۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹
ترانزیت مازندران، لنگ تریلی؛ دور باطل صادرات
بازار گزارش می دهد؛

ترانزیت مازندران، لنگ تریلی؛ دور باطل صادرات

ساری- باز سال نو و دغدغه دیرینه‌ای که همچنان فراروی صادرات انواع محصولات در مازندران بوده و تجارت و ترانزیت کالاهای استان لنگ ۱۸ چرخ‌ها و تریلی مانده است.

بازار- گروه استان‌ها: سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و مقادیر زیادی کالاهای تولیدی و صنعتی در استان تولید می‌شود که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها ازجمله نداشتن کامیون‌های یخچال دار و مناسب حمل‌ونقل بین‌المللی، فقط درصد کمی از آن جواز حضور در بازارهای خارجی را کسب می‌کنند.

سال گذشته حدود یک‌میلیون تن انواع محصولات از مازندران صادر شد و بخش قابل‌توجهی از کالاها نیز از استان‌های دیگر روانه بازارهای هدف شدند.آنچه صادرات کالا در استان مازندران را با مشکل مواجه می‌کند، نداشتن کفی‌های مناسب ترانزیت کالا است، باآنکه پنج شرکت صوری حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران ثبت‌شده اما فعال نبودن آن و نداشتن کفی‌های ترانزیتی، سبب شده تا همواره دست مازندران برای صادرات پیش استان‌های دیگر دراز باشد.

عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران که دل پردردی از نبود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و فعال نبودن آن در استان دارد، در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: سال‌هاست این مسئله و دغدغه را پیگیری می‌کنیم اما وزارت راه تاکنون اقدامی برای حل این مشکل نداشته است.

به دلیل نداشتن خودروهای ملکی و ترانزیتی باید خودروهای مناسب ترانزیت را از دیگر استان‌ها تأمین کنیم

وی بابیان اینکه شرکت‌هایی که به نام استان ثبت‌شده‌اند، فعالیت خارجی و فیزیکی ندارند، یادآور شد: همچنین به دلیل نداشتن خودروهای ملکی و ترانزیتی باید خودروهای مناسب ترانزیت را از دیگر استان‌ها تأمین کنیم.

وی با تأکید براینکه باید مجوز شرکت‌های غیرفعال حمل‌ونقل بین‌المللی در مازندران لغو و یا به سرمایه‌گذاران استانی واگذار شود، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل نداشتن خودروهای مناسب، بسیاری از کالاهای استان از دیگر استان‌ها و یا به‌صورت پیله‌وری صادر می‌شود.

مهاجر بابیان اینکه سازمان راهداری پیشنهاد داده برای کسب مجوز شرکت‌های بین‌المللی باید امتیاز شرکت‌ها را خریداری کنیم، افزود: این مسئله هزینه‌های زیادی برای استان خواهد داشت.

درحالی‌که مسئولان استان مازندران همگی خواهان واگذاری مجوز شرکت‌های ثبت‌شده حمل‌ونقل بین‌المللی به سرمایه‌گذاران استانی هستند، اما مسئولان راهداری و وزارت راه و شهرسازی تحقق این برنامه را مستلزم شرکت متقاضیان در آزمون و قبولی در آن مطرح می‌کنند.

بیشترین مشکل مازندران برای صادرات مربوط به مرکبات و محصولات باغی محسوب می‌شود و باآنکه سال قبل حدود ۳۰۰ هزار تن پرتقال و کیوی صادر شد اما این وضعیت در حالی است که میزان تولیدات این بخش حدود سه میلیون تن است.

کالاهای مازندران با برند دیگران صادر می‌شود
اکنون نیمی از کالاهای استان مازندران به دلیل نبود کفی‌های مناسب ترانزیتی به نام و برند دیگر استان‌ها صادر می‌شود، ازاین‌رو تجهیز و تأمین ناوگان بین‌المللی حمل‌ونقلی در استان ضروری به نظر می‌رسد.

محمد اکبری یکی از تولیدکنندگان مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار نداشتن شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل و بالابودن هزینه‌های حمل‌ونقل را ازجمله دلایل پایین بودن میزان صادرات بیان کرد و افزود: شرکت‌های ثبت‌شده در استان ناوگان خودمالکی ندارند و این امر سبب می‌شود تا برای صادرات از خودروهای برگشتی صادراتی در مرز استفاده کنیم.

وی افزود: باید تمهیدی اتخاذ شود تا شرکت‌های حمل‌ونقلی در استان فعال شوند زیرا سرمایه‌گذاران و متقاضیان زیادی در این بخش وجود دارد.

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران نیز شرط راه‌اندازی و کسب مجوز شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی را قبولی در آزمون بیان کرد و گفت: محدودیتی برای تأسیس شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نداریم.

وی درباره نداشتن ناوگان خودمالکی، این مسئله را امری طبیعی دانست و گفت: بیشتر شرکت‌ها ناوگان تحت پوشش‌دارند و می‌توانند خدمات‌دهی کنند.

شرکت‌های ثبت شده در مازندران فعالیتی ندارند
مهدی گلچوب مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از فعال نبودن شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان گفت: شرکت های ثبت شده در استان فقط برای روی کاغذ مجوز گرفتند و عملا فعالیتی ندارند.

وی با عنوان اینکه هیچ از شرکت های در استان فعال نیستند و نمی توانند باری از روی دوش استان بردارند،گفت: در حالی مازندران از داشتن شرکت های حمل و نقل بین المللی محروم است که سالانه درصد قابل توجهی از محصولات از طریق استان های دیگر و به نام آنها صادر می شود.

گلچوب گفت: درخواست ما از سازمان راهداری برگزاری آزمون تخصصی برای کسب مجوز شرکت های حمل و نقل بین المللی در مازندران است و باید در این زمینه برنامه ریزی و نیازسنجی شود.

شرکت حمل و نقلی صوری هستند
احمد حسین زادگان استاندار مازندران نیزبا اشاره به اینکه از پنج شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ثبت‌شده، عملاً هیچ شرکتی در استان فعال نیست، افزود: نداشتن خودروهای ملکی در این شرکت‌ها از دیگر موانع فراروی صادرات کالا در استان به شمار می‌رود.

نبود شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در مازندران برای صادرات کالا در حالی است که سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود

 وی با اظهار اینکه نبود شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل در استان برای صادرات کالا در حالی است که سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، گفت: سرمایه‌گذاران استانی به دلیل محدودیت‌های سازمان راهداری، تاکنون موفق به دریافت مجوز راه‌اندازی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی نشده‌اند.

وی ادامه داد: شرکت‌های حمل‌ونقل ثبت‌شده بین‌المللی خودرویی برای صادرات کالا ندارند و مجبوریم برای صادرات از دیگر استان‌ها کامیون تهیه کنیم ازاین‌رو لازم است تا نسبت به بازنگری درباره شرکت‌های ثبت‌شده حمل‌ونقلی اقدام شود.

طبق برنامه چشم‌انداز توسعه صادرات سه میلیون دلاری در مازندران هدف‌گذاری شد که تحقق این امر بهره‌مندی از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و رفع این مشکل دیرینه است. مازندران دارای سه بندر و پنج گمرک در مناطق مختلف است و به تاکید مسئولان امر ایجاد شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان نیاز ضروری به شمار می رود و سازمان راهداری باید در کسب مجوز برای فعالیت شرکت های واجد شرایط در استان نیازسنجی کند.

سال قبل حدود هزار تن کالا به ارزش بیش از ۲۱۷ میلیون دلار از مازندران به مقصد کشورهای مختلف صادر شد و در دو ماه اول امسال میزان صادرات به ۸۷ هزار تن رسیده است.

کد خبر: ۲۱٬۰۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha