۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
 مرکز مبادله ریسک دلالی را افزایش داد| بازگشت رونق به تولید
کارشناس مسائل اقتصادی:

مرکز مبادله ریسک دلالی را افزایش داد| بازگشت رونق به تولید

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا موجب شده است ریسک دلالی افزایش یابد و در مقابل تولید را تقویت کرده است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی گفت: مبادله ارز شرکت‌های صادراتی مانند پتروشیمی‌ها، فلزاتی‌ها و پالایشی‌ها در مرکز مبادله ارز و طلا موجب شده است تا این شرکت‌ها علاقه‌مندی خود را برای صادرات افزایش دهند، در نتیجه مرکز مبادله ارز و طلا شرایطی را فراهم کرده است که صادرات افزایش یابد و ورود ارز به کشور تقویت شود.

محمودی اصل گفت: یکی از مزیت‌های مرکز مبادله ارز و طلا این است که تثبیت قیمت در آن مطرح نیست و نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، همچنین راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا موجب شد تا علاقه‌مندی شرکت‌های صادراتی برای بازگشت‌های ارزهای صادراتی تقویت شود، در نتیجه شاهد کاهش نرخ ارز در کشور هستیم.

این تحلیل‌گر اقتصادی تصریح کرد: باید برنامه‌هایی تدوین کنیم تا نرخ دلار مرکز مبادله ارز و طلا با نرخ دلار بازار غیر رسمی تناسب داشته باشند تا صادرکنندگان این اطمینان را داشته باشند اگر به هر دلیلی قیمت ارز بالا رفت، متناسب با آن نرخ ارز بازار نیمایی نیز رشد کند، در این حالت شرکت‌های صادراتی قراردادهای بلند مدت‌تری می‌بندند و اقتصاد شرایط پایدارتر و قابل پیش‌بینی‌تری را سپری خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: تالار دوم نیمایی توانست نگرانی‌های صادر کنندگان را برطرف کند و وضعیت مناسب‌تری را در پیش پای تولیدکنندگان قرار دهد.

محمودی اصل در پایان تاکید کرد: مرکز مبادله ارز و طلا شرایطی را فراهم کرده است که ریسک دلالان را افزایش داده و بازار دلالی را کوچکتر کرده است، اما در مقابل تولید را در کشور تقویت کرده است.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha