۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷
دانش اکتشاف ایران را به رخ کشورهای خارجی می‌کشانیم
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران:

دانش اکتشاف ایران را به رخ کشورهای خارجی می‌کشانیم

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به تمایل بالای کشورهای همسایه برای بهره‌گیری از دانش فنی ایران در زمینه اکتشاف اشاره کرد و از مذاکرات برای صادرات دانش بومی و تجهیزات به این کشورها خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، مهدی فکور صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۶ اسفندماه) طی نشستی با خبرنگاران ضمن اشاره به جایگاه ویژه‌ اکتشاف در صنعت نفت، گفت: در دولت سیزدهم از سوی جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران این جایگاه مورد تأکید قرار گرفته است زیرا این بخش آینده انرژی کشور را ترسیم می‌کند و در حوزه‌های مختلف از جمله جابه‌جایی جمعیت، محیط‌ زیست و زندگی اجتماعی مردم تأثیر دارد.

وی جایگاه مدیریت اکتشاف را از دید وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم از دو بعد مهم برشمرد و افزود: در دولت سیزدهم این الزام وجود دارد که مدیریت اکتشاف از پوسته بسته خود خارج شود و از بعد رسانه‌ای بیشتر شناخته شود و همزمان حوزه فعالیت این مدیریت به بیرون از مرزهای کشور کشیده شود.

فعالیت اکتشافی بیرون از مرزها در اولویت دولت سیزدهم

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تشریح اهداف هدایت اکتشاف به بیرون از مرزها گفت: صادرات فناوری و تجهیزات، درآمدزایی و اشتغال می‌تواند با این برنامه دنبال شود.

فکور صادرات فناوری و تجهیزات به کشورهای همجوار حوزه خاورمیانه و اوراسیا را مهم برشمرد و افزود: در کشورهای منطقه موضوعی به اسم مدیریت اکتشاف به‌صورت بومی وجود ندارد و این موقعیتی برجسته برای ایران به‌وجود آورده است تا به این کشورها صادرات فناوری و تجهیزات داشته باشد و این کشورها نیز برای چنین مهمی تمایل بسیار از خود نشان داده‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع صادرات خدمات و تجهیزات اکتشاف در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه گنجانده نشده بود، اظهار کرد: با روی کار آمدن آقای اوجی به‌عنوان وزیر نفت و انتصاب آقای خجسته‌مهر این موضوع جز اهداف اکتشافی قرار گرفت و همین مسئله منجر به ارتباط با چهار کشور در حوزه اکتشافی شد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ارتباطات اکتشافی با کشورهای همسایه را تشریح کرد و گفت: در سفری که نماینده پادشاه عمان به ایران داشت، مشاور امور انرژی این کشور که جایگاه وزیر نفت را دارد، همه پیشنهادهای مدیریت اکتشاف را پذیرفت و ضمن صدور دستور پیگیری، بنا شد با ایجاد گروهی مشترک این پیشنهادها دنبال شود.

اعزام گروه فنی اکتشاف به تاجیکستان در اسفندماه

وی افزود: تاجیکستان که کشور هم‌زبان ما است خواهان ارتباطات گسترده در حوزه اکتشاف است، در نشست وزیر نفت با مقامات انرژی این کشور در پنج محور توافق‌هایی انجام شد که سه محور آن مربوطه به اکتشاف است و گروه فنی مدیریت اکتشاف ۲۱ اسفند عازم این کشور هستند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از سفرهای وزیر انرژی تاجیکستان به ایران یاد کرد و گفت: این رایج نیست که در فواصل کوتاه وزیران کشوری به کشور دیگر چند سفر داشته باشند، اما از آنجا که همکاری با ایران در زمینه انرژی برای تاجیکستان اهمیتی ویژه‌ دارد، وزیر انرژی این کشور ۲ سفر در طول یکسال به ایران داشته است.

فکور اهداف سفر وزیر انرژی تاجیکستان به ایران را بر شمرد و گفت: ایجاد ساختار مدیریت اکتشاف در دل وزارت انرژی تاجیکستان، توسعه ساختارهای اکتشافی، احیای چاه‌های کم‌بازده و برخی چاه‌های متوقف این کشور جز درخواست‌های تاجیک‌ها از ایران بوده است.

پیچیدگی مخازن، متخصصان ایران را متبحر کرده است

وی با اشاره به پیچیدگی‌های فرآوان مخازن هیدروکربونی کشور گفت: این پیچیدگی‌ها در مخازن کشورهای منطقه وجود ندارد و همین سبب شده در حوزه اکتشاف ما تبحر بالایی داشته باشیم و همه تمایل به استفاده از این دانش داشته باشند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از سفر روس‌ها برای مباحثه و کسب دانش در این حوزه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تا پایان اسفند ماه برای دیدار با مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به کشور ما سفر می‌کنند تا زمینه بهره‌گیری از دانش و تبحر ما را آماده کنند.

فکور از تمایل عراق برای ایجاد ساختار بومی مدیریت اکتشاف در دل صنعت نفت خود خبر داد و افزود: این موضوع در جریان سفرهای مختلف مقام‌های انرژی عراق به ایران تأکید شد، البته محور این سفرها مذاکره درباره میدان‌های مشترک بود، بر این اساس تا پایان امسال سفری به عراق خواهیم داشت.

وی این مذاکرات را سبب تقویت جایگاه اکتشاف و پنجره‌ای تازه برای مدیریت اکتشاف ایران دانست و گفت: این اقدام‌ها دانش مدیریت اکتشاف به رخ رقبای خارجی می‌کشاند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از نشست‌های خود با مقام‌های انرژی خارجی یاد کرد و گفت: برخی وزیران خارجی از وجود چنین استعدادی در ایران بی‌خبر بودند.

کد خبر: ۲۱۰٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha