۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۶
ژست و انحصار؛ آفت اتاق‌های بازرگانی خوزستان
یادداشت؛

ژست و انحصار؛ آفت اتاق‌های بازرگانی خوزستان

اهواز- ژست و انحصار، یک آفت در اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خوزستان است، این مطلب بخشی از یادداشت «محمود نواصر» خبرنگار اقتصادی است.

محمود نواصر؛ بازار: دهمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور در حالی بیستم اسفندماه سال گذشته برگزار شد که تغییر آیین نامه جدید انتخابات، شرایط را ویژه کرده بود.

آئین نامه جدید شماری از چهره‌های شناخته شده اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور را حذف کرد و در استان خوزستان نیز با توجه به اینکه دارای سه اتاق بازرگانی است، رقابتی نفس‌گیر را رقم زد.

بدون شک آئین نامه جدید هموار شدن مسیر برای برخی راهیافتگان به کرسی‌های اتاق‌های بازرگانی را رقم زد.

ژست و انحصار؛ آفت اتاق‌های بازرگانی خوزستان

منتخبان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در بخش بازرگانی شهلا عموری، محمد حلوایی، علی حمولی طرفی، سیروس عبیاوی و محمد عبیاوی راه یافتند. در بخش صنعت امین ابراهیمی، سید هبت‌الله اصولی، محمدجواد امانی، صادق سواعدی و نعمت‌الله نوری زاده انتخاب شدند. در بخش کشاورزی صفدر پیرمرادی، نادر بهشتی نسب و احمد مزرعه انتخاب شدند. شاهرخ شیشه‌گر و هادی شرفی نیز در بخش معدن انتخاب شدند.

ژست و انحصار؛ آفت اتاق‌های بازرگانی خوزستان

منتخبان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان، حسن افخمی، حمید حمیداوی، مسعود خیاط زاده، مسعود قاسم نژاد و منصور ورامینی در بخش بازرگانی راه یافتند. در بخش صنعت بابک رادمهر، مسعود سورغالی، سیدجواد شاه صفدری، فرید فاطمی زاده و مرتضی کامرانی انتخاب شدند. اسدالله کردزنگنه و محمد مهاوی در بخش معدن انتخاب شدند. در بخش کشاورزی نیز احمد زارعی، امین کعبی پوزه و مصطفی کعبی پوزه انتخاب شدند.

ژست و انحصار؛ آفت اتاق‌های بازرگانی خوزستان

منتخبان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر، سیدهادی ادریس پور، فاضل شنیور، محمد حدادیان، محسن حمیداوی، عبدالله خالدی در بخش بازرگانی راه یافتند. در بخش صنعت عبود طیبی، ماجد مطوریان پور، عبدالحسین شجیراتی، محمد هادی بخشی زاده مقدم و فواد کعبی انتخاب شدند. سیدمصطفی موسوی و سالم جبر زاده در بخش معدن انتخاب شدند. در بخش کشاورزی نیز طاهر سلیمانی، سعید سلیمانی و احمد شریفات انتخاب شدند.

۳ اتاق بازرگانی در خوزستان

به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی وجود سه اتاق بازرگانی در استان خوزستان ظرفیت تلقی نمی‌شود و بهتر بود یک اتاق، ولی اتاقی در عین حال بسیار فعال و دارای عملکرد مطلوب وجود داشت بنا بر این راهیافتگان به اتاق‌های بازرگانی خوزستان باید با عملکرد مناسب سبب تغییر این تفکر شوند زیرا بسیاری از نقاط کشور در انتظار داشتن اتاق بازرگانی هستند و نباید با فرصت‌سوزی، موجبات بدبینی فعالان اقتصادی فراهم شود.

مهم‌ترین شاخص ارزیابی اتاق‌ها، کمیسیون‌های آن است که باید منتهی به برگزاری نشست‌های تخصصی و برنامه ریزی‌های مهم در زمینه مربوطه شود نه اینکه صرفا به چند عکس ختم شود.

فعالان اقتصادی و علاقمندان به حوزه اقتصاد از ژست‌های تهی کلافه هستند و منتخبان دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی باید از هرگونه ژست بی ثمر پرهیز کنند و عملکرد علمی و کارآمد را دنبال کنند

کارشناسان بر این موضوع تاکید دارند مهم‌ترین قسمت یک کمیسیون که نقشی محوری در پویایی، اثربخشی و ارائه عملکرد بهتر دارد، «دبیر» کمیسیون است؛ دبیری که از روی تخصص انتخاب شده باشد نه رابطه و ضابطه. ضمن اینکه وقتی دبیر انتخاب شد اختیارات لازم نیز به وی داده شود نه فقط یک عنوان را برای یدک کشیدن به آن فرد بدهند. به عنوان مثال اگر فردی دبیر کمیسیون صنایع بود و در جزیره کیش نمایشگاه صنایع برگزار شد باید از وی برای حضور در آن نمایشگاه حمایت صورت گیرد نه اینکه افراد غیر مرتبط صرف اینکه در اتاق بازرگانی قدرت دارند، برای حضور در این رویداد حمایت شوند.

فعالان اقتصادی و علاقمندان به حوزه اقتصاد از ژست‌های تهی کلافه هستند و منتخبان دهمین دوره اتاق‌های بازرگانی باید از هرگونه ژست بی ثمر پرهیز کنند و عملکرد علمی و کارآمد را دنبال کنند.

انحصار و باندبازی باعث بُن بست می‌شود

برخی راهیافتگان به اتاق‌های بازرگانی قبلا نیز سابقه حضور در اتاق بازرگانی را داشتند که از این افراد انتظار می‌رود فعال‌تر باشند و همچنین برای منتخبانی که اولین دوره ورود آنها به اتاق بازرگانی است راه را باز بگذارند و از انحصار جلوگیری کنند. قطعا انحصار و باندبازی باعث می‌شود اتاق‌های بازرگانی از رسالت اصلی خود دور شوند و وقتی این اتفاق تلخ رقم بخورد، آن اتاق مربوطه به یک بُن بست غیرقابل جبران می‌رسد.

نکته جالب توجه از انتخاب مجدد برخی راه‌یافتگان اتاق‌های استان خوزستان، پاسخگو بودن آنها به رسانه‌های کشوری اقتصادی است. به طور یقین نیمی از راهیافتگان این استان افرادی هستند که مرتب عملکرد و دیدگاه‌های خود را با رسانه تخصصی اقتصادی کشوری مطرح می‌کردند. افرادی که به صورت مستمر ارتباط صمیمی و اثربخش با رسانه‌های تخصصی اقتصادی کشوری داشتند و آنها را نه فقط مقابل خود ندیدند بلکه در کنار خود دیدند.

داشتن سواد رسانه‌ای و یا حداقل اعتماد به چهره‌های رسانه‌های تخصصی اقتصادی کشوری سبب اجرای بهتر برنامه‌های راه‌یافتگان اتاق‌های خوزستان می‌شود. نباید به گونه‌ای عمل کنند که چنانچه یک خبر، یادداشت و گزارش با رویکردی منتقدانه در رسانه منعکس شد به جای استقبال از نقد منصفانه، تقابل را در پیش بگیرند

داشتن سواد رسانه‌ای و یا حداقل اعتماد به چهره‌های رسانه‌های تخصصی اقتصادی کشوری سبب اجرای بهتر برنامه‌های راه‌یافتگان اتاق‌های خوزستان می‌شود. نباید به گونه‌ای عمل کنند که چنانچه یک خبر، یادداشت و گزارش با رویکردی منتقدانه در رسانه منعکس شد به جای استقبال از نقد منصفانه، تقابل را در پیش بگیرند.

رسانه‌ها پُل ارتباطی مردم با یک سازمان هستند و رسالت اصلی آنها پرداختن به مشکلات برای بهبود شرایط و همچنین اطلاع رسانی عملکرد مثبت و منفی است؛ چارچوب مشخص دارند همانگونه که اتاق‌ها نیز باید فقط در چارچوب قانونی پارلمان بخش خصوصی حرکت کنند.

بستن درهای اتاق بازرگانی به روی مردم، انحصار، حذف نیروهای کارآمد، اعمال نظر شخصی، رفتار احساسی به جای منطقی، باندبازی، استخدام فامیلی، عدم مشورت پذیری و عدم ارتباط با رسانه تخصصی اقتصادی کشوری فقط بخشی از مواردی است که سبب رسیدن اتاق‌ها به لبه پرتگاه می‌شود و رسانه کشوری بازار ذره بین خود را بر روی عملکرد اتاق‌های بازرگانی قرار داده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرشاد ایلکاییان IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
      1 0
      رفتم اتاق بازرگانی طرحم بردم هیچ حمایتی نشدم بعد میبینم هر چی فامیله استخدام کردند.اتاق بازرگانی مال مردمه نه یه عده ی خاص که همشون فامیلنند