۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱
شاخص نرخ بیکاری و چالش‌های نظام تصمیم‌گیری
مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش می‌دهد

شاخص نرخ بیکاری و چالش‌های نظام تصمیم‌گیری

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طی گزارشی به بررسی شاخص نرخ بیکاری و چالش‌های نظام تصمیم‌گیری پرداخته است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «شاخص نرخ بیکاری و چالش‌های نظام تصمیم‌گیری» اشاره می‌کند که نرخ بیکاری مهم‌ترین و پُرکاربردترین شاخص بازار کار است. این نرخ نقش مهمی در نظام تصمیم‌گیری کشور دارد و معمولاً مبنای تخصیص منابع در قوانین بودجه، به عنوان هدف کمّی در سیاست‌ها و قوانین دائمی کشور، یکی از مؤلفه‌های مهم در ارزیابی عملکرد سیاست‌های اجرا شده و در بیشتر موارد مبنای برنامه‌ریزی و تصمیمات منطقه‌ای است.

این در حالی است که مطالعات اخیر سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد اگر تحلیل تحولات بازار کار تنها متکی به نرخ بیکاری باشد ممکن است منجر به قضاوت نادرست در مورد شرایط بازار کار یا انحراف در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری درست در این حوزه شود. بنابراین توصیه می شود که در تصمیمات توسعه منطقه ای و سیاستگذاری‌های مبتنی بر تحلیل شرایط بازار کار، در کنار نرخ بیکاری، شاخص‌های مکمل نرخ بیکاری نظیر نرخ بیکاری با لحاظ دادههای اشتغال ناقص و نیروی کار بالقوه مدنظر قرار گیرد.

در این راستا لازم است مرکز آمار ایران شاخص‌های مکمل نرخ بیکاری را به طور فصلی و در گروه‌های هدف مختلف (اعم از گروه های جنسی، سنی و منطقه‌ای) محاسبه و منتشر نماید. همچنین باید توجه داشت که بعد از تعریف شاخص‌های مکمل، می‌بایست استفاده و کاربرد آن در نظام تصمیم‌گیری کشور اعم از قوانین و سیاستهای حوزه فقرزدایی، حمایت از تولید و توزیع اعتبارات استانی مورد توجه قرار گیرد که این امر مستلزم همکاری نزدیک مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قوه مقننه است.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha