۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
مداخله موثر بانک مرکزی در بازار ارز | راهکارهای کاهش قیمت دلار
میرحسینی به بازار گفت:

مداخله موثر بانک مرکزی در بازار ارز | راهکارهای کاهش قیمت دلار

شاهرود- میرحسینی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلار شاهد کاهش قیمت خود در هفته گذشته بود که دلیل آن مداخله موثر بانک مرکزی است، گفت: بانک مرکزی مهمترین عامل تعیین قیمت دلار است.

سید مهدی میرحسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار از کانال نزدیک به ۶۰ هزار تومان به ۴۸ هزار تومان در هفته گذشته، تاکید کرد: این ریزش دلایل متعددی دارد که البته یکی از مهمترین آنها دخالت موثر بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه وقتی بانک مرکزی دخالت موثری را صورت داده و قیمت دلار کاهش پیدا می کند دو گزاره در کشورمان صدق خواهد کرد نخست اینکه بانک مرکزی یا به عبارت دیگر حاکمیت اقتصادی دولتی، مهمترین عامل موثر بر قیمت ارز است، افزود: دوم گزاره این است که افزایش قیمت دلار ناشی از اقدامات نادرست بانک مرکزی است چرا که ۹۰ درصد دلار های کشور در اختیار دولت و نهادهای دولتی است و ده درصد آن در دست مردم است.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بانک مرکزی در هفته گذشته با دخالت موثری که نشان داد توانست قیمت دلار را کاهش دهد در نتیجه باید تاکید کرد که بانک مرکزی در صورتی که بتواند تصمیمات درستی را بگیرد، رکن اصلی قیمت گذار بر دلار خواهد بود، ابراز کرد: در روی دیگر سکه نیز اگر سیاست های بانک مرکزی جواب ندهد، شاهد هستیم که قیمت دلار با نوسان شدید روبرو می شود.

یکی از دلایل افزایش قیمت دلار هجوم برای خریدن آن است

میرحسینی با بیان اینکه برداشتن محدودیت های خرید و فروش در صرافی ها دیگر عاملی بود که توانست تناسب بین عرضه و تقاضا را در زمینه دلار و ارزها قدری با حالت نرمال بازگرداند و در نتیجه باعث کاهش قیمت دلار شد، ابراز کرد: روند سابق اگر یک هفته دیگر ادامه می داشت قیمت دلار از ۷۰ هزار تومان هم عبور می کرد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت دلار هجوم برای خریدن آن است، تاکید کرد: دولت به خوبی می داند اگر بتواند نقدینگی که برای خرید دلار هجوم می آورد را به سوی دیگری سوق دهد مثلا عرضه ارز پتروشیمی ها و شرکت های معدنی و ... را در مرکز مبادله ایران را انجام دهد قطعاً دیوار افزایشی دلار می شکند لذا مرکز مبادله ارز زمانی که راه اندازی شد توانست حجم معاملات را افزایش و قیمت دلار را کنترل کند.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به نظر نمی رسد توان دولت بیش از این میزان باشد که دلار را به زیر ۴۰ هزار تومان بازگرداند، تاکید کرد: تیم اقتصادی دولت سیزدهم تاکنون به وضوح نشان داده که نتوانسته در زمینه مدیریت ارز و حتی بازارهای موازی مانند طلا و سکه موفق عمل کند.

کد خبر: ۲۱۰٬۹۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha