۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
بررسی دلایل ریزش شدید بیت کوین و بازار رمزارزها | آیا امیدی به بازگشت قیمت وجود دارد؟
بازار بررسی کرد؛

بررسی دلایل ریزش شدید بیت کوین و بازار رمزارزها | آیا امیدی به بازگشت قیمت وجود دارد؟

قیمت بیت کوین طی ۴۸ ساعت گذشته ریزشی سنگین را تجربه کرده و به محدوده زیر ۲۰ هزار دلار در روز جمعه رسید که این نوسان شدید، بسیاری از فعالان بازار رمزارزها را به شدت نگران کرده است.

بازار؛ گروه بین الملل: ارز دیجیتال بیت کوین طی ۴۸ ساعت گذشته و از زمان آغاز سخنرانی «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو آمریکا در برابر اعضای کنگره این کشور، ریزش شدید خود را آغاز و در روز جمعه به محدوده زیر ۲۰ هزار دلار کاهش یافت و نهایتا به محدوده زیر ۱۹۰۰ دلار نیز رسید که کمترین رقم برای این ارز طی دو ماه گذشته محسوب می شود. البته تمامی آلتکوین ها از جمله اتریوم نیز از این روند تبعیت کرده و دچار ریزش شدید قیمت در بازار شدند.

دلایل فاندامنتال ریزش شدید قیمت بیت کوین

اکنون این سوال مطرح است که با توجه به پیشرفت نسبتا خوب قیمت بیت کوین طی دو ماه گذشته از سال جاری میلادی، چرا ظرف مدت اندک زمانی می بایست شاهد ریزش قیمت و بازگشت به زیر محدوده ۲۰ هزار دلار باشیم. در ادامه، به صورت مختصر به این دلایل اشاره خواهیم کرد:

۱)یکی از مهمترین دلایل ریزش قیمت بیت کوین، اعلام جرم «لتیتا جیمز» دادستان کل نیویورک علیه صرافی مشهور کوکوین در روز پنجشنه بوده که دلیل این اتهام نیز، خرید و فروش دارایی های غیر ثبتی دیجیتال در خاک ایالات متحده اعلام شده است. بیانیه دادستان نیویورک در همان ساعات اولیه، منجر به ریزش شدید قیمت بیت کوین در بازار شد. دادستان نیویورک همچنین در بیانیه خود اعلام کرده که برخی از ارزهای دیجیتال همچون اتریوم که کالای سرمایه ای محسوب می شوند، می بایست به ثبت قانونی در نیویورک رسیده اکنون، به دلیل عدم ثبت آنها توسط کوکین، این صرافی را تحت تعقیب قرار داده است. وی همچننی اعلام کرد که به دنبال جلوگیری از فعالیت کوکوین در نیویورک است.

۲)وضع مالیات ۳۰ درصدی بر فعالیت ماینرها از در پیش نویس بودجه پیشنهادی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از دیگر دلایل ریزش قیمت بیت کوین در بازار بود. کاخ سفید در این خصوص اعلام کرده که با توجه به مصرف بالای برق دستگاه های ماینر و در راستای حرکت در مسیر سیاست کربن زدایی دولت آمریکا، در صورت تصویب این قانون پیشنهادی رئیس جمهور، ماینرها می بایست ۳۰ درصد مالیات بابت فعالیت خود در خاک آمریکا پرداخت نمایند.

۳)افزایش فشار فروش شدید سهام شرکت های بزرگ بین المللی و ریزش سهام بورس های بزرگ همچون وال استریت که به دلیل اعلام مواضع سفت و سخت جروم پاول در خصوص افزایش نرخ بهره بانکی و تاکید وی بر لزوم افزایش این نرخ، از دیگر دلایل ریزش بازار رمزارزها بوده است. از آنجاکه دارایی های دیجیتال همچون سهام شرکت ها جزو دارایی های ریسک پذیر طبقه بنده می شوند، هرگونه ریزش سهام بورس ها، به طور طبیعی روی صنعت کریپتو کارنسی نیز تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، شاخص «داو جونز» در روز پنجشنبه بیش از ۵۰۰ واحد ریزش را تجربه کرده و شاخص های دیگر نیز کاملا در ضرر فرو رفتند.

۴) تاثیر ورشکستگی سیلور بانک آمریکا و انتشار اخبار مربوط به آن همچنان به عنوان فاکتوری منفی روی بازار رمزارزها ادامه دارد. این بانک به تازگی اعلام کرده که توان بازپرداخت تعهدات خود را نداشته و دلیل آن را ضرر ناشی از ریزش قیمت ارزهای دیجیتال عنوان کرده است؛ موضوعی که در حقیقت، روند ریزش قیمت بیت کوین در بازار طی هفته گذشته را کلید زده و این اصلاح قیمت همچنان ادامه دارد.

قیمت بیت کوین تا کجا ریزش خواهد داشت؟

اکنون مهمترین سوال سرمایه گذاران در بازار رمزارزها این است که ریزش فعلی تا چه محدوده ای ادامه خواهد داشت و آیا امیدی به بازگشت قیمت در کوتاه مدت وجود دارد؟ بیت کوین تا روز جمعه همچنان بالای حمایت اصلی پیش روی خود روی ۱۹۵۰۰ دلار قرار داشته و علیرغم ریزش بیش از ۸ درصدی ارزش این ارز دیجیتال در بازار طی شبانه روز گذشته، همچنان با ۳۸۵ میلیارد دلار حجم بازا، مقام نخست بازار کریپتو را در اختیار دارد.

در حال حاضر می توان گفت ورود بیت کوین به محدوده ۱۹۸۰۰ الی ۲۰ هزار دلار، نوعی تثبیت قیمت را برای این رمزارز ایجاد نموده و فعلا وضعیت بازار به محدوده خنثی خود نزدیک می شود؛ بدان معنا که طی ساعات آتی و در صورت حفظ این شرایط، هیچ گونه افزایش یا ریزش شدید قیمت برای بیت کوین پیش بینی نمی شود.

نخستین مقاومت پیش روی بیت کوین روی ۲۰۴۰۰ دلار و مقاومت اصلی آن نیز نزدیک به ۲۲ هزار دلار قرار دارد. هرگونه افزایش قیمت به بالای محدوده ۲۲۶۰۰ دلار می تواند قیمت را تا ۲۳ هزار دلار افزایش دهد.

بررسی دلایل ریزش شدید بیت کوین و بازار رمزارزها | آیا امیدی به بازگشت قیمت وجود دارد؟

اما در صورتیکه بیت کوین نتواند طی ساعات آتی (در بازه ۴ ساعته) به محدوده بالای ۲۱ هزار دلار حرکت کرده و دستکم دو کندل ۴ ساعته سبز در محدوده بالایی این منطقه را ثبت نکند، احتمال ریزش قیمت تا ۱۹۸۰۰ دلار و حتی ۱۸۴۰۰ دلار وجود دارد.

نکته قابل توجه تمامی سرمایه گذاران اینکه همانطور که پیشتر به دفعات در خصوص تحلیل های مربوط به بازار رمزارزها در خبرگزاری تحلیل بازار اشاره شده، بازار رمزارزها به ویژه در زمان نوسان های شدید اعم از وقوع روند صعودی یا نزولی در کوتاه مدت، تا حد بسیار اندکی تحت تاثیر تحلیل های تکنیکال قرار داشته و عمده تاثیرپذیری این بازار از اخبار و حواشی فاندامنتال است.

دلیل این امر نیز این است که عمده دارایی های دیجیتال، تنها بر اساس احساسات بازار (Market Sentiment) دچار افزایش و ریزش قیمت شده و هیچگونه دارایی فیزیکی همچون دلار یا طلا به عنوان پشتوانه آنها وجود ندارد. لذا، انتشار اخبار فاندامنتال منفی یا مثبت، به شدت روی نوسان های این بازار تاثرگذار بوده و روند پیش روی قیمت ها را همین فاکتور احساسات بازار تعیین می کند.

با این حساب، پیش از هرگونه اقدام به خرید یا فروش رمزارزها خود، حتما اخبار مرتبط با بازار رمزارزها، بورس های بین المللی، روند رشد اقتصادی اقتصادهای بزرگ به ویژه آمریکا، چین و منطقه یورو را رصد نمایید تا افق روشن تری پیش روی معاملات شما قرار داشته باشد.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha