۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
تهدید امنیت غذایی مردم با برداشت بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد

تهدید امنیت غذایی مردم با برداشت بی‌رویه از چاه‌های غیرمجاز

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به تهدید سفره‌های آب زیرزمینی باید با مشارکت مردم به سمت بستن چاه‌های غیرمجاز رفت و در عین حال هم برای اقتصاد کشاورز و امرار معاش آن‌ها فکری داشت.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، علیرضا عباسی درباره ضرورت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، گفت: راندمان یا بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی یکی از مشکلات مربوط به بخش کشاورزی است، به طوری که از ۴۰۰ میلیون مترمکعب بارندگی در کشور حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب به دلایلی همچون تبخیر و سیل از کشور خارج شده و به دریاها سرازیر می‌شود.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ۹۰ درصد از ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب باقی مانده نیز در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، آن هم در شرایطی که راندمان آب در این حوزه بیشتر از ۳۵ درصد نیست، این یعنی ما باید با اقدامات درست و به موقع به سمت افزایش راندمان آب کشاورزی حرکت کنیم.

وی با اشاره به وضعیت برداشت از چاه‌های غیرمجاز در کشور، افزود: از گذشته تولیدکنندگان به دلایلی چاه‌های غیرمجاز حفر کردند، به طوری که از ۹۵۰ هزار چاه نزدیک به ۴۰۰ هزار چاه غیرمجاز است؛ تعدادی از این چاه‌های غیرمجاز در باغ ویلاها و کارخانه‌ها و صنایع و مقداری هم در حوزه کشاورزی است.

عباسی اظهار کرد: با توجه به کاهش عمق سفره‌های زیرزمینی باید فکری برای چاه‌های غیرمجاز کرد، بدین شکل که کشاورز و مصرف‌کننده را مجاب به بستن چاه‌های غیرمجاز کرد، چون این کار با اقدامات دستوری شدنی نیست و هر قدر هم در بودجه به این موضوع پرداخته شود باز هم افراد و کشاورز این کار را انجام می‌دهند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: پس باید حس مسئولیت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری را ایجاد کنیم، مثلاً با این روش که به تولیدکننده بگویم از ۱۰ حلقه چاه ۵ چاه را ببندد و در ازا آن دولت برای افزایش بهره‌وری به وی کمک می‌کند تا همان مقدار محصول را کشت کند.

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: طبق قوانین موجود، دولت ۸۵ درصد برای استقرار آبیاری تحت فشار کمک می‌کند که سبب کم شدن مصرف آب می‌شود پس می‌توان با در نظر گرفتن مشوق‌ها و برنامه‌ریزی‌ها کشاورز را به این نتیجه رساند که چاه غیرمجاز خود را ببندد نه اینکه از قوه قهریه استفاده شود.

وی افزود: باید کشاورز را مجاب کرد که اگر چاه غیرمجاز را نبندد چند سال بعد با برداشت بی‌رویه آب، خشک می‌شود، در این صورت و با داشتن این آگاهی، به‌یقین کشاورز چاه غیرمجاز خود را می‌بندد. از طرفی دیگر هم باید برای کشاورز منبع پایدار تعریف کرد، مثلا حقابه‌ای از سدها مشروط به آبیاری نوین برای آن‌ها در نظر گرفت.

عباسی بیان کرد: با هدف افزایش بهره‌وری و ارائه راهکارهای جایگزین می‌توان کشاورزان را مجاب به بستن چاه‌های غیرمجاز کرد؛ این اتفاق در برخی از نقاط کشور رخ داده و مردم اقدام به بستن چاه‌های غیرمجاز کردند، چراکه به این اطمینان رسیدند که ۲ وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی به دنبال بستن چاه آن‌ها با اهداف انتفاعی نیستند.

این نماینده مجلس درباره لزوم توسعه سیستم‌های نوین آبیاری به شرط نصب کنتورهای هوشمند برای نظارت بر مصرف آب، گفت: ما به سمت نصب کنتور هوشمند حرکت کرده‌ایم اما مشکل سرقت کنتورهای هوشمند است؛ در عین حال با توجه به تهدید سفره‌های زیرزمینی باید به سمت بستن چاه‌های غیرمجاز با مشارکت مردم برویم، علاوه‌بر این که برای اقتصاد کشاورز و امرار معاش آن‌ها هم باید ‌فکری کرده و منبع پایدار برای آن تعریف کنیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این‌ها را می‌توان در بودجه لحاظ کرد کما اینکه در الگوی کشت مشوق‌هایی در نظر گرفته شده منتها باید این مشوق‌ها برای افرادی باشد که براساس الگوی کشت فعالیت کرده و بهره‌وری و نوع محصول خود را انتخاب می‌کنند؛ دراین صورت می‌توان امنیت غذایی را هم حفظ کرد.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha