۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
دلایل افزایش قیمت سیمان و گرانی آن از زبان الومتریال

دلایل افزایش قیمت سیمان و گرانی آن از زبان الومتریال

در نیمه اول سال با قطع شدن برق کارخانه‌های سیمان میزان تولید سیمان و کلینکر حدود ۳ میلیون تن کاهش یافت.

به گزارش بازار، شرکت الومتریال، کنسرسیومی از فعالان باسابقه در صنعت سیمان و آهن آلات و موزاییک است که با تکیه بر توان فنی و تخصصی و سال‌ها تجربه‌ی پیشکسوتان شاغل در این شرکت‌ها، در راستای تامین نیاز مشتریان و خرید آگاهانه آن‌ها از بازار ایران فعالیت می‌کند. با اتکا به پشتوانه سخت افزاری خود نظیر انبار به مساحت ده هزار متر مربع با سالن سرپوشیده، تامین و بازرگانی تمام مقاطع، ارائه گواهینامه معتبر جهت تضمین کیفیت محصولات، خدمات پشتیبانی تا لحظه تحویل و نیز ارائه خدمات ویژه صنایع تولیدی کشور به صورت اختصاصی، تلاش دارد تا فضای امنی را برای مصرف کنندگان ایجاد نماید.

با توجه به افزایش قیمت این محصول، الومتریال سعی دارد دلایل افزایش نجومی قیمت سیمان و مشکلات ناشی از آن را مورد بررسی قرار دهد.

افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند، بیش از هر زمان دیگری نگران قطعی برق و کمبود گاز هستند. در واقع این اشخاص نگران آن هستند که وزارت نیرو با هدف تامین گاز و برق مشترکان خانگی نسبت به قطع یا محدود کردن انرژی‌های مصرفی کارخانجات سیمان اقدام کند. تشدید کمبود انرژی الکتریسیته در فصل تابستان و قطعی گاز از نیمه پاییز ضربه مهلکی به بازار نیمه جان مصالح ساختمانی وارد کرده است.

مصرف برق کارخانجات سیمان در تابستان

وزارت نیرو در تابستان امسال تلاش کرد که با قطع برق صنایع مختلف برق خانگی مورد نیاز مشترکان را تامین کند. این اقدام باعث شد که میلیاردها تومان خسارت به کارخانه‌های تولید سیمان و سایر مصالح ساختمانی تحمیل گردد. بر طبق گفته‌های مسئولان خسارت وارد شده به این بخش از صنعت در اثر قطعی برق چیزی در حدود ۳۹۰ میلیارد تومان بود. تقریبا ۷۶ میلیارد تومان از این مبلغ شامل هزینه‌های ثابت تولید مانند دستمزد نیروهای کار است.

در نیمه اول سال با قطع شدن برق کارخانه‌های سیمان میزان تولید سیمان و کلینکر حدود ۳ میلیون تن کاهش یافت. همانطور که می‌دانید، کاهش عرضه محصول باعث افزایش قیمت آن می‌شود. در نتیجه کاهش تولید سیمان در تابستان امسال قیمت هر پاکت از این مصالح ساختمانی را از ۲۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان رساند. در واقع دلالان با سوء استفاده از وضعیت موجود هر پاکت سیمان را از کارخانه با قیمت ۲۵ هزار تومان خریداری کردند و سپس در بازار آزاد با قیمت چند برابری به فروش رساندند. این افزایش قیمت مطمئنا به نفع بخش تولید تمام نشد، اما سود خوبی برای واسطه‌ها به همراه داشت.

دلایل افزایش قیمت سیمان و گرانی آن از زبان الومتریال

همچنین واحدهای سیمانی در سال جاری با مشکل افزایش قیمت برق و گاز روبرو هستند. زیرا قیمت نهایی انرژی مورد نیاز این کارخانجات نسبت به زمان مشابه سال گذشته تقریبا ۲۰۰ درصد بیشتر شده است. این در صورتی است که از نیمه آبان ماه گاز مجتمع‌های تولیدی سیمان قطع شده و آن‌ها از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده می‌کنند. اما مازوت قیمت بیشتری نسبت به گاز دارد و هزینه‌های تولید سیمان را افزایش می‌دهد. برای مثال قیمت سیمان در این بازه زمانی با احتساب هزینه خرید مازوت و هزینه حمل آن نسبت به زمان مشابه سال گذشته حدود ۳۵۰ درصد افزایش یافته است. این اتفاقات روی صادرات سیمان نیز اثرات منفی دارد.

مصرف گاز کارخانجات سیمان در زمستان

متاسفانه دبیر انجمن سیمان از قطع شدن گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان با شروع فصل زمستان خبر داد. از طرفی، برق واحدهای تولیدی نیز به مرور دچار محدودیت شده است. یکی از دلایل افزایش نجومی قیمت سیمان را می‌توان مشکلات کارخانجات در تامین سوخت جایگزین یعنی مازوت دانست.

برای مثال کارخانه‌داران فعال در این زمینه باید هزینه خرید مازوت را به صورت نقدی پرداخت کنند. سپس کل اعضای هیات مدیره باید نسبت به قبول هرگونه افزایش قیمت مازوت در روزهای آتی تعهد محضری دهند. حتی در این صورت نیز تولیدکنندگان با وجود پرداخت نقدی هزینه مازوت مالک آن محسوب نمی‌شوند. همچنین مازوت باقیمانده در انبارهای مجتمع‌های تولیدی سیمان نیز مشمول افزایش قیمت خواهند شد. تولیدکنندگان سیمان نیز به دلیل تعهد محضری خود حق هیچ گونه اعتراضی در این رابطه ندارند. تمام این اقدامات هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را به تولیدکنندگان تحمیل می‌سازد. این امر بالطبع روی افزایش قیمت تولید سیمان و عرضه آن به بازار نیز تاثیر می‌گذارد.

دلایل افزایش قیمت سیمان و گرانی آن از زبان الومتریال

لازم به ذکر است که گاهی اوقات نزدیکترین پالایشگاه‌ها وظیفه تامین سوخت کارخانه‌های سیمان را ندارند. به همین دلیل تولیدکنندگان مجبور هستند که برای این منظور به سایر استان‌ها رجوع کنند. برای مثال کارخانه تولید سیمان سبزوار مازوت را باید از انبار شهر ری تهران تحویل بگیرد. در این صورت هزینه حمل‌ونقل مازوت حتی از هزینه خرید آن برای کارخانه‌ها بیشتر تمام می‌شود.

همچنین کاهش سوخت گاز و برق کارخانجات تولیدی تاثیر مستقیم روی ظرفیت تولید آن‌ها می‌گذارد. هنگامی که میزان عرضه سیمان در بازار کاهش یابد، مسلما قیمت آن افزایش می‌یابد. این در حالی است که با افزایش قیمت سیمان در استان‌های جنوبی نیاز به افزایش عرضه این محصول است. زیرا در استان‌های جنوبی کشور در زمستان میزان مصرف سیمان بیشتر می‌شود. اما متاسفانه این امر به دلیل قطعی گاز و برق کارخانه‌های کشور مقدور نیست.

کارشناسان الومتریال با بررسی دقیق مولفه های موثر بر قیمت سیمان همواره به روزترین اطلاعات را در خصوص سیمان و قیمت آن ارائه می دهند. بنابراین در صورتی که قصد خرید سیمان را دارید می توانید به وب سایت این مجموعه مراجعه کنید و یا با کارشناسان فروش آن تماس حاصل فرمایید.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha