۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
ضرورت اصلاح قوانین؛ اتاق بازرگانی هنوز تشکل تشکل ها نیست
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد

ضرورت اصلاح قوانین؛ اتاق بازرگانی هنوز تشکل تشکل ها نیست

خالقی عضو هیئت مدیره خانه صمت به بازار گفت: برای برخورداری از اتاق بازرگانی فعال نیاز است که هر سال عملکرد هیئت رئیسه مورد بررسی قرار بگیرد و بعد از دریافت رای اعتماد، ابقا یا عوض شوند.

بازار؛ گروه ایران: انتخابات اتاق بازرگانی طی هفته های اخیر به یکی از مهمترین موضوعات داغ و سرنوشت ساز صنایع مختلف تبدیل شده است؛ انتخاباتی که بالاخره بعد از فراز و نشیب بسیار امروز برگزار می شود. در رابطه با نحوه برگزاری انتخابات اتاق، برگزیدن هیئت رئیسه اتاق و تصمیماتی که باید در این حوزه گرفته شود تا اتاقی فعال و پویاتر نسبت به سال های گذشته شاهد باشیم آرمان خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به بازار گفت: روزهای تقریبا پر بحث و چالشی در بخش خصوصی و فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی است. بنابراین حتی غیر از اعضای اتاق بازرگانی نیز به دلیل اثربخشی این انتخابات بر نحوه فعالیت شان به این اتفاقات توجه دارند؛ چرا که بالاخره اتاق بازرگانی علاوه بر اتاق اصناف و غیره نماینده بخش خصوصی در کشور شناخته می شود.

وی اضافه کرد: هرچند اسم اتاق بازرگانی بیشتر شنیده می شود و در جاهای مختلف حضور دارد اما قاعدتا عملکرد و رفتاری که اتاق بازرگانی دارد برای کلیت بخش خصوصی کشور چه عضو باشند و چه عضو نباشند با تصمیماتی که گرفته می شود و مداخلاتی که می تواند انجام دهد حائز اهمیت است. بنابراین هر چه اتاق بازرگانی، ‌صنایع معادن و کشاورزی و تمام این بخش قوی تر باشد و افراد شایسته تری در آن فعالیت کنند می توانند اثر مثبت تری بر اقتصاد داشته باشند. بنابراین این موضوع اهمیت پیدا کرده و بحث درباره این موضوعات در فضای مجازی و رسانه ای زیاد شده است. حتی در جلساتی که گذاشته می شود در مورد این موضوع صحبت می شود و گروه های مختلف در استان های مختلف شکل گرفته اند و در تهران با ویژگی خاص خود که بیشتر مورد توجه است و دیده می شوند ائتلاف های مختلف شکل داده اند. تمام این مباحث، نشست و برخاست هایی که می شود برای این است که در قالب یک سری بیانیه هایی به نام اهداف و غیره نشان دهند چه برنامه و هدفی دارند.

بیان اهداف کلی و نامشخص از سوی کاندید ها

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اهدافی از سوی کاندید ها مطرح می شود بیان کرد: اغلب حرف های بسیار زیبا، اتو کشیده و پر از زینت و آرمانی می گویند و هدف های زیبایی را نشان می دهند که قرار است چه اتفاقی بیفتد و اتاق در چه مسیر باشد؟ اما اینکه اتاق بازرگانی در چه مسیری قرار بگیرد قاعدتا آنچه همه می خواهیم این است که یک اتاق پویا، ‌چابک، پاسخگو، شفاف به همراه تعامل در خود باشد و بتواند تمام گروه ها را به کار بگیرد و حرف تخصصی بزند. همچنین کار نمایشی در آن اتفاق نیفتد و اتاق به یک بخش فعال اقتصادی به نمایندگی از بخش خصوصی تبدیل شود. بنابراین تمام این چند سطر به طور تقریبی چکیده تمام خواسته همه است اما اینکه آیا افراد این کارها را انجام می دهند مهم است.

انتخابات اتاق، انتخابات ریاست جمهوری، ‌مجلس شورای اسلامی و یا حتی شورای شهر نیست که در آن افکار مختلف سیاسی و جناح های مختلف سیاسی وجود داشته باشد

خالقی اضافه کرد: انتخابات اتاق، انتخابات ریاست جمهوری، ‌مجلس شورای اسلامی و یا حتی شورای شهر نیست که در آن افکار مختلف سیاسی و جناح های مختلف سیاسی با نوع تفکرهای مختلف حضور داشته باشند. بنابراین موضوع اصلی اقتصاد است و قالب افرادی که در این انتخابات به عنوان کاندید آمده اند همه می گویند که بخش خصوصی در اقتصاد جایگاه خود را پیدا کند. همه این حرف را می زنند و خواستار این هستند که اقتصاد رقابتی باشد. یکی می گوید اقتصاد آزاد، دیگری از اقتصاد بازار سخن می گوید و غیره، هر چند نحوه بیان متفاوت است اما همگی خواستار اقتصاد رقابتی هستند اما چه موضوعی این دوستان را در گروه های مختلف متفاوت می کند؟ در جزئیات است که متاسفانه این جزئیات را در برنامه های دوستان ندیده ایم.

وی تاکید کرد: اینکه چطور می خواهیم به این جزئیات دسترسی داشته باشیم و یک اتاق چابک و کارآمد یعنی چی؟ چطور می خواهیم به این تعاریف برسیم و برنامه هایشان چیست؟ همین ائتلاف هایی که تشکیل می شوند و برخی از آن ها ماه ها تا چندسالی است که کار می کنند و البته بعضی هم به تازگی شکل گرفته اند باید تفاوت خودشان را با گروه های دیگر مشخص کنند. این تفاوت در نوع رفتاری که انجام می دهند و برنامه ای که می خواهند داشته باشند به چه ترتیب است و افراد چه پیشینه ای دارند؟

مدیریت اتاق بازرگانی متفاوت از بنگاه های اقتصادی

خالقی گفت: افرادی که در یک گروهی آمده اند و خودشان را معرفی می کنند و می گویند اگر به اتاق بروند فلان کار را انجام می دهند را به لحاظ پیشینه عملکردی می توان بررسی کرد. شاید بنده در کار شخصی و بنگاهی خود آدم موفق باشم یا نه اما الزاما کار شرکتی و بنگاهی صرف با کار تشکلی اقتصادی تفاوت هایی دارد و اینجا هست که آدم ها را متمایز می کند که چقدر می توانند با دیگران تعامل داشته باشند. همچنین چقدر ادبیات کار ‌تشکیلاتی و گروهی را بلد هستند و آیا می توانند این حس را داشته باشند که اگر در راس یک تشکل قرار گرفتند آنجا را با بنگاه شخصی خودشان اشتباه نگیرند. همچنین کار با پرسنل تشکل را با کار با پرسنل شرکت متفاوت است.

وی افزود: کار با هیات رئیسه اتاق با شرکای یک شرکت متفاوت است. باید فردی که می آید این پیشینه تشکلی را داشته باشد؛ چرا که اداره تشکل متفاوت است. اینکه چطور با دولت تعامل دارید؟ قوانین و مقررات آن ها را بلد هستید؟ همگی حائز اهمیت است؛ چرا که تصمیمی که خواهید گرفت بر روی طیف وسیعی از افراد موثر است. این در حالی است که در بنگاه شخصی مان هر تصمیمی که بگیریم تبعات آن را در بنگاه خود می بینیم. یعنی زیان آن را مشخصا خودمان می بینیم. اما مدیر تشکلی اگر اشتباه یا حتی به موقع تصمیم نگیرد یا حتی نداند کجا باید خارج شود به طیف وسیعی آسیب خواهد زد.

هر فعال اقتصادی باید در انتخابات اتاق بازرگانی فهرست خود را بنویسد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: طی این روزها خیلی مورد سوال افراد قرار می گیریم که کدام فهرست را باید انتخاب کنند؟ باید دید چه کسانی این فهرست ها را می نویسند؟ اگر گروهی هستند که دور هم جمع شده اند باید گروه را دید. اگر برخی این افراد را دور هم جمع کرده اند باید دید چه کسانی دنبال ساخت این ساختار و به چه دلیلی هستند؟ قالب اعضای اتاق این جزئیات روابط و پشت پرده را نمی بینند و در نهایت آن فهرست و آدم هایی که در آن جمع شده اند را می بینند. حتی این اتفاق در انتخابات مجلس در تهران هم تکرار می شود و بر اساس فهرست رای می دهیم. بنابراین به افراد معتبر درون لیست اعتماد می شود که حاضر شده اند اسم شان درون یک لیست خاص باشد.

وی تاکید کرد: به نظر بنده هر فعال اقتصادی باید خود به این موضوع حساس باشد و فهرست خودش را بنویسد. بنابراین وقتی افراد معتبر را در لیست های مختلف می بینیم باید لیست خودمان را بنویسیم. این موضوع فارغ از مباحث انتخابات سیاسی باید رخ دهد و انتخابات اتاق را باید به این شیوه ببینیم. اما یک موضوع مهم وجود دارد و باید یک پیش شرطی با نامزدهای اتاق داشته باشیم و اینطور نباشد که منتخبین بعد از ۴ سال نسبت به شعارهایی که داده اند پاسخگو نباشند. آن ها یکسری از مباحث را مطرح و برنامه اعلام می کنند که تاکنون برنامه های کاندید ها بعد از برگزاری انتخابات به صورت ۱۰۰ درصد محقق نشده است.

ضرورت بازنگری در قوانین اتاق بازرگانی

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: اتاق بازرگانی را که محلی برای فعالان اقتصادی می بینیم باید تمام تجربیات و آنچه که به دست آورده می شود را حتما به نفرات بعدی منتقل کنند. اینجا دولت نیست که بگویند دولتی بعدی با کارشناسان خودشان می آیند. بنابراین باید هیئت نمایندگانی حضور داشته باشند و بگویند چه اتفاقی افتاد که باعث شد به اهداف دست یابند و مسائل را ریشه یابی کنند. اگر هم دستاوردی داشتند راه های دستیابی به آن را مطرح کنند. این کاری است که تمام افرادی که عضو اتاق ها هستند باید انجام بدهند تا نفرات بعدی بتوانند مسیر را به درستی بروند. بنابراین این بحث شفافیتی است که می گوییم باید در تشکل ها وجود داشته باشد و به نوعی جانشین پروری برای آینده است. هرکسی هم که تا الان عضو اتاق بوده باید این کار را انجام دهد.

وی افزود: علاوه بر این مباحث، موضوع دیگر این است که ساختار، ‌ چیدمان و مشارکت تشکل ها در تصمیم سازی های اتاق در طول دوره های گذشته مورد نقد قرار گرفته است. در تمام دوره ها همه شعار اصلاح شرایط را سر داده اند اما به هر ترتیب این اتفاق نیفتاده است. بنابراین انقدر اصلاحیه اتفاق نیفتاد که از بیرون برای آن تصمیم گرفته شد. حتی این شعار را داشتیم که اتاق تشکل تشکل ها است اما اتاق تشکل محور نیست و این نقد به آن وارد است و هنوز اصلاحی برای آن انجام نشده است.

عضویت در تشکل ها نباید الزامی باشد و فقط یک کار داوطلبانه است

خالقی ادامه داد: الان با تشکل ها حتی به عنوان یک عضو عادی هم برخورد نمی شود و مقرراتی گذاشته اند که اگر یک تشکل می خواهد عضو اتاق باشد باید تمام اعضای آن عضو اتاق باشند. یعنی الزامی می گذاریم که خلاف قوانین بین المللی است. عضویت در تشکل ها نباید الزامی باشد و فقط یک کار داوطلبانه است. وقتی از این حالت خارج می شود تبدیل به یک نهاد شبه دولتی می شود که عضویت در آن الزامی و دیگر مردم نهاد نیست. مردم باید راغب باشند که عضو شوند و شرایط هم برای آن ها فراهم شود. بنابراین با این موضوع می توان از تشکل به عنوان یک بخش عضو پذیر یاد کرد. نکته جالب اینجا است که حتی اگر یک تشکل با ۲ هزار عضو بتواند عضو تشکل شوند با یک نفر که کارت بازرگانی دارد هر دو یک رای دارند.

وی اضافه کرد: این شرایط باعث شده مسیر برای یک پیله ور در یک بازارچه مرزی که کارت بازرگانی دارد برای تبدیل به رئیس اتاق بازرگانی باز شود. پیله ورهای استان همگی به او رای می دهند و رئیس استان و در نهایت رئیس اتاق ایران هم می شود. آیا کسی که فقط به این شیوه انتخاب می شود می تواند رئیس اتاق و اداره کننده اتاق باشد؟ البته منظور صنف پیله ور ها نیست و در مورد هر حوزه ای می توان این موضوع را گفت و هدف این است که تشکل تشکل ها بودن با این وضعیت همخوانی ندارد. بنابراین تشکل ها هم باید کرسی خودشان را داشته باشند. همچنین علی رغم اینکه می توانند در انتخاب هیئت رئیسه رای دهند یک تشکل نمی تواند کاندید معرفی کند و بگوید نماینده این تشکل کاندیدای ریاست اتاق ایران است. این مساله هم باید در اتاق اصلاح شود.

ضرورت دریافت هر ساله رای اعتماد از هیئت رئیسه اتاق

خالقی با اشاره به قوانینی که باید در این دوره از اتاق بازرگانی تغییر یابد بیان کرد: اتاق باید بپذیرد که به جز اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران اتاق اصناف هم طیف وسیعی از بخش خصوصی را در بر می گیرد و به جز بخش اقتصادی دولتی، بخش اتاق تعاونی هم سر جایش است. البته این دوره مشترکا جلساتی گذاشتند اما در مورد شورای گفتگو هنوز نقدهایی وارد است. در شورای گفتگو به جای اینکه تشکل های فراگیر عضو باشند ۶ نفر مدیرعامل به انتخاب رئیس اتاق ایران عضو شورای ملی کشور می شوند. همچنین تمام تشکل های فراگیر کشور که در حوزه اقتصاد هستند و همه بر مبنای ساختار، قوانین و مقررات به ثبت رسیده اند نمی توانند در شورای گفتگو باشند اما یک مدیر شرکت بر حسب تایید دبیر شورای گفتگو می تواند در این شورا گفتگوی دولت و بخش خصوصی بشیند.

دوره ریاست باید یک ساله باشد؛ یعنی به نظر بنده هیئت رئیسه باید یکساله انتخاب شود و سال بعد مجدد کاندید شوند

وی اضافه کرد: این ها یک سری ایراداتی است که مشخصا این بند در اتاق در دوره آقای نهاوندی ایجاد شده است. بنابراین نباید به شائبه انحصار گرایی در اتاق کمک کنیم؛ یعنی یک گروه تمامیت یک حوزه را بر عهده بگیرد یا یک گروه بیاید تمامیت یک فراکسیونی را در اتاق در اختیار بگیرد. همچنین اتاق باید خود اصلاح گر باشد و جلوی بروز و سواستفاده از فساد را بگیرد.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ادامه داد: زمانی که در ابتدای هر دوره انتخابات شهرستان ها برگزار می شود همان دوره یک رئیس، خزانه دار را برای ۴ سال تعیین می کنیم که این شیوه از انتخاب صحیح نیست. همیشه این پیشنهاد را داده ام که دوره ریاست باید یک ساله باشد؛ یعنی به نظر بنده هیئت رئیسه باید یکساله انتخاب شود و سال بعد مجدد کاندید شوند. چون ابتدای دوره ممکن است که ترکیب اتاق عوض شود. ما رئیس مجلس را در کشور هر سال تعیین می کنیم و برای اتاق هم باید این کار را الگو قرار دهیم و هیئت رئیسه اتاق های ایران و شهرستان ها هر سال از اعضا رای اعتماد بگیرند و بیایند کارنامه شان را بدهند و خیالشان راحت نباشد که برای ۴ سال پست دارند.

وی تاکید کرد: در مورد انتخابات اتاق نیز، مناطقی همچون تهران که وسعت زیادی دارند و تمرکز فعالان اقتصادی غیر از مرکز استان هم زیاد است بهتر است که شعب رای گیری مختلفی در نقاط مختلف برای رای گیری و شفافیت بیشتر در نظر گرفته می شد که امید است در انتخابات های بعدی برای حضور حداکثری فعالان اقتصادی رعایت شود.

کد خبر: ۲۱۱٬۰۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha