۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵
درصدهای نجومی در آسمان بی‌ستاره مسکن؛ متقاضیان کجا صف کشیده‌اند؟
بازار گزارش می دهد

درصدهای نجومی در آسمان بی‌ستاره مسکن؛ متقاضیان کجا صف کشیده‌اند؟

اعلام افزایش ۷۹۰ درصدی معاملات مسکن و رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۱۷ میلیون تومان در حالی از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده که رئیس اتحادیه املاک انتشار این‌گونه گزارش‌ها را دامن زدن به رشد قیمت‌ها دانسته و می‌گوید: مگر متقاضیان مسکن، کجا صف کشیده اند؟

بازار؛ گروه راه و مسکن: روز گذشته دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در سلسله گزارش های روتین خود وضعیت بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ۹۹ را حاکی از رشد و رونق معاملات دانست و اعلام کرد که میزان معاملات مسکن در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین حدود ۷۹۰ درصد رشد داشته است. این گزارش در حالی منتشر شده که همچنان بازار مسکن همانند سایر بازارها به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت رکودی دارد. 

تماس خبرنگار خبرگزاری بازار با برخی از املاکی های سطح شهر تهران حاکی از این است که وضعیت کنونی بازار مسکن و آینده این بازار به گونه ای است که فروشندگان چندان رغبتی از خود برای فروش نشان نمی دهند حال چگونه باید شاهد این رشد معاملات و قیمت مسکن باشیم.

مگر چه اتفاقی در بازار مسکن افتاده که به یکباره در گزارشها اعلام می شود میزان معاملات مسکن ۷۹۰ درصد رشد داشته و متوسط قیمت مسکن به ۱۷ میلیون تومان رسیده است؟

کامران حمیدی یکی از فعالان و مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت مسکن و میزان معاملات نمی تواند در یک ماه دچار دستخوش تغییرات تا این حد شود. مگر چه اتفاقی در بازار مسکن افتاده که به یکباره در گزارشها اعلام می شود میزان معاملات مسکن ۷۹۰ درصد رشد داشته و متوسط قیمت مسکن به ۱۷ میلیون تومان رسیده است؟

گزارش تجمیعی ارایه شده توسط دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در خصوص وضعیت بازار مسکن طی دو ماه نخست سال جاری حاکی از آن است که در فروردین و اردیبهشت ۹۹، تعداد ۱۲۸۶۹ معامله انجام شده است که این تعداد معامله نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، ۱۸.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی ۱۶ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که قیمت یک مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی بیش از ۱۲ میلیون تومان معامله می شد افزایش ۳۴.۹ درصدی داشته است. تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره نیز در دو ماه نخست امسال ۲۴۸۲ پروانه ساختمانی بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که تعداد ۲۸۰۳ واحد بوده با کاهش ۱۱.۵ درصدی مواجه شده است.

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در اردیبهشت امسال ۱۷ میلیون معامله شده است که این میزان نسبت به اردیبهشت ۹۸ که ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان معامله شده افزایش ۳۳.۸ درصدی یافته است

بنا بر آمار ارایه شده، تعداد معاملات انجام شده در اردیبهشت امسال ۱۱۵۶۹ بوده که در مقایسه با فروردین که این میزان ۱۳۰۰ واحد ثبت شده است رشدی در حدود ۷۹۰ درصدی یافته و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶.۱ درصد کاهش داشته است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی در اردیبهشت امسال ۱۷ میلیون معامله شده است که این میزان نسبت به اردیبهشت ۹۸ که ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان معامله شده افزایش ۳۳.۸ درصدی یافته است.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا گزارش منتشر شده دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی مبنی بر رشد ۷۹۰ درصدی معاملات مسکن و رسیدن متوسط قیمت مسکن به ۱۷ میلیون تومان پذیرفتنی و واقعی است؟ گفت: رسیدن قیمت ها و افزایش میزان معاملات مسکن در صورتی می تواند رخ دهد که واقعا متقاضیان مسکن در صف خرید باشند. مگر در این یک ماه گذشته متقاضیان مسکن برای خرید مسکن صف کشیده اند که مسکن بخواهد تا این حد دستخوش تحولات شود؟

وی با اشاره به اینکه اعلام رسیدن متوسط قیمت مسکن به متری ۱۷ میلیون تومان برخی از متقاضیان مسکن را به اشتباه می اندازد اظهار داشت: در حال حاضر در برخی از مناطق تهران مسکن با هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان هم داریم. اما موضوع مهم این است که مگر از اسفند ماه تاکنون چه اتفاقی افتاده که به یکباره معاملات مسکن در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین ماه ۷۹۰ درصد رشد داشته باشد؟ 

خسروی تاکید کرد: احتمالا این اظهارات و این گزارشها در راستای اهداف خاصی است. سوال من این است که در دو سال پایانی دولت دوازدهم بگذارید کشور و اقتصاد با فراغ بال بیشتری و آسودگی خاطر فعالیت خود را انجام دهد. 

میزان معاملات مسکن در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۳۸ درصد کاهش دارد

به گفته وی، میزان معاملات مسکن در فروردین و اردیبهشت امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ حدود ۳۸ درصد کاهش دارد. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه رشد قیمت مسکن برای مشاوران املاک نمی تواند خوشایند باشد چرا که میزان معاملات را کاهش می دهد گفت: قطعا هر چه تعداد معاملات مسکن بالاتر برود میزان حق کمیسیون املاکی ها نیز صعوی خواهد شد. پس قیمت مناسب و پایین مسکن و رونق معاملات مسکن به نفع املاکی ها است.

خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا یکسان شدن حق کمیسیون ملک به تصویب هیات عالی نظارت رسید؟ گفت: فعلا که با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است. موضوعی که بارها به آن تاکید کردهایم این است که املاکی ها مولد اقتصادی و مالیاتی هستند پس یکسان نشدن حق کمیسیون باعث خلاف و برخی زیرمیزیها می شود. 

وی افزود: اگر حق کمیسیون یکسان و یک درصد شود قطعا به نفع خریدار و فروشنده خواهد بود. در تمام دنیا حق کمیسیون املاکی ها شش درصد است که تمام آن هم از فروشنده اخذ می شود.

بیشترین میزان معاملات با ۱۶۰۸ معامله مربوط به منطقه ۵ شهرداری تهران بوده که هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه با ۲۱ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان خرید و فروش شد

در اردیبهشت ماه امسال، منطقه یک، ۳ و ۲ شهرداری تهران به ترتیب با ۳۴ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان، ۳۰ میلیون و ۱۷۶ هزارتومان و ۲۵ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان بیشترین مبالغ را در هر مترمربع واحد آپارتمانی معامله شده به خود اختصاص دادند و مناطق۱۸، ۲۰ و ۱۵ به ترتیب با ۷ میلیون و ۷۴۳ هزار تومان، ۸ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان و ۸ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان کمترین میزان قیمتی را در هر مترمربع واحد مسکونی آپارتمانی معامله شده به خود تخصیص دادند.

به روال ماه ها و سال های گذشته بیشترین میزان معاملات با ۱۶۰۸ معامله مربوط به منطقه ۵ شهرداری تهران بوده که هر مترمربع واحد مسکونی در این منطقه با ۲۱ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان خرید و فروش شد و منطقه ۲ با تعداد ۹۷۴ معامله مقام دوم را در تعداد معاملات به خود اختصاص داد.

منطقه ۱۹ با ۶۴ معامله و مناطق ۲۱ و ۲۲ هرکدام با ۱۲۴ و ۱۲۶ معامله کمترین میزان معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

کد خبر: ۲۱٬۱۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha