۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
بی ثباتی قیمت ها مشتری پران است| هنر کرده ایم که تعدیل نیرو نداشتیم
مدیر گروه آرامیس در گفتگو با بازار مطرح کرد

بی ثباتی قیمت ها مشتری پران است| هنر کرده ایم که تعدیل نیرو نداشتیم

کرج- نقیبی تولید و صادرکننده سیسمونی وسرویس اتاق خواب کودک گفت: ۶۰ درصد هزینه های تولید ما مواد اولیه است که با بی ثباتی قیمت های موجود شرایط را برای ما سخت کرده و نمی دانیم آینده کار ما چه می شود.

گروه استان ها؛ بازار: امروزه سرویس خواب و لوازم اتاق کودک یکی از مواردی است که بسیار مورد توجه خانواده ها بوده و برند بودن، به روز بودن و زیبایی آن اهمیت زیادی پیدا کرده است. تولیدکننده های داخلی ما سِت های سیسمونی با کیفیت و زیبایی تولید می کنند که با کالاهای مشابه خارجی آن برابری دارد و علاوه بر تامین نیاز داخل به کشورهای همسایه هم صادر می شود.

گفتگوی خبرنگار بازار با «محمد نقیبی» مدیر گروه هنری آرامیس که یکی از این تولیدکننده هاست را با هم می خوانیم.

*از تولیدات خود بگویید.

حوزه فعالیت ما شامل اکسسوری های اتاق کودک، سرویس خواب و لوازم تزئینی اتاق کودک است و ۹ سال است که در این حوزه تولید داریم.

*عمده مواد اولیه که استفاده می‌کنید داخلی هست یا خارجی؟

تقریباً چهار سال هست که هیچ ماده خام خارجی برای تولیداتمان استفاده نداریم و در این ۴ سال همه مواد مورد نیاز و استفاده ما کاملاً ایرانی بوده است. یکی از مزیت های کار ما این است که صفر تا صد تولیدمان در خود مجموعه تولید و انجام می شود و هیچ یک از آیتم های ما وابسته به تولید مجموع دیگری نیست.

*در بحث اشتغال زایی چقدر مستقیم و غیرمستقیم نیروی فعال دارید؟

بطور مستقیم حدود ۱۷ نفر مشغول بکار داریم که ۱۴ نفر آنها خانم و سرپرست خانوار هستند . بطور غیرمستقیم هم حدود ۵۰ نفر نیرو با ما کار می کنند.

بی ثباتی قیمت ها مشتری پران است| هنر کرده ایم که تعدیل نیرو نداشتیم

*آیا ظرفیت افزایش تولید و اشتغال را هم دارید؟

الان به دلیل مسائل و درگیری‌های اقتصادی مردم به شدت حجم کار ما پایین آمده و هنری که کردیم این بوده که تعدیل نیرو نداشتیم و نیروهای خود را حفظ کردیم. امیدواریم که وضعیت اقتصادی بهتر شوددر این صورت بله هم اشتیاق و هم توان افزایش تولید و اشتغال را داریم.

*بازار هدف شما داخلی است یا صادرات هم دارید؟

هم زمان هم بازار داخل و هم خارج را داریم. ما تقریباً جز برند های شناخته شده هستیم و در بازار داخل جایگاه خوبی داریم و در حوزه کشورهای منطقه هم الان در هر چهار کشور که بازار هدف ایران محسوب می شوند فروش به صورت عمده را داریم.

*مراودات مالی شما به چه صورت است؟ ریالی معامله می کنید یا به دلار؟

ما اصرار داریم که هم فروش‌های داخلی مان هم فروش های خارجی مان به ریال باشد.

*چرا دلیل این خواست چیست؟

درست است که نوسان بازار ارز وجود دارد ولی وجدان کاری ما هنوز اجازه نمی دهد که این قدر وابسته دلار و نوسانات آن باشیم. چون عمده محصولات ما کار دست هست شاید خیلی نشود قیمت هایمان را بر اساس دلار تنظیم کرد به همین دلیل به ریال معامله می کنیم.

* نوسانات و افزایش قیمت چقدر روی هزینه ‌های تولید شما افزایش داشته؟

تقریباً ۶۰ درصد هزینه هایمان قیمت تمام شده مواد اولیه ماست و ۴۰ درصد فرآوری و هزینه نیروی انسانی است که در حال حاضر آن ۶۰ درصد واقعاً روی ما فشار دارد. یعنی طی ۴ تا ۵ ماه گذشته با نوسانات نرخ ارز هر دفعه ما هر خریدی داشتیم مطمئن بودیم که قیمت عوض شده و از این وضعیت واقعاً اذیت می شویم و نمیدانیم که کارما چه آینده ای خواهد داشت .

مجبوریم این طرف سال هر چی درآمد داریم به خرید مواد اولیه اختصاص دهیم. چون میدانیم که در سال جدید دوباره گران میشود. البته این وضعیت هم حدی دارد، قطعاً برای یک ماه و دو ماه بعد از عید مواد ما تمام می شود و مجبور با قیمت جدید تامین کالا داشته باشیم.

بی ثباتی قیمت ها مشتری پران است| هنر کرده ایم که تعدیل نیرو نداشتیم

*با توجه به این شرایط قیمت گذاری شما به چه صورت هست؟

واحد حسابداری صنعتی داریم که با محاسبه قیمت تمام شده مواد، نیروی انسانی و حاشیه سود قیمت ها را مشخص می کند و در این شرایط ما هر دو ماه یکبار مجبوریم آپدیت قیمت داشته باشیم.

*با این شرایط تقاضا چطور بوده کاهش یا افزایش داشته است؟

ما سعی کردیم افزایش قیمتها معقول باشد مشتری هایمان هم توجیح شوند نسبت به نوسانات بازار هنوز خوشبختانه کاهش مشتری نداشتیم ولی نمی دانم همین فرایند در سال آینده هم ادامه پیدا می کند یا نه ما که از خدامون هست ثباتی در بازار شکل بگیرد و ما هم بتوانیم مشتری هایمان را حفظ کنیم.

*رقابت محصولات شما با محصولات مشابه خارجی چطور بوده؟

به زعم همه مشتری های ما چه دوستانی که مغازه دار هستند و چه کسانی که بنکدار و پخش هستند بعضی از محصولات ما از کیفیت نمونه خارجی هم فراتر رفته و این هم به دلیل تجربه ای است که در این ۹ سال کسب کردیم.

*حمایت دولت از واحدهای تولیدی چطور است؟

متاسفانه وقتی وارد فضای حمایت دولت می شویم با بروکراسی های اداری مواجه می شیم که تولیدکننده را منصرف می کند. من خودم یکی دو بار برای گرفتن تسهیلات تلاش کردم اما به دلیل مشکلات اداری و موانع رسما منصرف شدم و با همان هزینه در گردشی که داشتیم نیاز خود را تامین کردیم.

*برگزاری نمایشگاه ها چه تاثیری در معرفی تولیدات داخل دارد؟

قطعا نمایشگاه ها فرصت خوبی است تا ما بتوانیم به عنوان یک برند ایرانی خودمان را بیشتر معرفی کنیم. تا کنون ۳ بار در نمایشگاه بین المللی شرکت کردم. البته امسال تبلیغات نمایشگاه اصلا راضی کننده نبود و این موجب گلایه ما بود. در دوره های قبل شاید بتوانم بگویم ۳۰ درصد مراجعه کننده های ما از مسیر تبلیغات نمایشگاهی بود اما امسال شاید به ۵درصد هم نرسید و تبلیغات خود ما ازبرگزار کننده نمایشگاه بیشتر بود.

کد خبر: ۲۱۱٬۹۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha