۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
فاصله فاحش 5 میلیونی هزینه معیشت، بین اعضا شورای کار| تاکتیک دولت برای عدم تعیین رقم مناسب دستمزد!
«بازار» گزارش می دهد

فاصله فاحش 5 میلیونی هزینه معیشت، بین اعضا شورای کار| تاکتیک دولت برای عدم تعیین رقم مناسب دستمزد!

جلسه تعیین هزینه سبد معیشت کارگران درحالی بی نتیجه ماند که کارشناسان می گویند؛ طولانی شدن جلسات و عدم همراهی دولت با پیشنهادات نمایندگان کارگری، تاکنیک دولت برای پایین در نظر گرفتن دستمزد کارگران است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: شورای عالی کار شب گذشته برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران سال ۱۴۰۲ با حضور شرکای اجتماعی (نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت) تشکیل جلسه داد و رقم این شاخص که مبنای تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده است از سوی کمیته مزد حدود ۱۲ میلیون ۵۰۰ هزارتومان اعلام شد. رقمی که نمایندگان کارگری در این جلسه به دلیل پایین بودن آن متناسب با محاسباتی که خود آنها نسبت به هزینه های زندگی قشر کارگری استخراج و انجام داده بودند، موافقت نکردند، این موضوع باعث شد تا جلسه کارگروه مزد تجدید و پس از نتیجه نهایی و موافقت اعضا در رسیدن به رقمی مناسب، کار بررسی و چانه زنی برای تعیین دستمزد در شورای عالی کار به ۲۶ اسفند موکول شود. نمایندگان کارگری در این جلسه اعلام کردند؛ رقمی که کمیته دستمزد برای هزینه معیشت کارگران درسال آینده برآورد و در نظر گرفته اند، هیچ سنخیتی با محاسبه نرخ شاخص تورم فعلی و تورم انتظاری که بی تردید سال آینده با آن مواجه خواهیم بود در کنار رشد سرسام آور سطح عمومی قیمت ها ندارد.

نمایندگان کارگری از محاسبه هزینه سبد معیشت خود رونمایی و اعلام شد؛ طبق بررسی ها و محاسبات دقیق هزینه سبد معیشت کارگران برای سال آینده حدود ۱۷ میلیون ۵۰۰ هزارتومان باید باشد که البته سایر شرکای اجتماعی این رقم را نپذیرفتند

نمایندگان کارگری رقم هزینه سبد معیشت را رو کردند
دراین میان اعضای کارگری از محاسبه هزینه سبد معیشت خود رونمایی کرده و اعلام شد؛ طبق بررسی ها و محاسبات دقیق هزینه سبد معیشت کارگران برای سال آینده حدود ۱۷ میلیون ۵۰۰ هزارتومان باید باشد که البته سایر شرکای اجتماعی نیز این رقم را نپذیرفتند و در نهایت تعیین هزینه سبد معیشت کارگران در کمیته دستمزد بار دیگر به جلسه فردا موکول شد. البته قبلا نیز از سوی برخی مسئولانی دولتی چون رئیس کل سابق بانک مرکزی اعلام شد؛ "افزایش دستمزد ۵۷ درصدی امسال کارگران رقم عجیب و غریبی بود و به هیچ وجه سال آینده چنین افزایشی نخواهد بود، دولت افزایش حقوق را کنترل می کند و قطعا افزایش این عدد نخواهد بود".
موضوعی که بیانگیر آن است دولت همچون سال گذشته همراهی چندانی با اعضای شورای عالی کار در بالابردن دستمزد کارگران متناسب با نرخ تورم را ندارد. آن هم در شرایطی که قیمت همه کالاها و خدمات در بازار بخصوص کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار هم اکنون نسبت به سال گذشته چند برابر شده است و چه بسا خیلی از کم درآمدها توان تامین نیاز برخی از این اقلام را ندارند.

امسال دولت با تاکتیکی که به کار گرفته نمی خواهد رقم دستمزد کارگران متناسب با رشد نرخ تورم همچون سال گذشته در نظر گرفته شود، سال گذشته در خصوص این مصادیق اختلاف نظری بین اعضای نمایندگان کارگری و دولت نبود و هزینه سبد معیشت با توافق دولت صورت گرفت

تاکتیک دولت برای عدم افزایش مناسب رقم دستمزد کارگران همچون سالجاری
حمید حاج اسماعیل کارشناس بازار کار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره نظرات اعضای شورای عالی کار برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران و در نهایت دستمزد سال آینده آنها گفت: سال گذشته در خصوص این مصادیق اختلاف نظری بین اعضای نمایندگان کارگری و دولت نبود و هزینه سبد معیشت با توافق دولت و متقاعد شدن کارفرمایان صورت گرفت که رشد دستمزد کارگران برای اولین بار رقمی مناسب در نظر گرفته شد، اما آنگونه که مشخص است امسال دولت با تاکتیکی که به کار گرفته نمی خواهد رقم دستمزد کارگران متناسب با رشد نرخ تورم همچون سال گذشته در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه دولت برگزاری جلسات را برای تعیین هزینه سبد معیشت دیر آغاز کرده و همراهی چندانی با نظر کارگران در این زمینه ندارد، گفت: چنین رویکردی بیانگرآن است که دولت با ایجاد محدودیت زمانی قصد دارد رقم دستمزد مورد نظر خود را برای سال آینده به کارگران تحمیل کند،
اقدامی که نشان می دهد دولت در این مسیر خصاصت پیشه کرده و نمی خواهد افزایش دستمزد کارگران همچون سال گذشته در نظر گرفته شود، آن هم در شرایطی که نرخ تورم همچنان بالاست و توان تامین هزینه های زندگی برای قشر کارگری بشدت پایین آمده است. نمونه آن ارایه رقم هزینه سبد معیشت ۱۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان است که این رقم به هیچ وجه نمی تواند راه را برای چانه زنی نمایندگان کارگری در جلسات شورای عالی کار آنطور که رقمی مناسب برای دستمزد آنها در نظر گرفته شود باز کند.

رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه معیشت برای کارگران با توجه به رقم نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی رقمی غیر منطقی است، زیرا طبق محاسبات و بررسی های انجام شده خط فقر هم اکنون در کلانشهر ها بخصوص تهران ۱۵ میلیون تومان است

خط فقر ۱۵ میلیونی برای خانوارهای ۴ تا ۵ نفره در کلانشهرها
این کارشناس بازار کار به اختلاف فاحش ۵ میلیون تومانی رقم هزینه سبد معیشت کارگران بین دولت و نمایندگان کارگری که مبنای تعیین دستمزد برای سال آینده است اشاره کرد و اظهارداشت: رقم ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه معیشت برای کارگران با توجه به رقم نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی رقمی غیر منطقی است، در حالی که طبق پیش بینی ها و با توجه به انتظار تورمی که هر ساله با آغاز سال در جامعه شکل می گیرد روند افزایش قیمت ها در بازار ادامه دار خواهد بود و خانواده قشر کارگری که حدودی نیمی از جمعیت کشورهستند با مشکل مواجه خواهند شد.
حاج اسماعیل خاطرنشان کرد: اقدام دولت در پایین نگه داشتن رقم هزینه سبد معیشت کارگران با توجه به پیش بینی نمایندگان مجلس و کارشناسان در رشد نرخ تورم برای سال آینده رویکردی عجیبی است چرا که تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده باید متناسب با خط فقر، نرخ تورم و هزینه های معیشت باید باشد. با این وجود اگر این شاخص ها ملاک تعیین دستمزد است بنابراین دولت باید نسبت به بهبود معیشت کارگران رقمی را برای دستمزد آنها در نظر گیرد که کمر این قشر از جامعه زیر بار گرانی ها و رشد هزینه های زندگی خم نشود زیرا طبق محاسبات و بررسی های انجام شده خط فقر هم اکنون برای یک خانوار ۴ تا ۵ نفره در کلانشهر ها بخصوص تهران ۱۵ میلیون تومان می باشد.
وی افزود: رقم حدود ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار برای تعیین هزینه سبد معیشت کارگران استخراج کرده اند حتی با تورمی که اکنون در جامعه است رقم بالایی نیست چرا که هزینه ها زندگی در پی رشد نرخ تورم به قدری بالارفته است که این رقم برای تعیین دستمزد کارگران نباید با مخالفت دولت در جلسه شورای عالی کار برای تجدید نظر به کمیته مزد فرستاده می شد. با این وجود با توجه به اختلاف نظری که بین اعضای شورای عالی کار در تعیین هزینه سبد معیشت کارگران وجود دارد بعید است که رقم دستمزدها برای سال آینده همچون سال جاری در نظر گرفته شود.

استدلال ما این بود که با توجه به محاسباتی که در زمینه هزینه معیشت کارگران داشته ایم، رقم هزینه این شاخص برای تعیین دستمزد باید ۱۷ میلیون حدود ۵۰۰ هزار تومان باشد تا راه برای چانه زنی ب رقم دستمزد مناسب کارگران در سال آینده باز باشد

به حمایت از معیشت کارگران کوتاه نمی آییم
هادی ابوی طرقبه، نماینده کارگران در شورای عالی کار نیز در گفتگو با «بازار» درباره نتایج جلسه شب گذشته در خصوص تعیین رقم هزینه سبد معیشت کارگران گفت: اختلاف نظر بین اعضا در خصوص این شاخص که تعیین کننده نرخ دستمزد برای سال آینده کارگران است، موجب شد تا جلسه نهایی به فردا چهارشنبه موکول شود. استدلال ما این بود که با توجه به محاسباتی که در زمینه هزینه معیشت کارگران داشته ایم، رقم هزینه این شاخص برای تعیین دستمزد باید ۱۷ میلیون حدود ۵۰۰ هزار تومان باشد اما نظر شرکای اجتماعی بر ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان بود این موضوع باعث شد تا جلسه بررسی نهایی بار دیگر برگزار شود. وی با بیان اینکه ما به حمایت از قشر کارگری برای تعیین دستمزد با توجه به شاخص هایی که در نظر گرفته ایم کوتاه نمی آییم افزود: البته همه چیز به جلسه فردا بستگی دارد تا به با توافق اعضا به رقم مناسبی برای هزینه سبد معیشت کارگران دست یابیم.
بنا به این گزارش، شماره معکوس برای تعیین دستمزد کارگران سال ۱۴۰۲ شروع شده است آنطور که نتایج جلسات و بررسی پس ار توافق اعضا شورای عالی کار در تعیین رقم سبد معیشت کارگران بلافاصله کار بررسی و چانه زنی در این شورای برای تعیین نرخ دستمزد شروع می شود. به عقیده کارشناسان با توجه به رشد نرخ تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها همراه با تورم انتظاری سال آیند، چنانچه کف نرخ دستمزد کارگران کمتر از ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شود بی تردید این قشر از جامعه با مشکل تامین هزینه های زندگی در سال آینده مواجه خواهند شد.

کد خبر: ۲۱۱٬۷۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • باز نشسته تامین اجتمایی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      1 0
      افزایش صد درصد ی حقوق باز نشسته حداقل بگیر تامین اجتمایی که ۲۵۰۰ حقوق میگیرد . هیچ مشکلی را از معیشت او علاج نخواهد کرد . حداقل حقوق معیشت باید برای حداقل بگیر نباید کمتر از ده میلیون باشد
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
      1 0
      سبد معیشت را اجرا به فرمایید که هم اجرا ی قانون است و هم عدالت است،
    • مهدی IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۴
      1 0
      سلام- از حرف و حدیثهای افراد صاحب نفوذ در دولت و حکومت معلومه که قراره قیمت خودرو ۳۰ تا ۸۰ درصد اضافه بشه- خواهشا همینطور که به فکر قیمت خودرو هستین به فکر معیشت ما( کارگر و کارمند) باشید