۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
ضرورت توجه به صنایع دستی هنرمندان | دولت از دست ساخته‌ها حمایت کند
فخری در گفتگویی با بازار تاکید کرد:

ضرورت توجه به صنایع دستی هنرمندان | دولت از دست ساخته‌ها حمایت کند

گرگان- کار با چوب یکی از صنایع دستی گلستان است که در این خطه همواره مورد توجه قرار گرفته، با اینحال هنرمندان معتقدند توجه بیشتر مدیران به این بخش منجر به اشتغال، ارزآوری و توسعه اقتصاد استان می شود.

بازار؛گروه استان ها: صنایع دستی جایگاه خاصی در میراث فرهنگی گلستان دارد. به دلیل ذوق و تفکر و خلاقیت مردم این منطقه صنایع دستی همیشه از تنوع زیادی برخوردار بوده است. شاید در چند دهه گذشته این حوزه حوزه آنگونه که باید توجه نشد اما در سال های اخیر به دلیل اهمیت این صنعت در اقتصاد، اشتغال، صادرات و گردشگری به این حوزه به صورت خاص توجه می شود.

در این بین صنایع چوبی که از کاردست تولید می شود به واسطه پرکاربرد بودن آن از توجهی بیشتری برای خرید و فروش برخوردار است. از آنجایی که گلستان یکی از سه استان تامین کننده چوب برای کشور است از این ظرفیت می توان به عنوان نقطه قوت و توسعه صنایع چوبی که به صورت دستی تولید می شود، بهره برد.

به باور «یاور فخری» مدیر مجموعه چوب دکورا، صنایع چوبی به خصوص هنر طراحی چوب در استان گلستان پتانسیل‌های زیادی در بخش ارزآوری و اشتغال زایی در استان گلستان دارد و درصورتی که دولت از هنرمندان حمایت ویژه ای داشته باشد می توان بسیاری از موانع را از مقابل مسیر تولید برداشت. در این گفتگو این هنرمند گلستانی برایمان درباره چگونگی فعالیتش در این حوزه بیشتر توضیح می دهد.

در ابتدا توضیحی درباره فعالیت کاریتان بدهید؟*

مجموعه چوب دکورا در زمینه طراحی سازه های چوبی نظیر خراطی و سازه های خاص در شهرستان گنبد کاووس در حال فعالیت است. در ابتدا کار را با ساخت کابینت و دکوراسیون داخلی آغاز کردم و با گذشت زمان به سمت طراحی سازه های چوبی خاص نظیر ظروف و هر آنچه که نیاز یک منزل مسکونی دارد، رفتم.

اگر بخواهیم فروش این محصولات را افزایش دهیم باید به طور مداوم بازارچه هایی در سراسر استان دایر باشد

*به این صنعت در استان تا چه میزان توجه می شود و درآمد آن به صرفه است یا خیر؟

متاسفانه عدم فرهنگ سازی و حمایت در استان باعث شده نه تنها حوزه کاری ما بلکه دیگر فعالیت‌ها در بخش صنایع دستی از حمایت کافی برخوردار نباشند و تنها توجهی که در این چند مدت صورت گرفته از طرف اداره میراث فرهنگی شهرستان گنبدکاووس بوده است. اما از سوی دیگر ادارات حمایتی صورت نگرفته، اما در خصوص درآمد زایی از این حوزه می توان گفت درآمد بسیار بالایی دارد در صورتی که حمایت های کافی برای دیده شدن این هنر در استان انجام شود.

*چه مشکلاتی برای تامین مواد اولیه دارید؟

مواد اولیه تهیه محصولات ما از چوب جنگل است و در مقابل تنها سه درصد از چوب جنگل‌ها صرف تولید صنایع دستی در کشور می شود و این عدد در مقابل اعداد و ارقامی که در حوزه های دیگر مصرف می شود بسیار پایین است در حالی که برای خرید همین چوب مصرفی مشکلات فراوانی داریم که اساسی ترین آن‌ تهیه مواد اولیه این صنعت است چراکه افرادی با عنوان دلال چوب های جنگلی را به قیمتی پائین تهیه می کنند و به هنرمندان با قیمتی گزاف می فروشند.

ضرورت توجه به صنایع دستی هنرمندان | دولت از دست ساخته‌ها حمایت کند

*افزایش نرخ ارز تا چه میزان بر افزایش قیمت نهایی محصول شما تاثیر گذاشته است؟

متاسفانه نوسانات ارزی تاثیر بسیاری در قیمت این محصولات داشته است به طوری که 50 درصد محصولات تولیدی ما با چوب نراد روسی تهیه و تولید می شود و این نوسانات تغییرات چشم گیری بر قیمت نهایی ما داشته است زیرا زمانی که ارز افزایش پیدا می کند به الطبع قیمت این محصول نیز افزایش پیدا می کند.

*صادرات به خارج از استان یا کشور دارید؟ برنامه ای برای صادرات این محصول دارید؟

در حال حاضر فروش محصولات ما به خارج استان قابل توجه است و بعضا به تمام استان‌های کشور این محصولات ما ارسال می شود ولی خارج از کشور از طریق واسطه صورت می گیرد اما به طور مستقیم صادرات نداشتیم.

*چه تعداد نیرو در کارگاه شما مشغول به کاراست و مشکلی در پرداخت دستمزد و بیمه دارید؟

در حال حاضر تعداد هشت نفر به طور مستقیم در دو کارگاه فعال هستند. در خصوص پرداخت دستمزد و بیمه مشکلی جدید نداریم.

فروش محصولات صنایع دستی پایین است

*تورم چه آسیبی به کسب و کار و سرمایه در گردش شما داشته است؟

بحث تورم یکی از ثاثیرگذارترین موارد در خرید و فروش بازار امروز است به طوری که با افزایش قیمت، محصولات افزایش پیدا می کند زیرا مواد اولیه گران شده و از طرفی قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا می کند و همین موضوع باعث رکود در بازار می شود.

*استقبال از خرید صنایع دستی به چه صورت است؟

به علت عدم توجه مسئولان به دیده شدن این حوزه، فروش محصولات صنایع دستی پایین است و اگر بخواهیم فروش این محصولات را افزایش دهیم باید به طور مداوم بازارچه هایی در سراسر استان دایر باشد تا تولید کنندگان صنایع دستی بتوانند این محصولات را در معرض چشم مردم بزارند و در مقابل مسئولین نیز نسبت تهیه فضای مناسب تولید کننده را یاری کنند.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha