۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
آشنایی با انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

آشنایی با انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

چیدمان آشپزخانه‌های صنعتی دارای اصول و قائده خاصی است که در صورت عدم رعایت آن قطعا با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد.

به گزارش بازار، چیدمان آشپزخانه‌های صنعتی دارای اصول و قائده خاصی است که در صورت عدم رعایت آن قطعا با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. این موضوعی سلیقه‌ای نبوده و نکات علمی زیادی در آن دخیل هستند. کارایی آشپزخانه به چیدمان آن بستگی داشته و هر نوع رستورانی باید با توجه به نیاز خود، یک گزینه را انتخاب نماید.

اگر تصمیم دارید تا رستورانی را راه اندازی کرده و کسب و کار خود را داشته باشید، باید با انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی آشنایی داشته باشید. همیشه و در هر کاری نظم حرف اول را زده و در صورت عدم وجود آن، کار شما به درستی پیش نخواهد رفت.

در آشپزخانه صنعتی نیز همین موضوع وجود داشته و نمی‌توانید بدون داشتن نظم غذایی را آماده کنید که کیفیت مناسبی داشته و رضایت مشتری را جلب نماید. تنها راهی که می‌توانید تمامی فعالیت‌های موجود در آشپزخانه رستوران خود را با نظم انجام داده و سرعت کار را افزایش دهید، استفاده از مدل‌هایی است که در ادامه آن‌ها را به صورت کامل معرفی خواهیم کرد.

معرفی چندین مورد از انواع چیدمان آشپزخانه‌های صنعتی

همانطور که متوجه شدید، انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در راه اندازی یک رستوران رعایت نمایید. شاید این کار در ابتدا بسیار راحت به نظر برسد ولی باید بدانید که به این شکل نبوده و دانش زیادی نیاز دارد.

برای اینکه بتوانید همه چیز را در آشپزخانه رستوران خود کنترل کرده و نظم را برقرار نمایید، با ما همراه باشید تا تمامی این مدل‌ها را شناخته و بسته به نیاز خود، یک گزینه را انتخاب کنید:

مدل خط اسمبلی در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

معروف‌ترین و اولین نوع از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی، مدل خط اسمبلی نام دارد. این روش را می‌توانید در هر رستوران یا کترینگی پیاده سازی نمایید ولی بیشترین کاربرد آن برای زمانی است که بخواهید چندین تیم برای آماده سازی منوهای مختلف را در یک فضا داشته باشید.

حتما شما هم به رستورانی مراجعه کردید که چندین منوی متنوع داشته و برای هر کدام از این منوها، تیم جداگانه و متخصصی را در نظر گرفته باشند. طبیعتا داشتن چندین آشپزخانه در یک رستوران کمی سخت بوده و اعضا باید تلاش کنند تا با بیشترین درصد همکاری، در کنار یکدیگر کار نمایند.

مدل خط اسمبلی در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

در مدل خطی اسمبلی اولین بخش به قسمت آماده سازی مواد اولیه اختصاص پیدا کرده و نهایتا به بخش سرو غذا و وسایلی که باید در این قسمت قرار بگیرند، خواهیم رسید. شلوغ شدن فضای آشپزخانه با استفاده از این مدل غیر ممکن بوده و می‌توانید از این موضوع مطمئن باشید.

علاوه بر آن باید بدانید که مدل اسمبلی خطی مدلی ساده برای چینش آشپزخانه است. به همین دلیل می‌توان آن را در آشپزخانه‌‎هایی با منو محدود یا رستوران‌های تک منو مانند کبابی‌ها استفاده کرد. مهم‌ترین ابزاری که در این نوع رستوران وجود دارد دستگاه کباب پر صنعتی بوده و می‌توانید با چینش اسمبلی آشپرخانه مطمئن شوید که بهترین استفاده را از آن خواهید داشت.

مدل جزیره‌ای در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

یکی از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی که طرفداران زیادی دارد، مدل جزیره می‌باشد. در این مدل یک دایره تشکیل شده و نهایتا بخش‌های مختلف داخل آن قرار داده می‌شود. بخش ورودی به آشپزخانه باید کاملا جدا از این دایره باشد تا کمترین آلودگی و گرد و خاک را مشاهده نمایید.

بخش داخلی دایره به وسایلی مانند دیگ چلو پز که برای پخت غذا مورد استفاده می‌گیرند، اختصاص داده شده و بخش‌های بیرونی به ذخیره سازی مواد اولیه، قسمت شست و شو و کانتر آماده سازی غذا اختصاص پیدا می‌کند.

مدل جزیره‌ای در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

یکی از نکات مهمی که باید در روش جزیره به آن دقت داشته باشید این است که به هیچ وجه نباید فر و گاز در نزدیکی سینک قرار بگیرند. همچنین فاصله یخچال صنعتی از تمامی قسمت‌های آشپزخانه باید به صورتی باشد که تمامی کارکنان به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

مدل ناحیه‌ای در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

سومین استایلی که در انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی باید به آن اشاره نماییم، مدل ناحیه‌‎ای است. در مرحله اول باید قسمت‌های مجاور با دیوار با ابزار و وسایل اصلی مانند دستگاه کباب گیر اتوماتیک پر شده و سپس طراحی بلاک شست و شوی اصلی را آغاز کنیم.

مدل ناحیه‌ای در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

آخرین بخش در مدل ناحیه‌ای به قسمت طبخ و آماده سازی غذا ارتباط داشته و باید به تنظیم این بخش بپردازیم. بخش مرکزی باید کاملا باز باشد تا کارکنان و پرسنل به راحتی عبور و مرور نمایند.

مدل راهرویی در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

یکی از مدل‌های محبوب که بیشتر در رستوران‌هایی با آشپزخانه‌های کوچک و همچنین در کافی شاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، مدل راهرویی است. در این چیدمان شما کمترین هزینه را خواهید داشت. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که دو خط سرویس در دو طرف راهرو ایجاد نمایید.

مدل راهرویی در مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی

کد خبر: ۲۱۰٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رویا آشکاری IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
      1 0
      محتوای جامعی بود ممنونم.