۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
جلسه تعیین کننده بانک مرکزی آمریکا برای بازارهای مالی| دستان خالی بایدن مقابل ترامپ!
بازار بررسی کرد؛

جلسه تعیین کننده بانک مرکزی آمریکا برای بازارهای مالی| دستان خالی بایدن مقابل ترامپ!

جلسه استماع دو روزه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در برابر اعضای کنگره آمریکا از روز سه شنبه آغاز شده وخروجی آن نه تنها برای بازارهای مالی، بلکه آینده دولت بایدن و حزب دموکرات بسیار سرنوشت ساز خواهد بود.

وحید پورتجریشی؛ بازار: موضوع افزایش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده که از سال ۲۰۲۲ و در پی تورم بی سابقه شکل گرفته در این کشور طی چهل سال گذشته به وجود آمد، اکنون به مهمترین عامل تعیین کننده در سرنوشت بازارهای مالی جهانی تبدیل شده است.

علیرغم موفقیت فدرال رزرو در کنترل نسبی تورم طی ماه های گذشته و با استفاده از اهرم افزایش نرخ بانکی که با هدف جمع اوری نقدینگی از بازار به اجرا در آمد، تورم در ماه ژانویه همچنان بالاتر از سطح انتظارات فدرال رزرو بوده و اکنون این خطر وجود دارد که جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا اعضای کمیته بازار آزاد فدرال را نسبت به لزوم افزایش نرخ بهره و ادامه این سیاست برای میان مدت متقاعد سازد.

اهمیت جلسه استماع جروم پاول و سرنوشت بازارهای مالی

تقریبا تمامی بازارهای مالی طی چند روز گذشته در وضعیت سکون و بی تحرکی گرفتار شده اند. در واقع، خطر ایجاد شده در پس افزایش شدیدتر نرخ بهره بانکی توسط فدرال رزرو منجر به ایجاد ترس در بازارهای مالی از جمله ارزهای دیجیتال، طلا، نفره، آهن، آلومینیوم، مس و سایر بخش های بازارهای مالی شده و در چنین وضعیتی همه سرمایه گذاران به جلسه استماع دو روزه (سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری) جروم پاول در برابر نمایندگان کنگره آمریکا چشم دوخته اند تا نسبت به گشودن موقعیت های معاملاتی خرید یا فروش خود اقدام نمایند.

جلسه تعیین کننده بانک مرکزی آمریکا برای بازارهای مالی| دستان خالی دولت بایدن در برابر ترامپ!

جروم پاول قرار است در جلسه استماع، گزارشی دقیق از شاخص های مهم اقتصادی ایالات متحده همچون نرخ بیکاری، CPI، PPI و دیگر موارد ارائه داده و نهایتا آخرین راهکار خود برای کنترل تورم را در این جلسه مطرح نماید.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به شرایط فعلی تورم، احتمال افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانکی برای ماه مارس امکانپذیر است. همچنین، ترس سرمایه گذاران از عملکرد تهاجمی فدرال رزرو در خصوص افزایش نرخ بهره طی ماه های آتی افزایش یافته و برخی تحلیلگیران معتقدند که احتمال افزایش مجموع نرخ سالانه به بالای ۶ درصد نیز وجود دارد که در اینصورت، باید منتظر ریزش سنگین بازارهای مالی باشیم.

اما در خوشبینانه ترین شرایط، احتمال افزایش نرخ تا ۵ الی ۵.۲۵ سالانه طی ماه های آتی وجود دارد که این به معنای افزایش ۳۵ الی 50 واحدی نسبت به نرخ فعلی. حتی در صورت وقوع سناریوی خوشبینانه اخیر نیز بازارهای مالی دستکم رونق چندانی نخواهند داشت.

اهمیت جلسه استماع پاول برای دولت بایدن و حزب دموکرات

شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی ایالات متحده بسیار حساس تر و مهمتر از صرف افزایش نرخ بهره بانکی بوده و می توان گفت که آینده سیاسی دموکرات ها برای انتخابات آینده تا حد زیادی به این شرایط گره خورده است.

علیرغم جواب دادن سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در کنترل تورم ایالات متحده، اکنون اکثر اقتصاددانان این کشور معتقدند امکان افزایش این نرخ بیش از میزان فعلی در عمل وجود نداشته و در صورت اصرار فدرال رزرو برای ادامه این سیاست باید منتظر افزایش فشار فروش سهام شرکت های بزرگ آمریکایی و هدایت نقدینگی سرمایه گذاران به سمت سپرده گذاری در بانک ها باشیم که چنین رخدادی، چیزی جز افزایش نرخ بیکاری، ورشکستگی کارخانه ها و همچنین شکل گیری رکود سنگین اقتصادی در بر نخواهد داشت.

7 Things That Could Trigger a Stock Market Crash

از سوی دیگر، در صورت عدم موافقت کنگره آمریکا با افزایش نرخ بهره به بیش از این مقدار، تورم به طور حتم پا بر جا مانده و خروجی این روند نیز افزایش هزینه تولید، کاهش شاخص اعتماد مصرف کننده و افزایش ارقام قیمت مصرف کننده در ایالات متحده خواهد بود.

در هر دو سناریو، می توان گفت که خروجی این جلسه به سود دولت بایدن نبوده و انگشت اتهام جمهوریخواهان همچنان به سمت دموکرات ها و سیاست های اقتصادی آنها نشانه خواهد رفت.

برای اثبات این مدعا، لازم است به سخنرانی روز یکشنبه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در جمع هواداران خود و انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت بایدن اشاره کرد که طی آن، میزان بیکاری و رشد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری خود را با دولت فعلی آمریکا مقایسه کرد. لذا از این حیث، می توان گفت که سخنرانی جروم پاول در کنگره آمریکا برای سرنوشت سیاسی دولت بایدن و حزب دموکرات بسیار مهم خواهد بود.

کد خبر: ۲۱۰٬۵۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha