۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
حدود ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری به سرمایه گذاران
معاون وزیر صمت اعلام کرد

حدود ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری به سرمایه گذاران

معاون وزیر صمت گفت: ۲۷۲ سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که حدود ۱۱هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی آن‌ها مشغول به کار می‌باشند.

به گزارش بازار به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، علی رسولیان در نشست خبری با رسانه‌های خارجی مقیم تهران، گفت: ۸۵۱ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند.

وی، همچنین اضافه کرد: واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برای بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم ایجاد شغل نموده اند همچنین ۴۷هزار طرح در حال احداث نیز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد که با تکمیل آن‌ها زمینه اشتغال بیشتری فراهم می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، ادامه داد: ۱۰۶۰ واحد از این واحدهای تولیدی صادرات محور هستند که محصولات تولیدی خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کنند.

رسولیان، تصریح کرد: به عنوان نمونه زعفران و محصولات مرتبط به کشورهایی از جمله عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود. حوزه محصولات شیمیایی به کشورهای عراق، آذربایجان و گرجستان، محصولات حوزه نساجی به کشورهایی نظیر آلمان، قطر و کویت صادر می‌شود.

وی، همچنین خاطرنشان کرد: محصولات حوزه لوازم خانگی به کشورهایی از جمله عراق، افغانستان و محصولات حوزه سنگ و سرامیک به ترکیه، ایتالیا، عراق و امارات صادر می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: ۲۷۲سرمایه گذار خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور فعال هستند که حدود ۱۱هزار نفر در واحدهای صنعتی و تولیدی آن‌ها مشغول به کار می‌باشند.

رسولیان، اظهار کرد: ۸۲ کنسرسیوم صادراتی در حوزه‌های مختلف داریم. کنسرسیوم‌های صادراتی برای ارتقاء شاخص‌های تولیدی بنگاه‌های کوچک و متوسط بازار خوبی به وجود می‌آورند.

وی، افزود: از بیش از ۵۰هزار واحد تولیدی درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی حدود ۹۸درصد کوچک و متوسط هستند که باید به ارتقاء رقابت پذیری آن‌ها کمک شود و یکی از بهترین راه‌ها رسیدن به بازارهای خارجی می‌باشد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین اضافه کرد: ۵۰۵خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده است، کار ۱۲۲خوشه تمام شده و اجرا شده است و ۵۴خوشه نیز در حال اجرا می‌باشد.

رسولیان، ادامه داد: توانمندسازی شاغلین واحدهای صنعتی و تولیدی به عنوان یک اولویت در دستور کار است که در این زمینه کارهای مختلفی انجام شده است.

وی تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی، اعزام هیئت‌های تجاری و حضور در نمایشگاه‌های خارجی به عنوان بسته‎های حمایتی مشوق‌های لازم را به بنگاه‌های کوچک و متوسط ارائه می‌دهد، راه افزایش تولید در واقع ارتقاء تقاضای خارجی است که منجر به افزایش شاخص‌های تولید، افزایش صادرات و اشتغال می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: حمایت از طرح‌های پژوهشی نیز به عنوان یک اولویت دنبال می‌شود که ۶۶۱طرح پژوهشی انجام شده است.

رسولیان اظهار کرد: یک هزار و ۶۵۰واحد صنعتی مستعد دانش بنیان شدن شناسایی شده است که ۷۵۹واحد تاکنون دانش بنیان شده اند. همچنین ۲۲۹واحد دیگر شناسایی شده و ۹۷شرکت دانش بنیان شده است و به بیش از صد شرکت دانش بنیان زمین واگذار شده است.

وی، افزود: حمایت از ایده‌های نوآورانه و فناورانه نیز در دستور کار است که ۲۳۵رویداد در این حوزه برگزار شده است. ۴۰ مرکز خدمات فناوری برای توسعه و عارضه یابی داریم، ۶۵۰مشاور در این مراکز مشغول به کار هستند و ۶ شهرک فناوری فعال نیز وجود دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه سخنان خود، اضافه کرد: امسال در مجموع در سطح کشور بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور سرمایه گذاری شده است که تاکنون بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌هایی از جمله تامین آب، برق، گاز، افزایش اراضی جدید و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی موجود با موفقیت انجام شده است.

رسولیان، یادآور شد: از راه‌اندازی شهرک‌های انرژی خورشیدی و تامین پایدار برق با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می کنیم. در این راستا ۹۲ شهرک صنعتی دارای ظرفیت به وسعت ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) معرفی شده است که اتصال به پست و بسترها فراهم گردیده است و از بخش خصوصی توانمند و سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت و سرمایه گذاری در این حوزه دعوت می‌نمایم.

وی، گفت: حدود ۲۰ هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در سطح کشور وجود دارد که زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه گذاران و فعالیت صنعتی در آن‌ها فراهم گردیده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha