۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵
مکانیزاسیون کشاورزی متناسب با بخش رشد نکرده است؛ جولان تراکتورهای ۳۰ساله رومانی در مزارع کشور!
فعال بخش کشاورزی در گفتگو با بازار:

مکانیزاسیون کشاورزی متناسب با بخش رشد نکرده است؛ جولان تراکتورهای ۳۰ساله رومانی در مزارع کشور!

آسودار فعال حوزه معتقد است مکانیزاسیون کشاورزی متناسب با نیاز کشور رشد نکرده به این معنا که بسیاری از بخش های کشاورزی متناسب با تاریخ کاشت، داشت و برداشت به دلیل کمبود تجهیزات نمی توانند هماهنگ باشند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بخش صنعتی حوزه کشاورزی کشور در حالی از نگاه کارشناسان در طی سالهای اخیر ضعیف عمل کرده است که بسیاری معتقدند در این حوزه هیچگونه نوآوری روی نمی دهد این در حالی است که کشورهای توسعه یافته همه ساله در این بخش ماشین آلات و ادواتی با به روز ترین نوآوری ها و فناوری ارائه می دهند. در این راستا محمد امین آسودار از فعالان بخش کشاورزی معتقد است در حوزه ادوات و تجهیزات کشاورزی در سالی که گذشت بهره برداران و همچنین سازندگان این ادوات با مشکلات بسیاری مواجه بودند.

مکانیزاسیون کشاورزی متناسب با بخش رشد نکرده است

آسودار به خبرنگار بازار می گوید: ما بارها اعلام کرده ایم که در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی مشکلات زیاد است اما هیچ گاه به صورت متناسب این بخش رشد نکرده است. به این معنا که توزیع امکانات و مکانیزاسیون متناسب با نیاز کشور نیست؛ یعنی بسیاری از بخش های کشاورزی ما متناسب با تاریخ کاشت، داشت و برداشت به دلیل کمبود تجهیزات نمی توانند هماهنگ باشند. لذا شدیدا به تجهیزات کشاورزی نیاز داریم.

در حالی بخش کشاورزی کشور به تجهیزات روز دنیا شدیدا نیاز دارد که در مزارع کشور تراکتورهایی با عمر ۳۰ ساله و کمباین هایی با عمر ۲۰ ساله به کار گرفته می شود در شرایطی که عمر مفید این ماشین آلات نهایتا ۱۰ سال است و این یعنی عقب ماندگی در بخش مکانیزاسیون

وی خاطر نشان می کند: از سوی دیگر مساله مهم بعدی که چندان به آن توجه نشده است بحث نوآوری در کشاورزی است که متاسفانه از نظر نوآوری در بخش کشاورزی بسیار عقب هستیم. این در حالی است که بنده شخصا بارها در نمایشگاه های بین المللی فرانسه و آلمان شرکت کرده ام و شاهد بوده ام که شرکت های حوزه ادوات و ماشین آلات کشاورزی این کشورها هر سال با یک وسیله جدید در این نمایشگاه ها حضور می یابند؛ یعنی بر اساس قوانین حاکم نمی توانند به عنوان مثال ادوات و ماشین آلات سال قبل را در نمایشگاه امسال ارائه دهند.

آسودار افزود: در حقیقت بر خلاف دیگر کشورها که در حوزه ماشین آلات کشاورزی نوآوری های بسیاری هر سال رقم می زنند ما هیچ قدمی برنداشته ایم و به عنوان مثال الان در کشور تراکتورهای رومانی با عمر ۳۰ ساله در استان خوزستان داریم در حالی که عمر مفید این ماشین آلات ۱۰ سال است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در حالی که عمر مفید کمباین ۵ سال است در حال حاضر بسیاری از کمباین های موجود ۲۰ساله است که در مزارع کار می کنند و اصلا به درد نمی خورد چون ریزش این کمباین ها بسیار زیاد است و لذا افت شان بالا است.

وزارت جهاد سرمایه کافی برای به روز رسانی تجهیزات کشاورزی ندارد

آسودار اظهار داشت: در حالی که ثابت شده است شخم زدن زیاد برای اراضی کشاورزی ضرر دارد و خاک را تخریب می کند اما هنوز ده ها کارخانه و کارگاه در کشور مشغول تولید گاوآهن هستند و اینها همگی به بحث عقب ماندگی کشاورزی در حوزه علم و دانش روز و سرمایه برمی گردد. یعنی اگر به کشاورز ضمن دادن آگاهی امکان استفاده از تکنولوژی روز را بدهیم قطعا به جای گاو آهن از ماشین آلات و ادوات روز دنیا استفاده می کنند و اراضی را تخریب نمی سازند.

این فعال بخش با تاکید بر اینکه بهره گیری و ترویج کشاورزی حفاظتی مزایای بسیاری برای کشور دارد افزود: البته همانطور که گفتم در این حوزه نیاز به تجهیزات و ماشین آلات روز دنیا است و باید این احتمال را هم بدهیم که وزارت جهاد کشاورزی بودجه کافی برای تامین چنین تجهیزاتی نداشته باشد. به عبارت دیگر درست است که بخش کشاورزی کشور پتانسیل بالایی دارد اما با دست خالی و بدون سرمایه نمی شود کاری کرد.

آسودار همچنین در پاسخ به این سوال که برای سال جدید در حوزه ادوات و ماشین آلات کشاورزی چه چشم اندازی می توان متصور شد، گفت: قابل پیش بینی است که در سال جدید نیز هیچگونه تحول و پیشنهادی توسط کارگاه ها و شرکت های سازنده ماشین آلات کشاورزی داده نمی شود و این تولید کننده ها قطعا همان دستگاه های ۵سال پیش را تولید می کنند!؛ یعنی همانطور که تحول و رشدی در این حوزه رقم نخورده و قطعا بعد از این هم نخواهد خورد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در سال ۱۴۰۱ افتاد این بود که خوشبختانه وزیر جهاد کشاورزی، مکانیزاسیون را مستقل کرد چون همانطور که می دانید مکانیزاسیون باغبانی، شیلات، آب، آبیاری، دام و دامپروری و غیره متفاوت از هم هستند و لذا نمی توانند فقط زیر مجموعه مکانیزاسیون زراعت باشد. البته ای کاش رئیس مکانیزاسیون هم به اصطلاح مکانیزاسیونی می شد؛ یعنی یک متخصص ماشین آلات کشاورزی در ریاست این مجموعه قرار می گرفت. چون به نظر بنده کسی که تخصص اش مکانیزاسیون نیست نمی تواند بخش مکانیزاسیون را مدیریت کند و دقیقا مثل این می ماند که شخصی دکترای ادبیات دارد به او بگویند در مطب بنشین و طبابت کن!

جایگاه ویژه کشورهای هند و چین در بازار جهانی تراکتور

گفتنی است یکی از اصلی ترین تجهیزات و ماشین آلات در حوزه کشاورزی انواع تراکتورها است که بازاری پویا در سطح جهانی نیز دارد. در واقع بر اساس گزارشات منتشر شده جهانی در حالی که در سال ۲۰۱۷ هند ۳۱ درصد از کل فروش جهانی تراکتور را بر عهده داشته، چین نیز سهمی ۲۳ درصدی در این میان داشته است. نکته جالب توجه اینکه کشور همسایه ایران یعنی ترکیه نیز سهمی به میزان ۳ درصد در این فروش جهانی به خود اختصاص داده است. همچنین پیش بینی می شود در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) میزان فروش تراکتور در سطح جهان به ۲ هزار دستگاه برسد. این در حالی است که درآمد خالص شرکتهای تراکتور سازی دنیا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۲.۷ میلیارد دلار بوده است. از سوی دیگر بر اساس این گزارش شرکت های «جان دیر، میهاندار، AGCO، کویوتا و نیوهالند» از جمله برترین تولید کننده های انواع تراکتورها در دنیا محسوب می شوند. به طوری که جان دیر بیش از ۱۵ درصد بازار جهانی تراکتور را به خود اختصاص داده است و میهاندار هند سهمی ۱۰درصدی دارد. همچنین AGCO سهمی به میزان ۱۰ درصد از آن خود کرده است و شرکت کویوتای ژاپن نیز سهمی ۹.۴ درصدی دارد و نیوهالند نیز بیش از ۱۳ درصد از بازار جهانی تراکتور را از آن خود کرده است.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha