اتاق یکدست امتحان خود را پس داده است| اتاق بازرگانی کارفرمای اعضاء نیست
سه اولویت تغییر در اتاق های بازرگانی کدامند؟

اتاق یکدست امتحان خود را پس داده است| اتاق بازرگانی کارفرمای اعضاء نیست

 حمید صافدل: اتاق بازرگانی باید از جایگاه کارفرمایی خود پایین آمده و در تعامل با اعضا در مسیر توسعه و پیشرفت اقتصادی با شفافیت کامل مطابه گری منطقی، مبتنی بر دانش را در دستور کار خود قرار دهد.

بازار؛ مهران ابراهیمیان: حمید صافدل رئیس اسبق سازمان توسعه و تجارت گفت: اتاق بازرگانی میعادگاه ساختارمند بخش خصوصی برای چاره‌اندیشی اقتصاد داست و لذا می تواند مانند دانشگاهی تجربی در حوزه اقتصاد خرد و کلان با احصاء مشکلات، چشم انداز درستی در حل مشکلات موجود ترسیم و عملیاتی کند.

وی با بیان این که در یک محیط اقتصادی شفاف امنیت، اشتغال و رشد اقتصادی بهتر رخ می دهد؛ افزود: امروز یکی از ارکان مهم بهبود فضای کسب و کار شفافیت است و شفافیت به عنوان مطالبه ای با عمر چند ساله هنوز محقق نشده است.

صافدل گفت: شفاف سازی در اتاق ها موجب کاهش رانت و فساد می شودو یک اتاق شفاف بدون شک بهتر می تواند در بهبود فضای کسب و کار نقش آفرینی کند.

وی در ادامه با آسیب شناسی اتاق های بازرگانی موجود گفت: مشکل امروز در اتاق های بازرگانی ناتوانی در بهره گیری از انرژی و خلاقیت جوانان در فضای کسب و کار است در حالی حضور آنها می تواند افکار جدید و ایده های نو را به اقتصاد سنتی ما تزریق کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به حضور ائتلاف اتاق شفاف در انتخابات اتاق بازرگانی تهران به عنوان یکی از مهمترین اتاق های کشور گفت: ترکیب این ائتلاف به لحاظ تجربه مدیریتی، دانش و سطح تحصیلات دانشگاهی در بنگاه های اقتصادی و تاکید بر تشکل گرایی می تواند در اتاق های بازرگانی تحول ایجاد کرده و اتاقی نوین را رقم بزند.

اتاق یک دست تجربه ای شکست خورده است

صافدل با اشاره به سابقه یک دست شدن تشکل اتاق بازرگانی در سالهای اخیر گفت: این تجربه شکست خورده و حتما باید از ان پرهیز کرد.

وی با تاکید بر این که اتاق های بازگانی محل تولید فکر و بستر ساز توسعه هستند و باید به جای منافع بنگاهی و یا گروهی به دنبال منافع اقتصادی در کشور باشند، افزود: همچنین اگر بنا به مشورت درست و دقیق به سه قوه به عنوان ماموریت اتاق ها باشد باید از نگاه سیاسی در صحنه رقابت ها تشکل های اقتصادی پرهیز کرد.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: فردی که منتخب هیئت نمایندگان در اتاق های بازرگانی می شود از لحظه ورود به اتاق باید توسعه و رشد اقتصادی را بر منافع گروهی و بنگاهی ارجح بداند.

صافدل با انتقاد از عملکرد دوره قبل اتاق‌های بازرگانی گفت: وقتی شخصی در بخش خصوصی مسئولیتی را در تشکل های مختلفی بپذیرد باید به تناسب مسئولیتش پاسخگو باشد.

نگاه کارفرمایی آفت اتاق بازرگانی

رئیس پیشین سازمان توسعه و تجارت در پاسخ به این سئوال که نخستین اولویت های اتاق بازرگانی در دوره جدید چه باید باشد؟ گفت: سه اولویت اساسی در دوره جدید باید در دستور کار قرار گیرد که نخستین و عاجل ترین آنها اصلاح ساختار اتاق و تغییر مدیریت از از نگاه کارفرمایی به نگاه مشارکتی و خدماتی به اعضا است.

وی با اشار به غیر شفاف بودن درآمدها و هزینه های اتاق های بازرگانی خاطر نشان کرد: دومین مورد اصلاحات را شفافیت در حوزه درامد و هزینه کرد اتاق منطبق با آنچه قانون در ماموریت های اتاق تعریف کرده است و سومین اصلاح توجه ویژه به حوزه روابط بین الملل است.

وی در بسط لزوم تحول در توسعه روابط بین الملل اتاق بازرگانی گفت: اتاق ظرفیت های زیادی به شکل مستقل و در تعامل با سایر اتاق های موجود در جهان دارد که می تواند به سرعت از آنها استفاده کرد ریال ضمن این که هم پای دیپلماسی اقتصادی دولت و همراه با او در مذاکرات دو جانبه و چند جانبه نقش آفرینی کند.

صافدل همچنین در پاسخ به سئوال دیگر بازار مبنی براین که مطالبه گری در اتاق در ماه های اخیر کم رنگ شده بود و این حوزه در اتاق چگونه باید دنبال شود، گفت: بیش از هر چیز هیات نمایندگان باید منافع بنگاهی و گروهی خود را ترک کنند تا بتوانند مشاوره و گفتمانی اثر گذار میان بخش خصوصی و دولت ایجاد شود. همچنین باید در نظر داشت که مطالبه گری به معنای درگیری با دولت نیست بلکه همه ما در یک کشتی و در درون حاکمیت به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی هستیم لذا مطالبه گری باید با پشتوانه علمی، تجربی و منطقی و بدور از نگاه های سیاسی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد به معنای اقتصاد کلان باشد.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha