۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بسیج امکانات برای اسکان زائران در مشهد| مسافران نوروزی برای اقامت برنامه‌ریزی کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

بسیج امکانات برای اسکان زائران در مشهد| مسافران نوروزی برای اقامت برنامه‌ریزی کنند

مشهد- اسکان زائران در مدارس خراسان رضوی آغاز و لذا در این راستا مسئولان این استان از زائرانی که قصد سفر به مشهد را دارند برای تعیین محل اقامت و اسکان خواستار برنامه‌ریزی شدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: موج سفرهای نوروزی امسال خیلی زودتر از موعد مقرر و انتظار به سمت مشهد مقدس آغازشده است چنانچه که استاندار خراسان رضوی در این رابطه اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده، میزان ورود زائران به مشهد مقدس در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۳ اسفندماه امسال، ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش‌یافته است.

یعقوب علی نظری در نشست قرارگاه زیارت استان خراسان رضوی اظهار کرد: در این مدت بیش از یک‌میلیون و ۱۸۴ نفر زائر و مسافر وارد مشهد و استان خراسان رضوی شده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به‌پیش بینی بارش نزولات آسمانی در روزهای ابتدای سال آینده، لازم است تا زائران بارگاه منور رضوی لباس مناسب و گرم به همراه داشته باشند.

وی ادامه داد: به زائران توصیه می‌شود قبل از حرکت، محل اقامت و همچنین بلیت رفت‌وبرگشت خود را تدارک ببینند تا کمتر دچار مشکل شوند و لازم است تا نسبت به پیام‌ها و اطلاعیه‌های صادرشده توسط قرارگاه خدمات سفر که به‌صورت ۲۴ ساعته مشغول فعالیت و رصد لحظه‌ای کمیته‌ها هستند، توجه داشته باشند.

نظری بابیان اینکه زائران اقامت خود را در محل‌های داری مجوز برنامه‌ریزی کنند، اظهار کرد: شماره تلفن ۰۵۱۳۷۰۴۵ قرارگاه خدمات سفر مشهد به‌صورت شبانه‌روزی برای راهنمایی زائران آماده پاسخگویی است.

استاندار خراسان رضوی گفت: سعی شده است تا پیام‌های ترافیکی در نقشه مسیریاب نشان درج شود، ولی بااین‌حال برای رفاه و تردد زائران توصیه می‌شود در تشرف به حرم رضوی از خودروی شخصی استفاده نکنند تا با توجه به حجم جمعیت دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمارها بیش از ۸۰ درصد زائران با وسیله نقلیه شخصی به مشهد سفر می‌کنند، افزود: لازم است تا رانندگان ضمن توجه به توصیه‌های لازم، نسبت به استراحت در مسیرهای جاده‌ای برای پیشگیری از حوادث اهتمام داشته باشند.

اسکان در مدارس آغاز شد

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تمامی مدارس شهر مشهد برای اسکان زائران ساماندهی و اسکان زائران در آن‌ها آغازشده است به بازار گفت: تعداد ۸۹۰ مدرسه در مشهد با ۹ هزار کلاس درس برای اسکان زائران اختصاص‌یافته و آمادگی کامل جهت استقبال از مسافران نوروزی رادارند.

بسیج امکانات برای اسکان زائران در مشهد| مسافران نوروزی برای اقامت برنامه‌ریزی کنند

حسین محمد زاده افزود: اسکان زائران و مسافران نوروزی در مدارس مشهد از ۲۵ اسفندماه انجام می‌شود. درصورتی‌که مسافر بیشتری ازآنچه پیش‌بینی‌شده به مشهد مراجعه کند و نیاز به اسکان باشد آمار مدارس امکان افزایش تا ۱۰ درصد را دارد.

وی افزود: مدارس در تمام نواحی مشهد آماده پذیرایی و اسکان زائران نوروزی هستند، اما با توجه به اینکه مدارس نزدیک حرم مورد تقاضای بیشتر قرار دارد ابتدا از مدارس سمت حرم طرح اسکان آغاز و با توجه به تقاضای زائران از بقیه مدارس نواحی دیگر نیز استفاده می‌شود.

زائران و مسافران می‌توانند برای رزرو مدارس به‌صورت اینترنتی در سامانه eskan.medu.ir ثبت‌نام کنند؛ مدارس ویژه در گروه‌های الف، ب و ج با توجه به امکاناتی که دارند برای اسکان مسافران نوروزی در مشهد ساماندهی شده‌اند

رئیس اداره اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی با اعلام این خبر که زائران و مسافران می‌توانند برای رزرو مدارس به‌صورت اینترنتی در سامانه eskan.medu.ir ثبت‌نام کنند، گفت: مدارس ویژه در گروه‌های الف، ب و ج با توجه به امکاناتی که دارند برای اسکان مسافران نوروزی در مشهد ساماندهی شده‌اند. همچنین پنج سالن ورزشی برای این امر در نظر گرفته‌شده است.

محمد زاده اظهار کرد: علاوه بر مدارس نواحی مشهد و ناحیه تبادکان تعداد ۴۸ پایگاه پذیرش اولیه زائر هم در سطح شهر پیش‌بینی‌شده و آماده ارائه خدمات هستند.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از آمادگی سه هزار نفر از فرهنگیان در حوزه‌های ستادی، اجرایی، مدیران و سرایه‌داران برای میزبانی از زائران در ایام نوروز خبر داد و گفت: این گروه در قالب خادمان فرهنگی کار میزبانی از زائران را انجام می‌دهند. همچنین در هشت پایگاه شبانه‌روزی در سطح شهر مشهد کار پذیرش از زائران و اسکان را بر عهده‌دارند.

وی گفت: در همین راستا در ورودی شهر مشهد از سمت قوچان و نیشابور ایستگاه‌های راهنمای زائر برای پاسخگویی به سؤالات مسافران و راهنمایی آن‌ها جانمایی شده است.

حسینیه‌ها در خدمت اسکان مسافران

در همین حال مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی نیز از آماده‌سازی تعداد ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان نوروزی زائران در مشهد خبر داد.

حجت السلام محمد احمدزاده با اشاره به اجرای طرح آرامش بهاری هم چون روال سال های گذشته در جمع خبرنگاران اظهر کرد: طرح آرامش بهاری که به ایام نوروز ۱۴۰۲ اختصاص دارد، از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین در بقاع متبرکه استان خراسان رضوی برای خدمت‌رسانی به زائران و مسافران اجرا خواهد شد. در سطح استان ۱۲۳ بقعه مجری این طرح خواهند بود و درمجموع بیش از ۴ هزار خادم در این طرح مشارکت خواهند کرد.

در مشهد بیش از ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده و درمجموع برای ۴۱ هزار نفر اسکان ارزان و هم‌چنین ارائه خدمات سلامت و پذیرایی و اطعام زائران بقاع متبرکه نیز در ایستگاه‌های صلواتی برنامه‌ریزی‌شده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: برنامه‌ریزی‌شده تا زائران گرامی بتوانند از خدمات بقاعی که ظرفیت اسکان دارند استفاده کنند، در مشهد نیز بیش از ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در مورد اسکان و اطعام زائران نیز عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌شده تا زائران گرامی بتوانند از خدمات بقاعی که ظرفیت اسکان دارند استفاده کنند. در مشهد نیز بیش از ۴۰۰ حسینیه و زائرسرا برای اسکان زائران در نظر گرفته‌شده و درمجموع برای ۴۱ هزار نفر اسکان ارزان و هم‌چنین ارائه خدمات سلامت و پذیرایی و اطعام زائران بقاع متبرکه نیز در ایستگاه‌های صلواتی برنامه‌ریزی‌شده است.

وی افزود: علاوه بر برنامه‌هایی که در بقاع متبرکه اجرا می‌شوند، در محور داورزن- سبزوار- نیشابور- مشهد ۷ ایستگاه و مسجد بین‌راهی پیش‌بینی‌شده تا به زائران و مسافران خدمت‌رسانی کنند.

اسکان اضطراری زائران

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد نیز بابیان اینکه ۴۲ مرکز برای اسکان اضطراری زائران نوروزی در نظر گرفته‌شده است اظهار کرد: سال گذشته بخش زیادی از زیرساخت‌ها و فضاهای متعلق به شهرداری مشهد به اسکان زائران اختصاص یافت.

بسیج امکانات برای اسکان زائران در مشهد| مسافران نوروزی برای اقامت برنامه‌ریزی کنند

سید جلیل بامشکی اذعان کرد: در ایام نوروز سال ۱۴۰۲ نیز با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، ۴۲ مرکز اسکان اضطراری زائران در نظر گرفته‌شده است.

وی بیان کرد: ظرفیت این مراکز ۳۲ هزار نفر شب بوده و شامل سالن‌های ورزشی و سوله‌های بحران، فرهنگسراها، بوستان زائرپذیر غدیر و نمایشگاه بین‌المللی مشهد است.

معاون زیارت و گردشگری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ لغایت ۱۵ فروردین‌ماه، آماده پذیرش زائران جهت استفاده از مراکز اسکان هستیم.

وی بابیان اینکه با آغاز سال جدید و شروع فصل بهار، هرسال در مشهدالرضا(ع) شاهد حضور میلیونی زوار و شیفتگان امام‌ رضا(ع) در این شهر هستیم به بازار گفت: یکی از مهم‌ترین رسالت‌ها در این ایام، میزبانی شایسته و درخور در تمام ابعاد از زوار رضوی است.

کد خبر: ۲۱۲٬۱۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha