۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
بزرگترین ورشکستگی بانکی  از سال۲۰۰۸ | بیم ورشکستگی دومینوار در بانک های آمریکا
۶ بانک بزرگ ورشکسته در ۲۰۰۸ کدامند؟

بزرگترین ورشکستگی بانکی از سال۲۰۰۸ | بیم ورشکستگی دومینوار در بانک های آمریکا

روز جمعه بانک سیلیکون ولی (SVB) تحت نظارت شرکت بیمه سپرده فدرال در ایالات متحده (FDIC) قرار گرفت که به معنای ورشکستگی است.

بانک و بیمه؛ بازار: بحران ۲۰۰۸ با توجه به رکود و سیاست های غلط در حوزه مسکن و اعطای تسهیلات بی محابا به بخش مسکن رخ داد و روز گذشته – جمعه - بانک سیلیکون ولی (SVB) نیز با دلیلی مشابه تحت قیمومیت شرکت بیمه سپرده فدرال در ایالات متحده (FDIC) قرار گرفت که به معنای ورشکستگی است. آیا این ورشکستگی اولین افتادن دومینو وار سیستم بانکی است و بحران جدید اقتصادی بزرگ در راه است؟

بانک های امریکا در ماه های اخیر تحت تاثیر افزایش نرخ بهره فشارهای زیادی تحمل کرده اند در حالی که هنوز اقتصاد امریکا تحت ولخرجی های دولت در دوران کرونا زیر فشار و نگران رکود است.

این بزرگترین نکول بانک از زمان بحران مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ است.

هم اکنون ۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه مشتریان این بانک مسدود است اما در اطلاعیه سازمان بیمه سپرده‌های فدرال اعلام شده که سپرده گذاران بیمه شده حداکثر تا صبح دوشنبه به سپرده‌های خود دسترسی خواهند داشت.

بسیاری از استارتاپ‌ها چه در خود آمریکا و چه در دیگر کشورها جزو مشتریان این بانک بوده‌اند.

به گفته شیل مهنوت یک سرمایه‌گذار صنعت تکنولوژی حدود ۵۰ درصد سرمایه گذاری جسورانه و استارتاپی از طریق این بانک صورت می‌گرفت و این بانک سهم بزرگی در این صنعت داشت.

این ورشکستگی به نوعی هشدار به بانک هایی است که در سرمایه گذاری های جسورانه فعالیت می کنند و به نظر می رسد بعد از این اتفاق احتیاط بیشتری را در دستور کار قرار خواهند داد.

بد نیست بدانید که بسیاری از استارتاپ‌ها حقوق کارکنان خود را از طریق این بانک پرداخت می‌کردند و حالا احتمالا تبعات ناشی از این ورشکستگی را خیلی زود لمس خواهند کرد.

وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد

این شرکت چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد بود که اوراقی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار را با زیان ۱.۸ میلیارد دلاری به فروش رسانده است و می‌خواهد بخشی از سهام این شرکت به ارزش ۲.۲۵ میلیارد دلار را هم بفروشد. به‌دنبال این اخبار، مشتریان SVB تصمیم گرفتند سرمایه‌های خود را از این بانک خارج کنند؛ بنابراین یک نمونه کلاسیک «هجوم به بانک» یا Bank Run رخ داد.

گفته می شود بخشی از دلیل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در یک سال اخیر برمی‌گردد. وقتی نرخ بهره نزدیک به صفر بود، بانک‌ها دارایی‌های خود را افزایش دادند، اما با افزایش نرخ بهره در واکنش به تورم، ارزش این دارایی‌ها کاهش پیدا کرد و به زیان بانک‌ها منجر شد.

بیم ورشکستگی دومینو وار

اکنون مردم بیم آن را دارند اعلان این ورشکستگی اثر دومینویی داشته و مانند بحران ۲۰۰۸ سایر بانک ها را نیز در بر گیرد. شاید از همین رو بود که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در روز جمعه گفت که اقتصاد کشورش با کاهش تدریجی تورم در حال بهبود است، در حالی که داده های خوب اشتغال نشان می دهد که آمریکایی ها در حال بازیابی خوش بینی هستند.

بایدن از کاخ سفید گفت: «اقتصاد ما در مسیر درستی حرکت می‌کند» که نشان از اعتمادش به کاهش نرخ تورم دارد. اما او هشدار داد که اختلاف بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا "بزرگترین تهدید" برای اقتصاد است.

و وزارت کار آمریکا اوایل دیروز گزارش داد که اقتصاد ایالات متحده در ماه فوریه مشاغل کمتری نسبت به ژانویه ایجاد کرد، اما بسیار بالاتر از حد انتظار بود، در حالی که نرخ بیکاری افزایش یافت.

بر اساس داده های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده، اقتصاد ایالات متحده در ماه گذشته ۳۱۱,۰۰۰ شغل ایجاد کرد که در مقایسه با ۵۰۴,۰۰۰ شغل در ژانویه کمتر بوده است.

تحلیلگران انتظار داشتند ۲۲۵,۰۰۰ شغل در ماه جاری اضافه شود.

یکی از چالش های پیش روی اقتصاد آمریکا افزایش نرخ بهره اصلی بیش از حد انتظار است که منجر به افزایش سود وام های بانکی و کاهش چشمگیر قدرت خرید خانوارها می شود

با توجه به نرخ بیکاری، این نرخ پس از کاهش به ۳.۴ درصد در ژانویه، به ۳.۶ درصد افزایش یافت که پایین ترین سطح از سال ۱۹۶۹ است.

وزارت کار در بیانیه ای اعلام کرد: "افزایش شغل قابل توجهی در سرگرمی، هتل ها، خرده فروشی، دولت و مراقبت های بهداشتی وجود دارد. اشتغال در بخش حمل و نقل و انبارداری کاهش یافته است. "

این گزارش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا پس از دو سال کمبود نیروی کار ارائه می‌شود و بر برنامه‌های فدرال رزرو که در ۲۱ و ۲۲ مارس تشکیل جلسه می‌دهد، تأثیر زیادی بر تأثیر نگرانی در مورد تورم که هنوز هم بسیار بالا است، خواهد داشت.

یکی از چالش های پیش روی اقتصاد آمریکا افزایش نرخ بهره اصلی بیش از حد انتظار است که منجر به افزایش سود وام های بانکی و کاهش چشمگیر قدرت خرید خانوارها می شود.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، هشدار داده بود که فدرال رزرو آماده است تا سرعت افزایش نرخ بهره را تسریع کند و اشاره کرد که این مقام ممکن است در صورت لزوم عمدا نرخ بهره را بیش از حد انتظار افزایش دهد.

هم اکنون ۱۷۵ میلیارد دلار سرمایه مشتریان این بانک مسدود است اما در اطلاعیه سازمان بیمه سپرده‌های فدرال اعلام شده که سپرده گذاران بیمه شده حداکثر تا صبح دوشنبه به سپرده‌های خود دسترسی خواهند داشت

ورشکستگی های قبلی

در ادامه به لیست ورشکستگی های قبلی بانک های خرده فروشی می پردازیم که بر اساس اندازه دارایی های آنها طبقه بندی شده اند:

بانک HBOS (انگلیس) : در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۸ (دارایی به ارزش ۶۹۰ میلیارد پوند استرلینگ، معادل ۸۱۱ میلیارد دلار).

بانک میچوال واشنگتن (ایالات متحده) : ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸ (۳۰۷ میلیارد دلار).

بانک سیلیکون ولی (ایالات متحده) : در ۱۰ مارس ۲۰۲۳ (۲۰۹ میلیارد دلار).

شاسن ال بی «Schassen LB» (آلمان) : در ۲۶ اوت ۲۰۰۷ (۶۷ میلیارد یورو یا حدود ۹۲ میلیارد دلار).

برادفورد و بینگلی (بریتانیا) : در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۸ (۳۵ میلیارد پوند استرلینگ یا ۶۳ میلیارد دلار).

ایندی ماک «Indie Mac» (ایالات متحده آمریکا) :در ۱۱ جولای ۲۰۰۸ (۳۲ میلیارد دلار).

همه این مؤسسات بانک های خرده فروشی بودند که در دسترس همه افراد بود.

گفتنی است، بحران مالی شاهد ورشکستگی چندین بانک تامین مالی و سرمایه گذاری بود که مهمترین آنها لمن برادرز « Lehman Brothers» بود که در ۱۵ سپتامبر ۲۰۰۸ ورشکست شد. دارایی او در آن زمان بالغ بر ۶۳۹ میلیارد دلار بود.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha