۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳
ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در جهت تامین امنیت غذایی

ذخیره‌سازی کالاهای اساسی در جهت تامین امنیت غذایی

دولت سیزدهم طی دو سال زراعی اخیر واردات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده تا انبارها پر از این کالاها باشد و بازار دچار هیچ‌گونه نوسان و کمبودی نشود.

به گزارش بازار، طی یک سال اخیر به دلیل خشکسالی گسترده در بسیاری از کشورهای اصلی تولیدکننده محصولات کشاورزی از طرفی و وقوع جنگ اوکراین و روسیه به عنوان دو قطب تولید غلات و دانه‌های روغنی، کشورهای مختلف جهان تأمین امنیت غذایی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

از این رو این کشورها علاوه بر حمایت‌های مختلف از تولید به سمت واردات محصولات کشاورزی بیش از نیاز مصرفی یک سال خود نیز رفته‌اند به طوری که چینی‌ها نیمی از غلات عرضه شده در بازارهای جهانی را خریداری کرده‌اند.

بنا به این گزارش، دولت سیزدهم نیز طی دو سال زراعی اخیر علاوه بر حمایت از تولید محصولات کشاورزی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی و اعطای تسهیلات به کشاورزان، واردات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده تا انبارها پر از این کالاها باشد و بازار دچار هیچ‌گونه نوسان و کمبودی نشود. به طوری که با وجود افزایش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و تأمین کامل بازار از این محصولات، دولت بیش از نیاز مصرفی سالانه آنها روی به واردات آورده است.

از طرف دیگر به دلیل خشکسالی گسترده در کشورمان تولید برخی از محصولات صادراتی همچون پسته و زعفران نیز کاهشی بوده که همین امر سبب کاهش صادرات محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته شده است. با این حال آخرین آمارهای گمرک حاکی از آن است که در ۱۱ ماهه سال‌ جاری میزان صادرات و واردات این محصولات با حمل و نقل حدود ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی و مواد غذایی، به ۲۰ میلیارد و ۶۲۹ میلیون دلار رسیده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • AF ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      0 0
      بد ترین برنامه که تا حال دیدم