۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
نفت امروز ۷۸  دلار آخر سال ۱۰۰ دلار! | همه نشانه های بازار نفت درباره کاهش عرضه
قیمت نفت به ۱۰۰ دلار می رسد؟

نفت امروز ۷۸ دلار آخر سال ۱۰۰ دلار! | همه نشانه های بازار نفت درباره کاهش عرضه

قیمت نفت در یک ماه گذشته ۹ دلار واز ابتدای سال میلادی ۵.۵ درصد افت داشته در حالی که پیش بینی های زیادی روند قیمتی را صعودی می بینند.

مهران ابراهیمیان؛ بازار: قیمت نفت تقریبا در یک ماه اخیر روندیی نزولی گرفته است به نحوی که در یک ماه اخیر حدود ۹ دلار در هر بشکه کاهش یافته و از ابتدای سال جدید میلادی بر خلاف روند سال گذشته قیمت نفت حدود ۵.۴۷ درصد کاهش داشته و تلاش به بازگشت نرخ ۷۸ دلار در امروز ناکام ماند.

تحلیل تکنیکال روند قیمتی نفت نیز حکایت از ناتوانی این بازار برای حرکت به قیمت های بالا است و بعد از آنکه نتوانست از سد مقاومت قیمتی ۹۰ دلار عبور کند قیمت هایی چون ۷۴ دلار قابل تصور است با این حال شرکت ها و موسسات معتبر فعال در تحلیل بنیادی نفت نظر دیگری در این باره به ویژه برای نیمه دوم سال میلادی دارند.

در حالی که محدویت های قرنطینه ای وبروس کرونا تقریبا رفع شده و در طرف عرضه همچنان پیش بینی ها با محدودیت مواجه است با این حال برنارد لونی مدیر عامل شرکت بی پی BP یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان، معتقد بود تقاضای نفت ممکن است هرگز به اوج خود درقبل از همه‌گیری باز نگردد.

اما اخیراً به نظر می رسد لونی چشم انداز قبلی خود را پس گرفته وبعد از اعلام برنامه های بلند پروازانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش تولید نفت و گاز در بریتیش پترولیوم «BP»، پول بیشتری را برای سوخت های فسیلی سرازیر می کند.

تحلیلگران همچنین می گویند که تا نیمه دوم سال، بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و حتی با وجود استقبال جهانی از منابع انرژی پاک، عطش نفت به سختی برطرف می شود

نفت امروز ۷۸  دلار آخر سال ۱۰۰ دلار! | همه نشانه های بازار نفت درباره کاهش عرضه

مصرف استاندارد

از سوی دیگر بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مصرف نفت اقتصادهای بزرگ در بخش انرژی به یک رکورد جدید می‌رسد.

جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت نفت خام و سوخت شد که منجر به دستیابی این بخش به سودهای بی سابقه شد و دولت ایالات متحده و سایرین را بر آن داشت تا شرکت های نفتی بزرگ را به سود بردن از جنگ متهم کنند و انگلیس و برخی از دولت های اروپایی را به تحمیل مالیات های غیرمنتظره علیه شرکت های انرژی برانگیخت.

اما از آنجایی که ایالات متحده و بسیاری از دولت‌های غربی همچنان از شرکت‌های نفتی می‌خواهند نفت خام بیشتری را وارد بازار کنند، مدیران اجرایی می‌گویند برای ادامه سرمایه‌گذاری در صنعتی که آینده بلندمدت نامشخصی دارد، وظیفه دارند بازده را به حداکثر برسانند.

در عین حال، عرضه متاثر از سه عامل جنگ روسیه و اوکراین، سرمایه گذاری ضعیف در تولید و کندی رشد تولید نفت شیل در ایالات متحده قرار گرفته وبه نظر نمی رسد است که قادر به جوابگویی بخش تقاضا باشد.

لذا با کمبود عرضه و افزایش تقاضا شرکت‌هایی از گلدمن ساکس گرفته تا گروه تجاری نفت ویتول انتظار افزایش قیمت به ۹۰ تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه را در اواخر سال پیش بینی کرده اند در حالی که امروز قیمت نفت کمتر از ۷۸ دلار در هر بشکه است.

تحلیلگران همچنین می گویند که تا نیمه دوم سال، بازار با کمبود عرضه مواجه خواهد شد و حتی با وجود استقبال جهانی از منابع انرژی پاک، عطش نفت به سختی برطرف می شود.

سایت ارقام به نقل «سعد رحیم»، اقتصاددان ارشد گروه «ترافیگورا»، نوشت: بسیاری ممکن است تقاضا را دست کم بگیرند و تولید آمریکا را بیش از حد برآورد کنند!

نفت امروز ۷۸  دلار آخر سال ۱۰۰ دلار! | همه نشانه های بازار نفت درباره کاهش عرضه

چین محرک اصلی در بخش تقاضا

کارشناسان به چین به عنوان دلیل شماره یک کسری بازار نفت اشاره می کنند، زیرا دومین مصرف کننده بزرگ نفت خام جهان پس از پایان دادن به سیاست های سختگیرانه خود در برابر ویروس کرونا، درهای خود را به روی جریان نفت خام باز می کند.

پس از رهایی از سیاست های قرنطینه ای با هدف مبارزه با ویروس کرونا، اقتصاد چین در حال بهبود است که تقاضا برای نفت را افزایش می دهد. بخش تولید در ماه فوریه بیشترین پیشرفت خود را در بیش از یک دهه گذشته ثبت کرد، فعالیت خدمات در حال افزایش است در حالی که بازار مسکن در حال ثبات است. بازگشایی اقتصاد چین به این معنی است که مصرف نفت خام چین در سال جاری به یک سطح بی سابقه می رسد.

بر اساس برآورد ها متوسط ‌۱۱ مشاور متمرکز چین که در اوایل سال جاری توسط بلومبرگ انجام شد، تقاضای روزانه پس از انقباض در سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۱۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، کارشناسان می گویند که موضوع به چین محدود نمی شود، زیرا هند و سایر کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه نفت بیشتری مصرف می کنند که به افزایش تقاضای جهانی به سطح رکورد ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز در سال جاری کمک می کند که بازار را به سمت افزایش سوق می دهد.

ترافیک هوایی نیز در حال بهبود است، که استفاده از سوخت جت را افزایش می دهد که این به معنای این است که تقاضا برای نفت خام در ایالات متحده و اروپا در حال افزایش می یابد.

کریستوفر بک، یکی از اعضای کمیته اجرایی ویتول، گفت: «بازیابی سفرهای بین‌المللی با بازگشت چین از قرنطینه» یکی از عواملی است که تقاضا را به سمت جلو هدایت می‌کند. «من فکر می‌کنم در چند ماه آینده شاهد این پیشرفت باشیم. "

در صورت افزایش تقاضا در اواخر سال جاری بعید است که رشد عرضه نفت شیل در ایالات متحده کمبود را جبران کند

هیچ تطابقی بین عرضه و تقاضا وجود ندارد

اگرچه صادرات نفت دریایی روسیه در ماه‌های گذشته انعطاف‌پذیری خود را نشان داده است، ناظران بازار همچنان به نشانه‌هایی، هرچند اندک، از تلاطم پس از ممنوعیت واردات نفت و سوخت روسیه از طریق دریا توسط اتحادیه اروپا و اکثریت کشورهای جی ۷ در پیامدهای جنگ اوکراین اشاره می‌کنند.

داده های منابع مختلف در این بخش و حساب های انجام شده توسط رویترز نشان می دهد که صادرات محصولات نفتی روسیه که از طریق دریا حمل می شود در ماه فوریه در واقع ۱۰ درصد کاهش یافت. این کاهش بعد از اجرای ممنوعیت فرآورده های نفتی روسیه از ۵ فوریه محقق شد که به صورت ماهانه کاهش یافت و از ۱۱.۸۷۱ میلیون تن در ژانویه به ۹.۵۳۱ میلیون تن کاهش یافت.

محموله های روسیه به سایر نقاط جهان نیز تحت فشار تحریم ها قرار گرفته اند. هند که در میان بزرگترین خریداران نفت روسیه است، با فشار فزاینده ای از سوی بانکداران مواجه است تا نشان دهد که محموله هایش به سقف ۶۰ دلار در هر بشکه که توسط گروه هفت وضع شده است، پایبند است.

مایک ویرث، مدیر عامل شرکت آمریکایی "شورون" می گوید: ظرفیت تولید مازاد جهانی در جهان بسیارمحدود است ولذا در صورت افزایش تقاضا در اواخر سال جاری بعید است که رشد عرضه نفت شیل در ایالات متحده کمبود را جبران کند.

ویرث گفت که با نزدیک شدن به نیمه دوم سال جاری، شاهد خطراتی از نظر عرضه مازاد هستیم.

نظرسنجی رویترز از ۴۹ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی کرد که میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری به ۸۹.۲۳ دلار در هر بشکه خواهد رسید که کمتر از پیش بینی ۹۰.۴۹ دلاری در ژانویه است

۹۰ دلار در نیمه دوم

کارشناسان بر این باورند که با کاهش عرضه روسیه و افزایش مصرف نفت خام چین، بازار نفت با کسری بین عرضه و تقاضا مواجه خواهد شد که ممکن است قیمت ها را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه برساند.

نظرسنجی رویترز از ۴۹ اقتصاددان و تحلیلگر پیش بینی کرد که میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری به ۸۹.۲۳ دلار در هر بشکه خواهد رسید که کمتر از پیش بینی ۹۰.۴۹ دلاری در ژانویه است.

پیش بینی می شود قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ‌۸۳.۹۴ دلار در هر بشکه باشد.

تحلیلگران می گویند نفت برنت پس از میانگین حدود ۸۵ دلار در سه ماهه اول و ۸۸.۶۰ دلار در سه ماهه دوم به دلیل کندی تقاضا از مناطق عمده مصرف کننده در اروپا و ایالات متحده، می تواند در نیمه دوم سال به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه برسد.

فلوریل گرونبرگر، تحلیلگر ارشد در شرکت کپلر با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی با هدف محدود کردن فروش نفت روسیه، گفت: «تأثیر سقف قیمت نفت خام و فرآورده‌ها به دلیل ظهور معاملات جایگزین، کمتر از حد انتظار اولیه است.»

گرونبرگر انتظار دارد که به دلیل کاهش تقاضا و کاهش جزئی صادرات، عرضه روسیه به طور سالانه ۶۰۰ هزار بشکه در روز تحت تأثیر قرار گیرد.

روسیه اعلام کرد که تولید نفت خام خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به کاهش ۲۵ درصدی صادرات نفت خود از بنادر غربی خود ادامه می دهد، زیرا تشدید تحریم های غرب درآمدهای این کشور را کاهش می دهد.

دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان به دنبال هدایت محموله های نفت خام و همچنین محصولات پالایش شده به کشورهایی مانند چین و هند است که مسکو را به دلیل جنگ با اوکراین تحریم نکرده اند.

روسیه اعلام کرد که تولید نفت خام خود را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده و به کاهش ۲۵ درصدی صادرات نفت خود از بنادر غربی خود ادامه می دهد، زیرا تشدید تحریم های غرب درآمدهای این کشور را کاهش می دهد

رابرت یاوگر، استراتژیست آتی انرژی در بانک میزوهو گفت: چین به برداشت محصولات روسی با قیمت کمتر ادامه خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که چین حدود نیمی از رشد دو میلیون بشکه‌ای در روز تقاضای جهانی نفت در سال جاری را به خود اختصاص داده است که ممکن است پس از نیمه اول از عرضه فراتر رود و تولیدکنندگان را وادار کند تا در سیاست‌های تولید خود تجدید نظر کنند.

با این حال، تحلیلگران انتظار دارند ائتلاف اوپک پلاس که شامل روسیه و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است، فعلاً به سیاست تولید خود پایبند باشد و همچنان در بخش عرصه محدود عمل کنند زیرا این اتحادیه بر بهبود قیمت ها تا ۱۰۰ دلار در هر بشکه تمرکز دارد.

سورو سارکار، رئیس تیم انرژی در بانک دی بی اس گفت: «اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت عجله نخواهد کرد اما اگر تقاضا به طور ناگهانی سیر صعودی داشته باشد ممکن است مسیر خود را در اواخر سال ۲۰۲۳ تغییر دهد.

اگر اوپک سیاست فعلی خود را حفظ کند، قیمت نفت خام برنت احتمالا در ماه دسامبر به ۱۰۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید و پس از آن به افزایش خود ادامه خواهد داد

گلدمن ساکس هم نگران عرضه در بازار نفت

گلدمن ساکس نیز انتظار سناریویی مشابه آنچه رویترز ارایه کرده؛ دارد. تحلیلگران این بانک بر این باورند که افزایش شدید تقاضای سوخت در چین و ثبات عرضه سایر تولیدکنندگان، بازار را به سمت ثبت کسری عرضه در نیمه دوم سال جاری سوق خواهد داد که ممکن است اوپک را مجبور به عقب نشینی از تصمیم کاهش تولید در نشست ژوئن کند.

اوپک پلاس در اکتبر توافق کرد که اهداف تولید نفت را تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

این بانک گفت که انتظار دارد قیمت نفت تا دسامبر به تدریج به ۱۰۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد، با این فرض که اوپک تولید خود را به میزان ۱ میلیون بشکه در روز در نیمه دوم افزایش دهد.

اما اگر اوپک سیاست فعلی خود را حفظ کند، قیمت نفت خام برنت احتمالا در ماه دسامبر به ۱۰۷ دلار در هر بشکه خواهد رسید و پس از آن به افزایش خود ادامه خواهد داد.

نفت امروز ۷۸  دلار آخر سال ۱۰۰ دلار! | همه نشانه های بازار نفت درباره کاهش عرضه

تاری آمریکایی

صحنه در ایالات متحده نیز مبهم است، زیرا نشانه هایی از کمبود منابع وجود دارد و برخی گزارش ها حاکی از بهبود نسبی آتی است.

شرکت های نفت شیل با درآمدهای کندتر و سرمایه گذاران تهاجمی تر دست و پنجه نرم می کنند. انتظار می رود مجموع تولید نفت آمریکا در سال جاری اندکی افزایش یابد و کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با جهش حدود ۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ باشد.

در عین حال، برخی علائم بهبود نیز وجود دارد، زیرا اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده بر این باور است که انتظار می رود تولید نفت شیل ایالات متحده در هفت مخزن بزرگ نفت شیل در آوریل به بالاترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۹ افزایش یابد.

داده های دولت ایالات متحده نشان می دهد که انتظار می رود تولید نفت شیل با افزایش ۶۸۰۰۰ بشکه در روز به ۹.۲۱ میلیون بشکه در روز برسد.

انتظار می رود تولید نفت خام در حوضه پرمین تگزاس و نیومکزیکو، بزرگترین حوضه نفت شیل در ایالات متحده، به ۵.۶۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد. داده ها نشان می دهد که اگرچه این یک رکورد خواهد بود، اما انتظار می رود تولید نفت از این منطقه نسبت به ماه قبل ۲۶ هزار بشکه در روز افزایش یابد که کمترین افزایش از دسامبر گذشته است.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha