۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۴
برغم تحریم ها، پنجره رشد اقتصادی به روی ایران بسته نیست
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

برغم تحریم ها، پنجره رشد اقتصادی به روی ایران بسته نیست

کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید ایران ظرفیت کافی را برای تحقق رشد اقتصادی سریع و مستمر با توجه به تاکیدات رهبری دارد.

به گزارش بازار، حسن حسن خانی، کارشناس اقتصادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار صدا و سیما به توضیح روش‌های مختلف رشد اقتصادی سریع و مستمر در دیگر کشورهای دنیا پرداخت و تاکید جمهوری اسلامی ظرفیت کافی برای دستیابی به رشد اقتصادی مستمر را دارد.

حسن خانی در این باره توضیح داد که روش‌های مختلف برای رشد مستمر اقتصاد از سوی کشورهای مختلف موفق در این زمینه در پیش گرفته شد. در متون آکادمیک اقتصادی چالش مفصلی برای فرمول رشد برای کشورهای مختلف وجود دارد. یکی از مباحث مهم جدی در کتب اقتصادی این است آیا فرمول ثابت و مشخصی برای رشد اقتصادی در میان کشورهای مختلف وجود دارد یا خیر.

وی افزود کشورهای مثل چین، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن نمونه مختلف در این زمینه هستند و اقتصاد کشورها را می‌توان از این منظر بررسی کرد که علاوه بر ظرفیت‌های عمومی که یک کشور دارد از جمله سرمایه، نیروی کار، اما یک ظرفیت بومی هم کشورها دارند. به طو مثال کشور چین کشوری است که در آن فرهنگ کار وجود دارد. این مسئله در مورد کشور ژاپن نیز مطرح است. این نکته در متون اقتصادی مکررا گفته شده که ظرفیت‌های بومی کشورها برای ایجاد رشد قابل کتمان نیست و این ظرفیت در کنار عوامل اصلی رشد اقتصادی سرمایه، نیروی کار و بهره وری است.

حسن خانی در خصوص اینکه آیا رشد اقتصادی در یک کشور تا چه اندازه می‌تواند رو به جلو پیش رود، گفت اگر سه عامل اصلی رشد یعنی نیروی کار، سرمایه و بهره وری را در نظر بگیریم تا زمانی که این سه عامل میرا نشود، می‌توانیم رشد اقتصادی ثابت یا با شیب مثبت در نظر بگیریم مگر اینکه یکی از عوامل اصلی رشد، دچار رشد میرا شود. اتفاقی که برای چین در حال وقوع است چشم انداز اقتصادی این کشور را با ابهام مواجهه می‌کند کاهش رشد جمعیتی آن است. در پیش بینی‌های اقتصادی گفته می‌شود که هند به زودی به واسطه رشد جمعیتی خود جای چین را از نظر رشد اقتصادی خواهد گرفت. چون رشد شتابنده جمعیت هند در این سال‌ها قابل توجه بوده است و این باعث خواهد شد که در سال‌های پیش رو هند جای چین را بگیرد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد البته افزایش رشد جمعیتی هند به معنای رسیدن به جایگاه چین نیست. زیرا ارزش تولید ناخالص داخلی چین به قدری بالاست که هند باید چندین سال رشد بالا را تجربه کند تا به جایگاه فعلی چین از منظر تولید ناخالص داخلی برسد.

حسن خانی رسیدن ایران به رشد اقتصادی سریع و مستمر را دارای پیچیدگی‌ها دانست و گفت چنین پیچیدگی‌هایی ممکن است در بسیاری از کشورها وجود نداشته باشد. نقش تحریم را اینجا قابل توجه است. ما حتی در واردات پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ای هم دچار مشکل هستیم؛ و این علیرغم ادعای کشورهای غربی به خصوص آمریکا و اروپا است که کانال‌های غذا و دارو باز است، اما مستنداتی وجود دارد که بسیاری از شرکت‌های غذا و دارو غربی بسیاری از محصولات خود را به دلیل تحریم‌های غرب به ایران صادر نمی‌کنند. مهمترین عامل پیشران رشد مستمر اقتصادی تکنولوژی است. بخشی از این تلکنولوژی در دنیا وجود دارد همگرایی و هم افزایی کشورهای صاحب این تکنولوژی با کشورمورد نظر می‌توان رشد اقتصادی آن را ممکن کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به پیشرفت‌های نظامی و هسته‌ای کشورمان گفت با این حال علیرغم تحریم‌ها پنجره رشد به روی کشورمان بسته نیست. تاکید رهبری بر رشد سریع و مستمر یعنی نگاه دقیقتر و با تاکید بیشتر بر روی ظرفیت‌های انسانی کشور است. ما جمعیت عظیمی از نیروی انسانی تحصیل کرده را داریم که اگر به درستی به کار گرفته شوند کشور ما از دسترسی به رشد سریع و پایدار دور نخواهد بود به شرطی که بتوانیم زمینه را برای کار نیروهای متخصص فراهم کنیم.

کد خبر: ۲۱۲٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha