۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
افت  ۰.۸ متری منابع آبی در گرمسار و آرادان | فرونشست و کاهش بارندگی
عسگری به بازار گفت:

افت ۰.۸ متری منابع آبی در گرمسار و آرادان | فرونشست و کاهش بارندگی

گرمسار- عسکری مدیرعامل آب منطقه ای سمنان از افت ۰.۸ متری آب در دشت های گرمسار و آرادان به مثابه یک تهدید یاد کرد و گفت: این افت ناشی از بارش های اندک و از آثار شوم خشکسالی است.

محسن عسکری در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به فقر منابع آبی استان سمنان بیان کرد: سفره‌های آب زیرزمینی سال‌به‌سال «فقیرتر» می‌شود و دلیل آن نیز کاهش بارندگی ها و همچنین خشکسالی است از سویی شاهد کاهش بارندگی در استان خشک سمنان هستیم و از سویی نیز برداشت ها از منابع آبی بسیار بوده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت در گرمسار و آرادان به وضوح دیده می شود تا جایی که منابع آبی این دو شهرستان ۰.۸ متر در سال کاهش دارند، ابراز کرد: این میزان بسیار قابل توجه است و دلیل عمده آن هم خشکسالی و بارش اندک محسوب می شود.

فرونشست زمین

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه سالیانه آب در دشت‌های شهرستان گرمسار و آرادان افت شدید تری می یابد، تاکید کرد: جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های کشاورزی و صنعت یکی از اقداماتی بود که در راستای تعادل بخشی به منابع آبی در دستور کار قرار دادیم .

عسکری با بیان اینکه آبگیری حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و شناسایی و پرکردن چاه‌های غیرمجاز دیگر اقدامی بوده که در گرمسار و آرادان مانند دیگر نقاط استان سمنان صورت دادیم، بیان کرد: فرونشست زمین یکی از دلایل اصلی کاهش آب در منابع آبی زیرزمینی غرب استان سمنان است.

وی با بیان اینکه فرو نشست زمین باعث خالی شدن لایه آبدار سفره می شود، گفت: فشار وارده تعادل لایه‌های زیر زمین بر اثر فرونشست منجر به کاهش فضای ذخیره سفره و افت سطح ایستایی و در نهایت کاهش میزان استخراج آب می‌شود.

برداشت بی رویه

مدیرعامل آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی باعث فرو نشست زمین می‌شود، افزود: حدود ۹۵ درصد چاه‌های کشاورزی، صنعت و سایر شهرستان به وسایل اندازه‌گیری و کنتور هوشمند مجهز شده است.

عسکری با بیان اینکه تاکنون پروانه حدود ۹۰ درصد از چاه‌های کشاورزی دو شهرستان نیز اصلاح و تعدیل شده است، ابراز کرد: در راستای شناسایی و پر کردن چاه‌های غیرمجاز نیز امسال حدود ۱۲ حلقه چاه‌های غیرمجاز منطقه شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شده و هزینه خسارت به آبخوان نیز دریافت شده است.

وی افزود: از مجموع ۲۱ حلقه چاه‌های غیرمجاز تعیین تکلیفی تاکنون تعداد ۱۲ حلقه از چاه‌های غیرمجاز باغداران کرک ایوانکی شناسایی، پر و مسلوب المنفعه شده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۲۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بنده خدا IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
      0 0
      باسلام. متأسفانه به مثل دیگر جاها مافیای چاه وآب هم همه جا هست وکسی حریفشان نمی شود وباپول همه را می خرند.