۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰
شاهراه فرار مالیاتی بسته شد! | شفافیت مالیات ستانی با تفکیک حسابهای تجاری از شخصی
گزارش «بازار» از عواقب انجام تراکنش های بانکی ناشفاف

شاهراه فرار مالیاتی بسته شد! | شفافیت مالیات ستانی با تفکیک حسابهای تجاری از شخصی

نیمی از بانکهای کشور در حالی به طرح تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری پیوسته اند که با پیوستن همه بانک ها به این طرح فرار مالیاتی برخی فعالان اقتصادی که دارای حسابهای متعدد بانکی هستند به صفر می رسد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مسیر همواری که برخی از فعالان اقتصادی با ایجاد حساب های متعدد بانکی و واریزی پول از محل درآمدهای اقتصادی و کسب و کارها به حساب غیر تجاری واریز می کردند با تفکیک حسابهای تجاری از شخصی ناهموار و البته مسدود می شود. آنطور که هم اکنون نیمی از بانک های کشور برای تحقق چنین هدفی پیشگام شده اند و رییس کل بانک مرکزی نیز بر پیوستن تمامی بانک‌ها به این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرده است تا انجام عملیاتهای بانکی شفاف و میزان درآمدی که هر فردی به هر شکلی کسب می کند برای پرداخت مالیات به درستی مشخص و معیین شود. زیرا هر کسب و کار برای انجام مراودات مالی و پولی خود نیازمند یک حساب بانکی ویژه است.

گاهی تراکنش‌های مربوط به فعالیتهای اقتصادی از طریق حسابهای بانکی شخصی انجام می‌شود. این مسئله شناسایی درآمدهای یک فعالیت اقتصادی را دشوار می‌سازد به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان کسب و کار موظفند حسابهای بانکی با کارکرد تجاری را از حسابهای شخصی تفکیک کنند

ضرورت تفکیک حسابهای بانکی با کارکرد تجاری از حسابهای شخصی
از آنجا که مجریان کسب و کارها برای انجام امور شخصی خود نیز نیازمند حسابهای بانکی هستند، گاهی تراکنش‌های مربوط به فعالیتهای اقتصادی از طریق حسابهای بانکی شخصی انجام می‌شود. این مسئله شناسایی درآمدهای یک فعالیت اقتصادی را دشوار می‌سازد به این ترتیب اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان کسب و کار موظفند حسابهای بانکی با کارکرد تجاری را از حسابهای شخصی تفکیک نمایند، اقدامی که مانع از فرارمالیاتی توسط برخی می شود چرا که هستند برخی ها با توزیع درآمد های خود در حسابهای شخصی راه دریافت مالیات را برای مالیات بگیران گم می کنند در حالی که کسب درآمد از هر گونه فعالیت اقتصادی فقط باید در حساب تجاری واریز شود.
در چنین شرایطی علیرغم صدور مصوبه بانک مرکزی در خصوص شناسایی حسابهای با تعداد تراکنش بیش از ۱۰۰ مورد در ماه و با مجموع ۳۵ میلیون تومان به عنوان حساب تجاری، سازمان مالیاتی نحوه تفکیک حسابهای شخصی و تجاری مودیان را بر اساس خوداظهاری مالیاتی اعلام نموده است. اما باید گفت؛ خود اظهاری تنها یکی از مسیرهای شناسایی حسابهای تجاری است، بنابراین سازمان مالیاتی با همکاری بانک مرکزی با رصد حسابهای بانکی کلیه افراد و بررسی تراکنش‌های بانکی مشکوک، نسبت به شناسایی اشخاصی که از اعلام حسابهای تجاری خود، سرباز می زنند اقدام می‌ کند. اقدامی که هم اکنون ۱۵ بانک در این مسیر گام برداشته و طبق اظهارات رئیس کل بانک مرکزی به زودی همه بانک ها و موسسات مالی کشور نیز به طرح تفکیک حسابهای شخصی از تجاری خواهند پیوست.

در معاملات و یا فعالیت های تجاری و اقتصادی وقتی حسابی مشخص وجود نداشته باشد و پول در سایر حسابهای عادی توزیع شود آشفتگی ایجاد خواهد شد که این رویکرد امکان ردیابی پولی که از محل انجام فعالیتی که بخشی از آن باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت شود سخت خواهد شد

ورود سفت و سخت بانک مرکزی به حسابهایی که تجاری نیستند اما تراکنش بالایی دارند
محسن صادقی، کارشناس پولی و بانکی طی گفتگویی با خبرگزاری «بازار» درخصوص اجرای طرح تفکیک حسابهای بانکی از حسابهای شخصی و مزایای آن در شفافیت اقتصاد، من جمله بحث تسهیل مالیاتی ستانی، گفت: این طرح در ماههای پیش مطرح شد اما به دلایلی به طور کامل شکل اجرایی به خود نگرفت، حال با ورود سفت و سخت بانک مرکزی به چنین موضوعی هم اکنون اغلب بانک ها کار تفکیک سازی حسابهای تجاری از غیر تجاری را آغاز کرده اند. اقدام قابل توجهی که آندسته از افرادی که فعالیت اقتصادی، تجاری و کسب کار خرد و روزمره دارند و از این طریق کسب در آمد می کنند آن را در حساب تجاری واریز نمایند تا علاوه بر ممانعت از پولشویی و گریز از پرداخت مالیات برخی فعالان اقتصادی و ... به دولت، امکان رصد عملیات های تجاری و کسب و کارها برای مالیات بگیران نیز بهتر و آسانتر شود.
وی خاطرنشان کرد: در معاملات و یا فعالیت های تجاری و اقتصادی وقتی حسابی مشخص وجود نداشته باشد و پول در سایر حسابهای عادی توزیع شود آشفتگی ایجاد خواهد شد، این رویکرد امکان ردیابی پولی که از محل انجام فعالیتی که بخشی از آن باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت شود کم شده و افراد به راحتی می توانند برای فرار از پرداخت مالیات فراینده چرخه پول را در یک حساب نگنجانند اما با مجزا کردن حسابها و رصد ترکنش های بانکی این مشکل حل می شود.

تعدد تراکنش ها باعث می شود که فعالان اقتصادی از طریق اطلاعات و رصد بانک مرکزی با مشکل جریمه مواجه شوند. با این وجود مجزا کردن حسابهای شخصی از تجاری به درستی مشخص می کند که فعالیت های اقتصادی و تجاری چگونه بوده و این موضوع به شفافیت عملکردها و وضعیت چگونگی پرداخت مالیات منجر می شود

هشدار نسبت به اجاره دادن حسابهای بانکی
این کارشناس پولی بانکی به سوء استفاده برخی ها از حسابهای بانکی دیگران بخصوص افراد نا آگاه و بعضا کارتن خواب اشاره کرد و افزود: خیلی ها طی سالهای گذشته با انجام فعالیت های تجاری و ... از حساب بانکی افرادی استفاده می کردند تا اثری از خود برای پرداخت مالیات برجای نگذارند آنطور که در بررسی ها مشخص شد، افرادی که حساب بانکی خود را اجاره داده بوند سری افراد بی خانمان، سالخورده، ناآگاه و از لحاظ مالی شرایط بسیار ضعیف داشتند، در چنین شرایطی بانک مرکزی ضمن اطلاع رسانی دقیق به مردم در این زمینه باید اقدامات خود را برای مقابله با پولشویی و فرار مالیاتی از طرق مختلف بکار گیرد.
صادقی ادامه داد: ممکن است یک کسب و کوچک خانوادگی یا یک فروشگاه همچنین بنگاه اقتصادی خرد بنا شود که فعالان این عرصه ابتدا بایستی یک حساب تجاری ویژه باز کنند تا همه فعالیت های پولی مختص به این کسب و کار در این حساب واریز شود چرا که تعدد تراکنش ها باعث می شود که همان فعالان اقتصادی از طریق اطلاعات و رصد بانک مرکزی با مشکل جریمه مواجه شوند. با این وجود مجزا کردن حسابهای شخصی از تجاری به درستی مشخص می کند که فعالیت های اقتصادی و تجاری چگونه بوده و این موضوع به شفافیت عملکردها و وضعیت چگونگی پرداخت مالیات منجر خواهد شد.

بانک مرکزی با رصد تراکنش ها اطلاعات لازم را دارد و آندسته از افرادی که تراکنش های روزانه آنها از حد معمول بگذرد را ردیابی می کند در چنین شرایطی بهتر است همه فعالان اقتصادی دارای درآمدهایی بالا آن را در حساب مخصوص تجاری واریز کنند قبل از اینکه با جریمه سنگین مواجه شوند

جریمه سنگین در انتظار کسانی که واریزی از حساب تجاری به شخصی دارند
این کارشناس بانکی اظهار داشت: معمولا اغلب فعالان اقتصادی و کسب و کارها اظهارنامه مالیاتی پر می کنند و اگر فرد یا شرکتی این کار را انجام ندهد با توجه به اطلاعات موجود در تراکنش های بانکی مشخص می کند که آن شرکت یا فرد با گردش مالی که داشته است، چگونه از پرداخت مالیات طفره رفته است با این وجود افتتاح حساب ویژه حتی برای کسب و کارهای خرد و دست فروش ها الزامی است کما اینکه با اتصال همه کارتخوانها به شبکه بانکی فعالیت ها به درستی رصد می شود.
بنا به این گزارش، با تفکیک حسابهای تجاری از غیر تجاری که اغلب بانک ها به این سمت روی آورده اند راه برای شفافیت فعالیت های اقتصادی و کسب و کارها به طوری که فرار مالیاتی رخ ندهد هموار شده است. البته بانک مرکزی هم اکنون با رصد تراکنش های بانکی اطلاعات لازم را دارد و آندسته از افرادی که تراکنش های روزانه آنها از حد معمول بگذرد را به درستی ردیابی می کند در چنین شرایطی بهتر است همه فعالان اقتصادی که اقدام با اظهار نامه مالیاتی نکرده و یا درآمدهایی بالایی دارند و آن را در حساب مخصوص تجاری واریز نمی کنند قبل از اینکه با جریمه سنگین مواجه شوند اقدام با افتتاح حساب تجاری کنند چرا که مطابق قانون اشخاص حقیقی و حقوقی صاحبان کسب و کار موظفند حسابهای بانکی با کارکرد تجاری را از حسابهای شخصی خود تفکیک نمایند.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha