۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۹
فصل سرد بازار پوشاک| دخل‌وخرج کسبه نمی‌خواند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

فصل سرد بازار پوشاک| دخل‌وخرج کسبه نمی‌خواند

مشهد- همه‌ساله با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال تب‌وتاب خرید افزایش‌یافته و بازار پوشاک فصل گرمی را تجربه می‌کند اما امسال به دلایل مختلف این صنف فصل سرد و کسادی را پیش رو داشته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهر مقدس مشهد به‌واسطه قطب زیارتی کشور میزبان میلیونی زائران و مسافران در ایام عید است و از طرفی به‌واسطه تعدد تولیدی‌های پوشاک یکی از قطب‌های خرید کشور محسوب می‌شود اما بنا بر گفته فعالان این صنف افزایش قیمت‌ها امسال شوق خرید در مردم را کاهش داده است تا آنجا که بسیاری از کسبه از فروش عیدانه خود ابراز رضایت ندارند.

تنوع اقلام، مغازه‌ها، بازارها و مراکز تجاری کوچک و بزرگ بخش جدایی‌ناپذیر از جذابیت‌های مشهد است و حتی همین موضوع حضور برخی کاسبان در محل کارشان به‌ویژه کاسبان اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) را شبانه‌روزی کرده است.

در این ایام بساط فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش و آجیل و خشکبار گسترده‌تر از باقی صنوف است اما بنا بر گفته فعالان این صنف امسال بازار رنگ و بوی سال‌های گذشته را ندارد.

به‌منظور بررسی بازار پوشاک و میزان فروش و استقبال مردم از قیمت‌های جدید در ایام پایانی سال با سید مهدی لسان طوسی رئیس اتحادیه پوشاک مشهد به گفت‌وگو نشستیم.

* وضعیت بازار پوشاک مشهد چگونه است؟

آخرین گزارش‌ها از سطح بازار حکایت کسادی وعدم رونق بازار دارد و فروشندگان پوشاک اظهار نگرانی می‌کنند، چراکه زمان پرداخت چک‌هایشان رسیده و پر کردن جای خالی آن‌ها به دلیل فروش نامناسب برایشان مقدور نیست.

متأسفانه برخی از فروشندگان اعلام کرده‌اند که دیگر توان ادامه کار ندارند و ممکن است بعد از عید نوروز نسبت به ابطال پروانه خود اقدام کنند لذا در این شرایط مجبور هستند پوشاک را به هر قیمتی حتی پایین‌تر از قیمت اصلی آن عرضه کنند.

پوشاک مانند میوه و تره‌بار است و با توجه به گذشتن فصل و عبور از مد دیگر این محصولات خریداری نخواهد داشت.این موضوع هرسال موجب می‌شود تا کسبه برای فروش محصولات خود حتی از سود قانونی عبور کرده و حتی برخی از پوشاک را زیر قیمت خریداری‌شده به فروش برسانند زیرا مجبور هستند تا جای چک‌های خود را پر کنند

* تورم چه مشکلاتی را برای فروشندگان و تولیدکنندگان به همراه داشته است؟

پوشاک مانند میوه و تره‌بار است و با توجه به گذشتن فصل و عبور از مد دیگر این محصولات خریداری نخواهد داشت.این موضوع هرسال موجب می‌شود تا کسبه برای فروش محصولات خود حتی از سود قانونی عبور کرده و حتی برخی از پوشاک را زیر قیمت خریداری‌شده به فروش برسانند زیرا مجبور هستند تا جای چک‌های خود را پر کنند.

این در حالی است که اگر کسبه تصمیم بگیرند همان کالاها را مجدداً تهیه کنند باید به دلایل مختلف ازجمله گرانی مواد اولیه و هزینه‌های سربار هزینه بیشتری از محصولات فروخته‌شده بابت آن هزینه کنند.

فصل سرد بازار پوشاک| دخل‌وخرج کسبه نمی‌خواند

باید عرض کنم نرخ تورم و نوسان آن تأثیر زیادی بر قیمت پوشاک در این شهر نداشته است و این کالا در مقایسه با سایر اقلام کم تأثیرپذیرترین در این زمینه به شمار می‌رود.

پوشاک در زمره کالاهای مصرفی است که باید تا پایان هر فصل به فروش برسد، در غیر این صورت خریداری نخواهد داشت، ازاین‌رو هر چه به آخر فصل نزدیک می‌شویم فروشندگان پوشاک تلاش می‌کنند که بعضاً کمتر از سود قانونی خود کالا را بفروشند تا کالایی روی دستشان نماند.

* چرا صنف پوشاک تمایلی برای برگزاری نمایشگاه‌های از خود نشان نمی‌دهد؟

واژه نمایشگاه حکایت از نمایش دارد، بنابراین نمی‌تواند محلی برای فروش باشد. عرضه‌کنندگان پوشاک با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی صد در صد مخالف‌اند چراکه با پرداخت هزینه‌های مالیات ،حامل‌های انرژی،کارگر ،بیمه و هزینه‌های دیگر در طول سال و سررسید چک‌هایشان در این ایام حساب ویژه‌ای برای شب‌های عید بازکرده‌اند و متأسفانه در اوج زمان فروش عده‌ای افراد واسطه و دلال با سوءاستفاده از این موقعیت کسب‌وکار آن‌ها را خراب می‌کنند.

فروشندگان پوشاک با حضور در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مخالف هستند، زیرا معتقدند این نمایشگاه باید محلی برای عرضه کالاهای تولیدکنندگان توسط بنکداران باشد نه حضور خرده‌فروشان

همان‌طور که عرض شد فروشندگان پوشاک با حضور در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مخالف هستند، زیرا معتقدند این نمایشگاه باید محلی برای عرضه کالاهای تولیدکنندگان توسط بنکداران باشد نه حضور خرده‌فروشان!

معمولاً کسانی که لباس‌های روی دست مانده و یا دست‌دوم را از خرده‌فروشان خریداری می‌کنند، آن‌ها را در نمایشگاه عرضه می‌نمایند لذا برپایی نمایشگاه‌ها به این شیوه موردنظر اعضای اتحادیه پوشاک مشهد نیست و تمایلی به شرکت در آن‌هم ندارند.

فصل سرد بازار پوشاک| دخل‌وخرج کسبه نمی‌خواند

به نظر من نمایشگاه باید محلی برای نمایش کالاهای جدید باشد تا بنکداران در آن سفارش کار گرفته و پس از دریافت کالا از کارخانه آن را به مشتری تحویل دهند.

* بیش‌ترین مشکلات این صنف چیست؟

تعدد اتحادیه‌ها ،تفکیک اتحادیه‌های تولید و توزیع ،تداخل‌های صنفی ،عدم امکان رقابتی شدن بازار و تعیین سود واحد برای صنوف مختلف ازجمله مشکلاتی است که این صنف با آن درگیر است.

به‌طور مثال مثلاً سود متعارف پوشاک برای فروشنده بیست درصد تعیین‌شده که به‌نوعی مورد اعتراض بسیاری از فروشندگان است.

* برای حمایت از تولیدات داخلی چه باید کرد؟

حمایت دولت از کالاهایی که مزیت تولید دارند ،ازجمله پوشاک درزمینهٔ های ایجاد شهرک‌های صنفی و معرفی آن‌ها به‌عنوان مناطق آزاد، تهیه مواد اولیه ،پرداخت تسهیلات کم‌بهره و طولانی‌مدت، کاهش مالیات، کم شدن سهم کارفرما از بیمه تأمین اجتماعی، بازسازی و بروز رسانی مورد نیاز آن‌ها در زمان مقتضی، ارائه یارانه برای حامل‌های انرژی و هزینه‌های سربار از مهم‌ترین ابزارهایی است که می‌توان از تولیدات داخلی حمایت کرد.

کد خبر: ۲۱۱٬۳۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha