۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۶
۶ مشکل فلج کننده  صنعت پوشاک|شیرازی: از دوران کرونا به بعد بیشترین صدمه را صنف پوشاک دید
آسیب شناسی صنعت پوشاک در بازار

۶ مشکل فلج کننده صنعت پوشاک|شیرازی: از دوران کرونا به بعد بیشترین صدمه را صنف پوشاک دید

شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران بیان داشت: از دوران کرونا به بعد بیشترین صدمه به این صنف وارد شد که باید پس از تولید به فروش می رسید اما تولیدی ها همچنان در انبار ها ماند.

مرجان شرف؛ بازار: ابوالقاسم شیرازی گفت: پوشاک در اقتصاد ایران نقش بسزایی را ایفا می کند در تهران ۱۸ هزار عضو دارای پروانه کسب و ۳۵ هزار تولید کننده و فروشنده و همچنین تعداد ۵۰ هزار تولید کننده در بنگاه های کوچک و متوسط به فعالیت مشغول هستند که این مقادیر نشان دهنده حجم عظیم فعالیت در این بخش است، صنعت نساجی و پوشاک سهم بسزایی در اشتغال و اقتصاد کشور ایفا می کند اما با توجه به اینکه تابع مد و فصول است شرایط متفاوتی را نسبت به دیگر صنوف دارد. نباید فراموش کنیم در دوران کرونا بیشترین آسیب را این صنعت به خود دید و پوشاکی که باید پس از تولید به فروش برسد در انبار ها ماند و متاسفانه این روند همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات کرونا، معضل دستفروشان، نیز آسیب بیشتری به این صنف وارد کرد گرچه فروش بساطی و اینترنتی در کل به تولید کننده کمک می کند. با اتمام دوران کرونا و امید مردم به فروش و رونق بازار کشور دچار تورم و رکود بی سابقه شده و خریدار و فروشنده را توامان در گیر کرده و همین امر باعث ضرر و تعطیلی بسیاری از واحد های تولیدی شده است اگر دولت فکری به حال کاهش قدرت خرید مردم نکند، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد.

قاچاق پوشاک بنگلادشی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: افزایش فروش فوق العاده که در صنعت پوشاک رخ داده مبین موضوع کمبود مشتری و عدم نقدینگی است و اگر مشکل این صنف برطرف نشود در روزهای پایانی سال شاهد بساط گستری بیشتری خواهیم بود.

یکی دیگر از دلایل رکود در بازار پوشاک کشور ورود اجناس قاچاق بنگلادشی به کشور بوده که سفارش کشور های اروپایی بوده و به دلیل کرونا از دریافت آن امتناع کرده اند و این اجناس با قیمت ارزانتر به کشور ما وارد شده است

شیرازی دلیل دیگر را کمبود و گرانی مواد اولیه دانست و افزود: در این امر مقصر تولید کننده نیست و بخاطر تحریم ورود مواد اولیه به کشور سخت انجام می شود اینجاست که نقش دولت بیشتر می شود و انتظار داریم که تولید کنندگان را حمایت کند. در بحث نخ و پارچه که در داخل کشور موجود است واسطه ها نقش مخربی را ایفا می کنند که دولت با حذف واسطه ها می تواند قیمت تمام شده پوشاک را کمتر کند.

وی ادامه داد: مالیات هم چهارمین مشکل بزرگ برای این صنف است. مالیات باید متناسب با درآمد باشد از سازمان مالیاتی انتظار داریم تا بسته حمایتی ویژه ای برای تولید کنندگان در نظر بگیرد همچنین در بحث قاچاق کالا، کارهای خوبی شده اما هنوز قاچاق به کشور انجام می شود.

شیرازی گفت: باید تمام دستگاه های مرتبط مانند تسهیلات بانکی با نرخ پایین به تولید کننده اعطا شود و همکاری کنند تا مصرف کننده با نرخ پایین تری پوشاک ایرانی را تهیه کند آنگاه است که دیگر قاچاق صرف ورود به کشور را ندارد.

جایگاه پوشاک ترک

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران پنجمین و ششمین مشکل این صنف را چنین برشمرد: سابقه ایران در تولید پوشاک نسبت به ترکیه بسیار بیشتر است اما قوانین تولیدات ما را محدود کرده و تولید کنندگان باید تولید خود را با توافق کارگروه مد و لباس به بازار بفرستند آنهم اگر مواد اولیه که تحت تاثیر تحریم و نوسانات نرخ ارز است به دست تولید کننده به موقع رسیده باشد و بتواند جنس خود را تولید کند، بازار منتظر تایید این کارگروه نمی ماند و اجناس ترک به کشور وارد و مردم هم خریداری می کنند.

شیرازی در ادامه بسته های حمایتی مانند معافیت های مالیاتی، شرکت تولید کنندگان در نمایشگاه های بین المللی، کاهش هزینه های گمرکی و افزایش صادرات و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود پایین و خرید صنعت توریست و گردشگر از اجناس کشور میزبان را امکانات تولید کنندگان ترک دانست که ایرانی ها کمترین بهره ای را از این مزایا دارند.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha