیل از کشورهای خارجی کمی سخت شود و قیمت آنها خیلی بیشتر از گذشته افزایش پیدا کند. همچنین، میزان عرضه و تقاضایی که در بازار وجود دارد، باعث نوسان قیمت پروفیل در بازار می‌شود.

میزان عرضه و تقاضا یعنی مقدار پروفیل تولید شده در مقایسه با میزان تقاضای خریداران است. در این بازه از زمان، میزان ساخت و ساز بسیار بالا رفته و از این رو، به همین اندازه هم تقاضای خرید پروفیل نیز بیشتر می‌شود. پس، علاوه بر وزن، کیفیت و شرکت تولید کننده پروفیل، نوسان بازار که شامل تحریم‌ها و میزان عرضه و تقاضا در بازار می‌شود، هم بر قیمت پروفیل آهن تاثیرگذار است.

انواع پروفیل

به طور کلی، سه نوع پروفیل سبک، نیمه سنگین و سنگین وجود دارد که هر یک قیمت متفاوتی در بازار دارند. برای بررسی انواع پروفیل و دلیل تاثیر آن بر روی قیمت، بهتر است که ابتدا با هر یک از انواع پروفیل آشنا شوید. انواع پروفیل‌ها شامل:

 عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

تصویر ۲- انواع پروفیل

  • پروفیل سنگین: برای تولید پروفیل‌های سنگین، از متریال ورق سیاه استفاده می‌شود و پروسه تولید آن گرم نورد است. این پروفیل‌ها همان پروفیل‌های ساختمانی یا صنعتی هستند که سطح مقطع مربع یا مستطیل دارند. ضخامت این نوع از پروفیل‌ها، از ۱.۵ میلی متر به بالا شروع می‌شود. قیمت گذاری پروفیل سنگین براساس وزن آن به همراه مقدار ضخامت آن محاسبه می‌شود.
  • پروفیل نیمه سنگین: پروفیل‌های نیمه سنگین، پروفیل‌های گالوانیزه هستند که وزنی بین پروفیل‌های سبک و سنگین دارد. متریال این پروفیل، گالوانیزه است و قیمت آن براساس وزن آن محاسبه می‌شود.
  • پروفیل سبک: از پروفیل‌های سبک برای تولید مبلمان و لوازم خانگی استفاده می‌شود تا وزن به نسبت سبکی داشته باشند. متریال به کار رفته در تولید پروفیل‌های سبک، ورقه‌های روغنی یا ورقه‌های سرد نورد است. قیمت این نوع از پروفیل براساس وزن آن، قیمت ارز، هزینه گمرک و قیمت جهانی ورقه روغنی محاسبه می‌شود.

دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل، تنها به وزن آن، نوسان بازار و انواع پروفیل خلاصه نمی‌شود. بلکه عوامل دیگری هم وجود دارند که می‌توانند بر روی قیمت تاثیر بگذارند. شما قبل از خرید یا سفارش پروفیل برای ساخت و ساز خود، باید تمامی این عوامل را درنظر بگیرید تا قیمت را به خوبی پیش‌بینی کنید. البته، در خرید پروفیل، بهتر است که به صورت حضوری یا آنلاین، قیمت آن استعلام بگیرید تا از آن مطمئن باشید. برخی از این عوامل موثر بر قیمت پروفیل عبارت‌اند از:

 عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

تصویر ۳- قیمت پروفیل

  • اینکه شما برای ساخت و ساز خود به پروفیلی با چه میزان از کیفیت نیاز داشته باشید، نکته بسیار مهمی است. پس، کیفیت پروفیل می‌تواند بر روی قیمت آن تاثیر بگذارد.
  • برند تولید کننده پروفیل نیز بر قیمت آن تاثیرگذارد است. معمولا برندهای بیشتر شناخته شده، پروفیل‌هایی با کیفیت و قیمت بالاتری را به فروش می‌رسانند.
  • ممکن است شما یک پروفیلی را تهیه کنید که از یک برند خارجی باشد. در این صورت، باید درنظر داشته باشید که این نوع پروفیل قیمت بالاتری نسبت به یک پروفیل با برند داخلی دارد. قیمت پروفیل‌های وارداتی با توجه به قیمت ارز، هزینه گمرک و نوسانات بازار جهانی تغییر می‌کند.
  • وجود واسطه در قیمت خرید هر وسیله‌ای تاثیرگذار است. پس، اگر شما به صورت مستقیم از منبع اصلی، پروفیل را تهیه کنید، برای شما قیمت مقرون به صرفه‌تری خواهد داشت.
  • روش تولید پروفیل هم در قیمت آن تاثیر دارد. چرا که معمولا پروفیل‌های سنگین به روش گرم نورد تهیه می‌شود و قیمت بالاتری دارند. بلعکس، پروفیل‌های سبک، به روش سرد نورد تهیه می‌شود و قیمت کمتری دارند.
  • برخی از کارخانه‌ها، سیاست‌های فروش متفاوتی برای خود دارند. از این رو، ممکن است قیمت پروفیل یک کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت باشد.

جمع بندی

از آنجایی که این روزها، ساخت و ساز بسیار افزایش پیدا کرده، ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که قصد خرید پروفیل را دارید. در هنگام خرید پروفیل باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید و همان ابتدا سراغ خرید آن نروید. به عنوان مثال، ابتدا لیست خرید خود برای ادامه مراحل ساخت و ساز را بر روی یک کاغذ بنویسید. حالا می‌توانید که یک برآورد قیمت کلی داشته باشید. با توجه به آن، بهتر می‌توانید مقدار موردنیاز پروفیل خود را مشخص کنید. در نهایت، بعد از استعلام قیمت پروفیل زد از منابع معتبر مانند شاهین فلز، آن را تهیه کنید.

کلمه کلیدی: قیمت پروفیل

کد خبر: ۲۱۲٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha