۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
اتاق سمنان مدافع تولیدگران و تجار باشد | ضرورت پرداختن به مشکل «بازار»
در میزگرد بازار مطرح شد؛

اتاق سمنان مدافع تولیدگران و تجار باشد | ضرورت پرداختن به مشکل «بازار»

سمنان- نتیجه انتخابات دهمین دوره هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان سمنان مشخص شد اتاقی که به عقیده کارشناسان می‌بایست مدافع تولیدگران و تجار باشد.

بازار، گروه استان‌ها: دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی با مشخص شدن ۱۵ عضو هیئت نمایندگان برگزار شد به همین بهانه به سراغ چند کارشناس و تولیدگر استان سمنان می رویم تا از آنها درباره مهمترین اقداماتی که اتاق باید در دوره جدید مدیریت خود صورت دهد، پرداختیم.

قبل از آن باید به این نکته تاکید کرد که اتاق بازرگانی در واقع پارلمان بخش خصوصی است و از چهار بخش اصلی شامل صنعت و بازرگانی، معدن و کشاورزی می شود که تقریباً تمام عرصه های اقتصاد بخش خصوصی را در بر می گیرد به عبارت دیگر اتاق بازرگانی سمنان در واقع عصاره بخش خصوصی اقتصاد این استان محسوب می شود و البته اهمیت بسیاری دارد.

بازار فروش از جمله مهمترین مشکلات تولیدگران صنعتی استان است و ما از اتاق می پرسیم که در همین چند سال اخیر چه رویداد خاصی را در سطح استانی و کشوری میزبانی کرده است؟

در این میزگرد سید محسن میرصالحی تولید کننده و فعال بخش صنعتی و سید رضا طباطبایی دانش آموخته اقتصاد با ما همراه هستند. در گفتگو با این دو صاحب نظر تلاش داریم تا به ابعاد عملکرد اتاق و انتظارات تولیدگران و بازرگانان استان سمنان بپردازیم.

اتاق مدافع تجار و تولید گران باشد

میرصالحی: اتاق باید مدافع تولیدگران و تجار باشد و تمام و کمال در کنار متولیان خود بماند. انتظار ما این است که اتاق در نشست ها و جلسات به دفاع از تولیدگر بپردازد و مسائل را به درستی و به موقع مطالبه کند برای مثال ما قطعی گاز را در استان سمنان داریم در صورتی که در دیگر استان ها که ما با آنها همکاری داریم مانند قزوین و کرمان اصلا چیزی به نام قطعی گاز وجود ندارد.

اگر قرار است یک قانون اجرا شود باید برای تمام تولیدگران باشد لذا این رسالت اتاق و اعضای آن است که در سطح استانی و کشوری از حق ما دفاع کنند. انتظار از اتاق این است که تعارضات موجود را نیز حل کند برای مثال بهین یاب و رونق تولید برای یک واحد تولیدی تسهیلات مصوب می کند اما بانک پرداخت نمی کند لذا اینها باید مورد پیگیری قرار گیرد.

اتاق وظیفه دارد تا امکان برقراری ارتباط بین فروشندگان کالا و خدمات و خریداران در چارچوب فرصت های تجاری به صورت آنلاین بر روی وب سایت اتاق را ایجاد کند

اتاق در واقع یک نوع رایزن اقتصادی نیز محسوب می شود یکی از انتقاداتی که ما به اتاق داریم این است که نتوانسته آنطور که باید و شاید در این نقش مفید واقع شود برای مثال امروز بازار فروش از جمله مهمترین مشکلات تولیدگران صنعتی استان است و ما از اتاق می پرسیم که در همین چند سال اخیر چه رویداد خاصی را در سطح استانی و کشوری میزبانی کرده است؟ چه هماهنگی بین تولیدگران بخش صنعتی در استان برای رفع مشکلات بازرگانی و تجاری ایجاد کرده است؟

ارائه خدمات مشاوره ای

خدمات مشاوره و بازاریابی کالاهای صادراتی و تولیدی یکی از رسالت های اتاق است اما در سال های اخیر شاهد هستیم این اتفاق رخ نداده است کرونا آسیب های وسیعی را به تولیدگران استان وارد کرد و آنطور که باید و شاید گام های موثری درباره این موضوع برداشته نشده است. از سوی دیگر به نظر می رسد اعضای هیئت مدیره اتاق سمنان بسیار بیش از آنچه باید، وارد مسائل دولتی شده و ارتباط آنها با دولتی ها بسیار زیاد شده است تا جایی که دیگر تعارفات معمول کم کم جای رک گویی را می گیرد.

از طرف دیگر یک موضوع را هم باید گفت «ارائه تسهیلات جهت شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی از رسالت های اتاق است» اما به صورت واضحی در استان سمنان هیچ رویدادی که بتواند گرهی از مشکلات صنعتگران باز کند شاهد نیستیم.

رایزنی برای جذب سرمایه گذاری از طریق کمک به احصای ظرفیت ها و مزیت های اقتصادی در کنار حل و فصل اختلافاتی با مراجع دولتی از جمله دیگر انتظاراتی است که از اتاق داریم مشکل اینجا است که اتاق نتوانسته گام های عملی درستی در این زمینه بردارد و با ترکیب جدیدی که در انتخابات رخ داده و همان افراد تقریباً انتخاب شده اند به نظر هم نمی رسد که رویه اصلاح شود هر چند در مجموع عملکرد اتاق مثبت بوده است.

کمیته های تخصصی و پیگیری امور

طباطبایی: رسالت های اتاق بالغ بر ۳۶ مورد است که در کمیته های تخصصی دنبال می شود و موارد مختلفی را شامل می شود اما به عبارت ساده اگر بخواهیم اتاق را تعریف کنیم یک نوع مجمع تصمیم سازی برای امور مرتبط با اصناف چهار گانه شامل صنعت، معدن، کشاورزی و بازرگانی است.

تحقیق و توسعه پیرامون مسائل اقتصادی یکی از موضوعاتی است که در رسالت های اتاق دیده شده و علیرغم اهمیتی که دارد می بایست بیشتر به آن پرداخت در رسالت های بازار، حضور اکیپ های خارجی ذکر شده که در سال های اخیر شاهد حضور اکیپ هایی از چین، هند، آفریقای جنوبی و ... در سمنان بودیم حتی اکیپ های ایرانی به عمان هم اعزام شدند و اتفاقات خوبی رخ داد که به نظر می رسد از جمله نکات قابل دفاع عملکرد اتاق بوده است.

صدور معرفی نامه برای اخذ جوایز صادراتی و همچنین حل و فصل اختلافات و ... از جمله دیگر اقدامات اتاق است

در قانون رسالت های اتاق همچنین آمده است « اتاق وظیفه دارد تا امکان برقراری ارتباط بین فروشندگان کالا و خدمات و خریداران در چارچوب فرصت های تجاری به صورت آنلاین بر روی وب سایت اتاق را ایجاد کند» در این زمینه نیز اتفاقات خوبی در همین یکی دو سال اخیر رخ داد اما بزرگترین نقد به اتاق تمرکز همه چیز در مرکز استان و فراموش کردن ظرفیت های اقتصادی در دیگر شهرستان های استان سمنان است.

سند آمایش و نقد به اتاق بازرگانی سمنان

دیگر نقد بزرگی که به اتاق وارد است این است که نتوانسته به درستی در تعیین سند آمایش نقش آفرینی کند و ما شاهد یکی از پراشکال ترین اسناد آمایش سرزمینی طی سال های اخیر در استان سمنان بودیم برای مثال در حالی که بزرگترین تولید کننده محصولات کشاورزی شرق و مشخصاً دامغان شاهرود و میامی هستند، در سند آمایش مهدی شهر و سمنان قطب گلخانه و توسعه کشاورزی اعلام شدند که یک نقص بزرگ بود.

اتاق در واقع نماینده بخش خصوصی است و باید تلاش کند تا بازارهای جدیدی را برای محصولات تولیدی استان سمنان کسب کند اما در این زمینه هم شاهد بودیم که اتفاقات خوبی رقم نخورده است، تعداد شرکت های صادراتی استان از ۱۱۸ مورد در سال ۹۹ به ۸۶ مورد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته و این نشان می دهد که نتوانستیم شرایط موجود را هم حفظ کنیم.

صدور معرفی نامه برای اخذ جوایز صادراتی و همچنین حل و فصل اختلافات و ... از جمله دیگر اقداماتی است که در زمره رسالت های اتاق ذکر شده اما نتوانستیم در استان سمنان شاهد اقدام خوبی در آنها باشیم، بسیاری از اختلافات بود که در همین دو سه سال اخیر بسیار به ضرر تولیدگران ما شد و اتاق می توانست عملکرد بهتری در قبال آن داشته باشد.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha