۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
زاکانی تاثیر معاملات بورس کالا در گرانی مسکن را رد کرد|  عرضه بخشی از قدرسهم آپارتمان ها در بورس
براساس پیگیری بازار

زاکانی تاثیر معاملات بورس کالا در گرانی مسکن را رد کرد| عرضه بخشی از قدرسهم آپارتمان ها در بورس

زاکانی با رد ادعای گرانی معاملات در بورس کالا گفت: سالانه ۱۸۰ هزار واحد آپارتمان خواهیم ساخت و بخشی از قدرسهم خود را به پرسنل شهرداری ارائه می دهیم و مابقی آن به صورت متری در بورس کالا عرضه خواهد شد. 

بازار؛ گروه بورس: بعد از اینکه صندوق سرمایه گذاری معاملات مسکن در بورس رونمایی شد نخستین پروژه آن در بورس کالا عرضه شد با تقاضای بالایی مواجه شد اما بعد از آن تقریبا سهام صندوق ها با عرضه بالا همراه شد. البته در یک سال گذشته قیمت مسکن در تهران حدود ۷۰ درصد افزایش داشته با این حال نمادهای انبوه سازان مسکن در بورس تهران به این میزان بازدهی ثبت نکرده اند و حتی برخی از آنها هنوز با قیمت سال ۹۹ در حال معامله هستند و این تضاد در بازار فیزیکی و بورس باعث شده معاملات مسکن در بورس را غیر منطقی و حبابی کند، با این حال شهردار تهران اصرار بر واگذاری آپارتمان از طریق بورس دارد.

برخی کارشناسان اعلام کنند که در حال حاضر معاملات بورس کالا نه تنها نتوانسته قیمت مسکن را تعدیل کند به ابزاری برای انتقال رقابت و تورم معاملات بورس به بازار واقعی شده و از طرف دیگر شرکت های انبوه سازی حاضر در بورس اوراق بهادار با سرکوب قیمت سهام عملا مانع از سود سهامداران خرد می شوند، آنهم در شرایطی که برخی از این شرکت ها دارایی های زیادی دارند که تحت تاثیر تورم سود کلانی را عاید شرکت ها کرده است.

شهردار تهران مدعی است که عرضه آپارتمان در بورس کالا به صورت فروش متری یا اجاره آپارتمان خواهد بود و از آنجایی که بورس مانع دخالت های مفسده در معاملات می شود به طور قطع عرضه مسکن در بورس کالا به نفع شهر و مردم خواهد بود

شهردار تهران در گفتگو با خبرنگار بازار با رد این موضوع که عرضه املاک شهرداری تهران در بورس منجر به گرانی مسکن می شود، گفت: در حال حاضر برنامه ما این است که سالانه ۱۸۰ هزار واحد آپارتمان بسازیم که بخشی از قدرسهم خود را به پرسنل شهرداری ارائه می دهیم و مابقی آن به صورت متری در بورس کالا عرضه خواهد شد.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه شهرداری تهران به هیچ وجه زمین در بورس عرضه نخواهد کرد، افزود: برای عرضه دارایی های شهرداری باید در قالب طرح مولدسازی دارایی ها باشد که زمین در این بخش تعریف نمی شود. به همین دلیل ابتدا باید این زمین ها تبدیل به آپارتمان شود و بعد در بورس کالا عرضه شوند.
او افزود: عرضه آپارتمان در بورس کالا به صورت فروش متری یا اجاره آپارتمان خواهد بود و از آنجایی که بورس مانع دخالت های مفسده در معاملات می شود، به طور قطع عرضه مسکن در بورس کالا به نفع شهر و مردم خواهد بود و به هیچ وجه عاملی برای گرانی نخواهد بود.

تاثیر معاملات مسکن در بورس کالا در بازار فیزیکی

تاکنون معاملات مسکن در بورس کالا به صورت محدود انجام شده و اما در همین چند عرضه با هیجان اولیه بالایی روبرو بوده که نشان داده که معاملات مسکن در بورس کالا از منطقی اقتصادی تبعیت نمی کند و بیشتر تحت تأثیر تورم ارزی و... است، زیرا بازار مسکن از گذشته در شرایط تورمی میزبان نقدینگی های بزرگی بوده که با ورود آن به بخش مسکن زمینه ساز تورم و حباب شده اند و حالا این اتفاق در بورس کالا رخ می دهد.

برخی کارشناسان معتقدند عرضه آپارتمان در بورس کالا به دلیل رقابتی که در شرایط تورمی برای خرید آن وجود دارد قیمت ها را به شدت بالا می برند و اثر آن بر بازار فیزیکی نمایان می شود و منافع آن تنها عاید عرضه کنندگان می شود


یک کارشناس اقتصادی با نگاهی به سیاست شهرداری تهران برای عرضه آپارتمان در بورس کالا، به خبرنگار بازار گفت: به طور قطع بورس ایران نمی تواند ابزاری برای معاملات مسکن باشد، زیرا عرضه آپارتمان در بورس کالا به دلیل رقابتی که در شرایط تورمی برای خرید آن وجود دارد قیمت ها را به شدت بالا می برند و اثر آن بر بازار فیزیکی نمایان می شود و منافع آن تنها عاید عرضه کنندگان می شود.
خشایار نادی ضمن تاکید بر اینکه عرضه مسکن در بورس کالا به صورت پروژه ای و مقطعی است، افزود: به همین دلیل سناریو تعدیل قیمت مسکن با عرضه املاک در بورس کالا ممکن نیست و به دلیل محدودیت در عرضه منجر نمی شود که مردم عادی بهره مند شوند یا مشکل مسکن آنها در بلندمدت حل شود، بلکه در شرایط کنونی معاملات آپارتمان در بورس کالا باعث افزایش سود صندوق های املاک شده که توسط نهادهای دولتی و صندوق های بازنشستگی راه اندازی شده اند.

در اقتصاد ایران که تورم در نوسانات بالا اتفاق می افتاد و در بازار مسکن آن، قیمت مصالح ساختمانی و هزینه ساخت پروژه ها تصاعدی است به همین دلیل نمی توان برای چند سال آینده قیمت مسکن را تخمین زد و معاملات آن در بورس کالا دچار حباب می شود

او با تاکید بر اینکه قیمت مسکن به وضعیت تولید و قیمت مصالح ساختمانی بستگی دارد، اظهار کرد: چطور مردم می توانند آپارتمانی را بخرند که هنوز پروژه در ابتدای راه است و ساخت آن چند سال طول می کشد از این رو در اقتصاد ایران که تورم در نوسان اتفاق می افتاد چطور می توانیم قیمت مصالح ساختمانی و هزینه ساخت پروژه را برای چند سال آینده تخمین بزنیم و معاملات منطقی را در بورس کالا رقم بزنیم.
به گزارش بازار، در حال حاضر یکی از بزرگترین مدعیان عرضه مسکن در بورس کالا شهرداری تهران است که طبق گزارش شورای شهر تهران بدهی انباشته کلانی دارد و حالا این نهاد به دنبال ورود به ساخت و ساز و معاملات بورس کالاست تا از این طریق علاوه بر اینکه بتواند بخشی از هزینه های فزاینده خود را جبران کند به نوعی زمینه کاهش زیان انباشته خود را هم فراهم کند. از این رو می توان پذیرفت که شهرداری تهران با وجود آگاهی از اثر معامله مسکن در بورس کالا، آن را ابزاری مفید و رقابتی برای فروش آپارتمان معرفی کند. در حالی که این استدلال تنها در صورتی می تواند به واقعیت بدل شود که عرضه فیزیکی مسکن در کشور فراوان باشد.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha