۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
۱۳ اشتباه مدیریتی در اقتصاد ایران| چرا مدیران با افزایش قیمت دلار به چه کنم می افتند!؟
در جشنواره حکمت مطرح شد

۱۳ اشتباه مدیریتی در اقتصاد ایران| چرا مدیران با افزایش قیمت دلار به چه کنم می افتند!؟

جشنواره ملی حکمت با حضور صنعتگران، تولید کنندگان و مقام های دولتی با معرفی منتخبین اقتصاد مقاومتی در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد

مرجان شرف؛بازار: جشنواره ملی حکمت حمایت از کالای ایرانی، میعاد ملی و تولید داخلی با حضور صنعتگران، تولید کنندگان و مقام های دولتی با معرفی منتخبین اقتصاد مقاومتی در سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد.

در ابتدای این همایش پروفسور علیرضا یوسفی مشاور استراتژیک شرکتهای نفتی گفت: در مورد اشتباهات یک مدیر چه دولتی، چه خصوصی، چه مدیر یک کسب و کار کوچک و چه مدیریت یک واحد صنعتی با چند هزار کارمند، انجمن بین المللی مدیریت برآورد کرده که هر مدیر ۲۱۷ اشتباه انجام می دهد که ۱۳ مورد را نام می بریم.

پروفسور یوسفی

یوسفی ادامه داد: پروفسور آنتونی ترنر استاد دانشگاه دولتی ایرلند که بالاترین جایزه را ازCMA گرفته و سندرومی را که کشف کرده نیز به نام خودش نام گذاری شده سندروم ترنر یا سندروم مسئولیت پذیری است. در توضیح این سندروم آمده مدیران به سه شیوه مرتکب خطا می شوند یک فکر می کنند که هیچ خطایی را انجام نمی دهند و همه تقصیرها متوجه جامعه است از نظر آنها بحران های اجتماعی، منابع انسانی، قوانین و... اشتباه می کنند و هیچ مسئولیتی متوجه مدیر نیست و اگر پای صحبت های این مدیران بنشینیم می گویند اصلا کارمند خوب وجود ندارد دسته دوم اینکه اعتقاد دارند که همه مدیران مشکل دارند ما هم داریم و این ایراد بزرگی نیست.

وی افزود: با توجه به رفتار مردم قبیله مانوپولو در کشور اتیوپی سندرومی به این نام، نام گذاری شده در این قبیله مردم موی خود را می تراشند و یک بشقاب روی لب خود می گذارند و به شکار می روند و اگر یک روز شکارچی شکار نکند تمام مردم قبیله باید جریمه شوند برخی از مدیران نیز دارای این سندروم هستند.

وی گفت: ایندرا نویی مدیرهندی تبار در کودکی مردم قصد کشتن و مثله کردنش را داشتند زیرا روزی همراه با پدرش سوار بر ریکشا یا تاکسی هندی بودند که با گاوی تصادف کرده و گاو کشته می شود مردم پدرش را می کشند و مادرش را نیز مثله می کنند و او هم از ترس جایی پنهان می شود با دخالت پلیس این قائله ختم و به پدر بزرگ و مادر بزرگش سپرده می شود، سپس به لندن مهاجرت می کند در آن جا ابتدا دستفروشی و سپس در کارخانه پپسی به عنوان فروشنده مشغول به کار می شود و به مدت ۱۲ سال مدیر عامل پپسی کولا می شود چنین مدیر موفقی قرار بوده کشته شود و حالا به این مقام بالا رسیده است.

سندروم عادت کردن بلای جان مدیریت

مشاور استراتژیک شرکت نفت بیان کرد: یکی از کارهایی که ایندرا نویی دوران مدیریتش به انجام رساند درمان سندروم ترنر در شرکت پپسی کولا بوده است، در این باره او می گوید انسان ها به دو دسته تقسیم می شوند: ۱- دنبال بهانه هستند و ۲- عملکرد گرا ها طبق این تعاریف مدیر موفق مدیری است که کسی نتواند کاری را که او انجام می دهد را انجام دهد اگر کاری که من بکنم بقیه هم بتوانند پس من هم مثل بقیه هستم کسی نباید بتواند جا پای مدیر بگذارد درمان این سندروم با رعایت چهار راهکار ممکن می شود: یک مدیر خوب باید در هر زمانی پاسخگو باشد در کشور هند فروش کوکاکولا بیشتر بود به این کشور سفر کردیم و با مردم به گفتگو نشستیم متوجه شدم که یک و نیم روپیه محصول ما گرانتر است پس من به عنوان مدیر پاسخگو بودم و دستور دادم تا قیمت را پایین آوردیم دوم اینکه نباید کارمندان را سرزنش کنیم یعنی کارمندان را تنبیه نمی کنیم ارشاد می کنیم اگر تنبیه کارمندان در دستور کار باشد یا قرارداد موقت امضا کنیم آنها را تعدیل کنیم آیا عملکرد کارمندان بهتر می شود؟

یوسفی افزود: سوم اینکه یک مدیر خوب همیشه باید درصدد جبران باشد اگر مرتکب اشتباه شد باید توانایی جبران کردن را داشته باشد همانند داستان جالبی که در کتاب نامه به دخترم چارلی چاپلین آمده و مارلون براندو اشتباهش را در مقابل سوفیا لورن جبران می کند و در آخر می گوید : دخترم مدیر زمانی مدیر است که بتواند خطای خود را جبران کند و چهارم اینکه مدیر واقعی باید بداند چه کاری را چه زمانی انجام دهد. کارلس تنها کسی که جایزه نوبل را به اتفاق آرا بدست آورد سندروم عادت کردن را کشف کرده است و مهم ترین خطای یک مدیر را همین سندرم می داند مانند اتفاقی که بین انیشتن و دانشجوی همسایه افتاد و دانشجو متوجه می شود که او هر روز یا تغییر مسیر می دهد یا با یک وسیله متفاوت به محل کار خود می رود انیشتن در پاسخ چرایی این امر به دانشجو می گوید: مرگ انسان زمانی آغاز می شود که به عادت هایش عادت کند

جشنواره ملی حکمت

ایرانیان نمی دانند از چه چیزی لذت می برند و دائم در حال ناراحتی هستند از شغل خود ایراد می گیرند از کار خارج شوند باز از کار جدید ایراد می گیرند از آموزش های حین کار ایراد می گیرند از همه موضوعات ناراحت هستند و نمی دانند چه چیزی خوشحالشان می کنند

وی پنج راهکار درمان این سندروم را به این ترتیب اعلام کرد: قانون اول این است که اگر در کسب و کار و مجموعه تحت مدیریتتان کارمند همزاد خودتان را یافتید کسی که مانند شما کار، فعالیت، زندگی و فکر کند شما در آینده موفق خواهید شد در صورتی که کارمندان مانند مدیران نباشند آن واحد به مشکل می خورد. قانون دوم لذت بردن از خوشی های کوچک در زندگی است طبق تحقیقی که صندوق بین المللی پول انجام داده است از بین ۳۷ کشور ایران رتبه ۳۵ ام را بدست آورده ایرانیان نمی دانند از چه چیزی لذت می برند و دائم در حال ناراحتی هستند از شغل خود ایراد می گیرند از کار خارج شوند باز از کار جدید ایراد می گیرند از آموزش های حین کار ایراد می گیرند از همه موضوعات ناراحت هستند و نمی دانند چه چیزی خوشحالشان می کنند سوم اینکه نقاط قوت خود را تقویت کنید هر انسانی چه پروفسور و چه کارگر ساده دارای ۱۱ نقطه قوت و ۷ تا نقطه ضعف است.

رعایت حریم خصوصی

این استاد دانشگاه گفت: ویلیام جیمز گفته است توانایی حرکت ، راه رفتن، غذا خوردن و استفاده از دست و پا، فکر کردن و... مهم ترین توانایی های انسان است اما برخی از کارمندان و مدیران از این نقطه قوت خود استفاده نمی کنند یعنی به ماموریت می خواهد برود ناسازگاری می کند پروژه را باید انجام بدهد امروز و فردا می کند و دومین مورد قدرت تشخیص در مدیران است؛ در کشورمان تعداد ۱۶۷ هزار و ۳۵۰ واحد تولیدی وجود دارد این یعنی به همین تعداد مدیر داریم اما ۳۴ درصد این تعداد قدرت تشخیص دارند بقیه قیمت دلار بالا برود می پرسند حالا چیکار کنیم؟ و قدرت تشخیص ندارند که راه چاره را پیدا کنند، سومین مورد ارتباطات است به این معنا که کسی که هر روز به دایره افرادی که می شناسد یک نفر را بیافزاید یک کارآفرین می تواند باشد بخصوص ارتباط با افراد خلاق.

علیرضا یوسفی اضافه کرد: مورد چهارم دشمنی با عادت های ناهمگون که در همه وجود دارد؛ است در توضیح این مطلب کارل گوستاو یونگ در کتاب روانشناسی شخصیت این هفت مورد را نام برده باید از آن دوری کنیم اولین قانون به تو مربوط نیست؛ یاد بگیریم در مسائلی که به ما مربوط نیست دخالت نکنیم و دوم اینکه هیچ گاه اصطلاحا به سوزن نگاه نکنیم یعنی برای پیدا کردن عیب و ایراد های کارمندانمان خیره به جزئیات نشویم. اگر کارمند نخبه و خوبی داریم در مورد ساعات مرخصی اش سخت گیری نکنیم و سوم قانون کفش نام دارد. همانطور که کفش آلوده می شود و واکس می زنیم اخلاق و رفتار های ما نیز احتیاج به گردگیری و واکس دارند نگوییم حرف حرف من است باید بتوانیم اخلاق های مضر را پیدا و تغییر دهیم.

در رکود سال های گذشته و بنا به دلایلی بیش از ۱۲ هزارواحد از آنها تعطیل و ۱۶ هزار واحد هم نصف میزان ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند

اقتصاد بیمار قدرت تشخیص مدیران را پایین آورده است

در ادامه این نشست رئیس ستاد تسهیل موانع تولید و کارشناس حوزه صنعت معدن و تجارت گفت: این ستاد یک حوزه فرا وزارتخانه ای است که در بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزی و گاها خدمات هم به فعالیت می پردازد. خدمات میوه تولید است در سامانه تولید کنندگان همانطور که پروفسور یوسفی هم بیان داشتند ۱۶۷ هزار واحد تولیدی وجود دارد اما با احتساب واحد های صنفی این تعداد به بیش از دو میلیون می رسد که در رکود سال های گذشته و بنا به دلایلی بیش از ۱۲ هزارواحد از آنها تعطیل و ۱۶ هزار واحد هم نصف میزان ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند.

جشنواره ملی حکمت

صدیف بیک زاده در ادامه گفت: واحد های تولیدی در شرایطی فعالیت می کنند که آینده و مشکلات در دست مدیران نیست پس در اینجا قدرت تشخیص نامناسب را که پروفسور یوسفی گفتند رد می کنم و آن را به عوامل خارجی دخیل در فعالیت مدیران ربط می دهم در کشورهای خارجی فعالان اقتصادی در یک محیط قابل پیش بینی فعالیت می کنند پس قدرت تشخیص بین آنها بالاتر مشاهده می شود. دومین نکته یافتن نقطه بهینه در تولید است که هر محصولی تحت تاثیر دو نرخ است قیمت نهاده یا منابع اولیه و قیمت محصول. در شرایطی که قیمت ها در کشور ما اصلا ثبات ندارند و خارج از دست عوامل تولید است قطعا قدرت تشخیص به شدت پایین می آید.

وی افزود: در برنامه هفتم توسعه با چالش هایی مواجه هستیم که حل آن ها در اختیار مدیران نیست مانند موضوع تورم در کشور. تا دهه ۹۰ سالانه ۱۸ و نیم درصد بود این مقدار تا سال ۹۵ به ۲۵ درصد رسید و در سال های آخر نیز تورم ۴۰ درصدی را واحد های تولیدی تجربه کردند در کنار این ها مشکلاتی که بانک ها چه در مسائل ارزی و چه ریالی جلوی راه تولید کنندگان می گذارند مساله تامین زیر ساخت ها و تامین برق در شش ماهه ابتدای سال و گاز در شش ماهه دوم سال و در انتها نیز درگیری با مسائل حقوقی است که انرژی را از واحد های تولیدی می گیرد.

اقتصاد آینده از نوع متا دیتا است

استاد دانشگاه و مجری پروژه نانی نو در ادامه این نشست بیان داشت: در حوزه فناوری اقتصادی که امروزه در تمام رشته ها نفوذ کرده و انقلاب و تغییرات اساسی را به وجود آورده و همان جمع آوری و استفاده از داده های گوناگون است گرچه در گذشته هم جمع آوری آن به صورت دستی انجام می شده اما حالت دیجیتال نداشته و امروز فناوری به بازیگر اصلی حوزه اقتصاد تبدیل شده است.

جشنواره ملی حکمت

ممحمد مهدی متولی افزود: در اقتصاد مدرن مفهوم داده ارزشمند شده است می توان بوسیله آن کسب درآمد کرد و بر طبق آن استراتژی شرکت نوشته و هدف گذاری ها انجام گردد واژه ای که اکنون در اقتصاد دنیا استفاده شده، اسمارت فکتوری یا کارخانه هوشمند است یعنی کارخانه ای که از داده ها استفاده می کند و دیگر مانند گذشته تولید یک محصول رقابتی به تنهایی کافی نیست باید محصولی را تولید کنیم که در کنار نوآوری رقابتی باشد با کاهش دادن هزینه های تولید.

وی افزود: امروزه همه ما از پلتفرم های اجتماعی استفاده می کنیم و با استفاده از آنها یا خرید انجام می دهیم یا سفر های درون شهری و ... .تمام اطلاعات ما در یک متا دیتا جمع آوری می شود و با استفاده از آن می توانیم علایق هر فرد را تشخیص دهیم مانند احداث بانک دی ان ای در کانادا که اطلاعاتش در اختیار شرکت های بیمه قرار گرفته و نوع و نرخ بیمه برای افرادی که در دی ان ای آن ها بیماری های ژنتیکی وجود دارد متفاوت است.

در گذشته کیفیت یک معنای خاص تعریف شده بود اما کشور چین آن را گسترش داد و قیمت را نیز به آن وارد کرد به این معنا که با این قیمت این سطح از کیفیت را ارائه می دهم و با سطحی دیگر از کیفیت قیمتی دیگر. این همان فرآیند هوشمند سازی است دیگر آن مقدار تولید که در انقلاب سوم صنعتی مورد هدف بود تغییر کرده و تولید کننده باید با سفارش مشتری جنس تولید کند

بازار امروز بازار نوآورانه است

مدیر عامل پرداخت الکترونیک امید پی بیان داشت: پیتر دراکر در کتاب خود می گوید: در گذشته در کارخانه ها بخشی وجود داشتند به نام R&D یعنی همان واحد تحقیق و توسعه اما اکنون R&I نامیده می شوند یعنی واحد تحقیق و نوآوری محصولی که نوآوری نداشته باشد در بازار امروزه دیگر اقتصادی نیست کسی در رقابت موفق است که بتواند نوآوری و کسب و کار کشش پذیری داشته باشد.

متولی ادامه داد: در گذشته کیفیت یک معنای خاص تعریف شده بود اما کشور چین آن را گسترش داد و قیمت را نیز به آن وارد کرد به این معنا که با این قیمت این سطح از کیفیت را ارائه می دهم و با سطحی دیگر از کیفیت قیمتی دیگر. این همان فرآیند هوشمند سازی است دیگر آن مقدار تولید که در انقلاب سوم صنعتی مورد هدف بود تغییر کرده و تولید کننده باید با سفارش مشتری جنس تولید کند و این همان حذف پرتی ها و اتلاف ها است یکی از پرتی های تولید، انبار کردن است هزینه نگهداری اجناس، هزینه انبارداری و...

وی مدل موفق حذف انبار را نام بردو افزود: وال مارت بزرگترین فروشگاه زنجیره ای است که انبار ندارد این شرکت به جای آن سیستمی را تعبیه کرده تا در کمترین زمان اجناس به فروشگاه منطقه ای می رساند و برای همین توانسته قیمت ها را نیز کاهش دهد دومین مورد اتلاف همان انبارهای موقت نیز هستند که یک مدیر موفق باید بتواند تا حد امکان آنها را نیز کاهش دهد امروز اتلاف قراضه تولید کردن نیست بلکه به این موارد اطلاق می شود. با در نظر گرفتن همین جمع آوری داده ها توانستیم در کشور خودمان در مورد هدر رفت نان و آرد از اضافه مصرف جلوگیری کنیم تا قبل از جمع آوری داده ها نمی دانستیم چقدر گندم مورد نیازمان است و چقدر نان در کشور مصرف می‌شود.

تولید کنندگان ایرانی ظرفیت بین المللی دارند

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت نیز در ادامه این نشست گفت : در سال های گذشته روزهای خوبی در زمینه تولید نداشتیم کشوری که در تهیه مواد اولیه، منابع ، جابجایی پول و... مشکل دارد در صادرات چه تجارتی می تواند موفق باشد؟ جدا از آن ما در بازار داخل نیز دچار مشکل هستیم قدرت خرید مردم کم است در صورتی که بسیاری از تولید کنندگان ما ظرفیت های تولید در سطح بین المللی دارند اما مجبور به تعطیلی شدند تولید کنندگان امروزه برای بقا می جنگند و در کنار آن نیز چراغ تولید و اقتصاد را روشن نگه میدارند .

جشنواره ملی حکمت

آرمان خالقی ادامه گفت: برخی از مسئولان با اولین بحران به سراغ تولید کنندگان رفته انگار می خواهند صبر و تحمل و استقامت تولیدکنندگان را بسنجند در تابستان با کاهش توان برق ، این برق شهرک های صنعتی است که قطع می شود اولویت کار نکردن تولیدکنندگان است اما از آنطرف بانک ها سود روزشمار خود را محاسبه می کنند و فشار بیشتری به تولید کنندگان وارد می شود .در این اوضاع برخی از تولید کنندگان توانایی این را دارند که مانند لکوموتیو عمل کنند و بقیه به دنبالشان به حرکت درآیند از اینرو اکنون، زمان اتحاد تولید کنندگان است تا اوضاع درست شود

در پایان این نشست از برخی از تولید کنندگان به عنوان واحد های منتخب اقتصاد مقاومتی تقدیر به عمل آمد.

جشنواره ملی حکمت

جشنواره ملی حکمت

جشنواره ملی حکمت

جشنواره ملی حکمت

جشنواره ملی حکمت

کد خبر: ۲۱۱٬۸۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha