۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
افزایش اقبال مردم نسبت به استفاده از تولیدات آرایشی- بهداشتی داخلی
سخنگوی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

افزایش اقبال مردم نسبت به استفاده از تولیدات آرایشی- بهداشتی داخلی

شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو به بازار گفت: با افزایش اقبال عمومی مردم نسبت به تولیدات داخلی آرایشی- بهداشتی، جای خالی محصولات وارداتی را در داروخانه ها پر کرده ایم.

بازار؛ گروه صنعت: هر چند در گذشته بیشتر داروخانه های سطح کشور محلی برای عرضه محصولات خارجی شده بودند اما اکنون با حمایت های سازمان غذا و دارو و سایر نهادهای مرتبط، این محصولات داخلی هستند که جای تولیدات داخلی را در سبد خانواده ها گرفته اند.

دستاوردی بزرگ که با تلاش و پشتکار تولیدکنندگان داخلی و حمایت متولیان از آن ها دست آمده و انتظار می رود تولیدکنندگان این حوزه پا را در عرصه خود فراتر بگذارند و صادرات محصولاتشان را به کشورهای اطراف افزایش دهند. در رابطه با دستاوردهای صنایع آرایشی- بهداشتی شهرام شعیبی سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان سخنگوی سازمان غذا و دارو بفرمایید در حال حاضر تولیدات صنایع آرایشی- بهداشتی کشور در چه جایگاهی قرار دارند و چقدر می توان بر آینده آن ها به خصوص به لحاظ کسب دستاوردهای ارزی امیدوار شد؟

به جرات می توان گفت ایران از لحاظ علمی، فنی، تکنیکی و نیروی انسانی متخصص در جایگاه بسیار خوبی قرار دارد و اکنون بسیاری از متخصصان کشور نه تنها در داخل کشور بلکه خارج از مرزهای ایران هم شناخته شده هستند و به همین نسبت هم اقدامات خوبی انجام می دهند.

تولیدات کیفی محصولات آرایشی- بهداشتی سبب شده واردات فرآورده های این حوزه از خارج از کشور ممنوع باقی بماند

اکنون متخصصان داخلی محصولات مهمی را در کشور فرموله، طراحی و به عرصه بین المللی عرضه می کنند و همین موضوع نشان دهنده توان کیفی داخلی است؛ پیروی این ماجرا چند سالی است که واردات فرآورده های آرایشی بهداشتی از خارج از کشور ممنوع اعلام شده است.

از این رو اکثر فعالان این صنعت به جای واردات، در زمینه تولید داخلی فعالیت دارند و طی دو سه سال اخیر نیز یک اتفاق بزرگ در این حوزه رخ داد و شاهد هستیم که محصولات خوبی از لحاظ علمی و تکنولوژی تولید شده که سرآمد بازار شده اند.

* چقدر در صنایع آرایشی- بهداشتی شاهد تعامل دانشگاه ها و بخش های علمی کشور با تولیدکنندگان هستیم؟

در این بخش به صورت ویژه سعی شده که همبستگی بین دانشگاه ها، صاحبان صنعت و دستگاه های دولتی ایجاد شود؛ یعنی دفاتری به خصوص در سازمان غذا و دارو، اداره استاندارد یا وزارت صمت راه اندازی کرده ایم که در ارتباط مستقیم با دانشگاه ها هستند.

تعامل هرچه بیشتر صنعت با بخش های علمی- دانشگاهی کشور به خیلی از پرسش ها و خلاهای علمی به خوبی پاسخ داده است

نتیجه این تعامل باعث شده صاحبان صنایع پروژه هایی را به دانشگاه ها اعلام و طرح اشکال کنند. برای مثال اعلام می کنند در چه زمینه هایی مشکل وجود دارد و از دانش این واحدهای علمی در ساخت فرآورده های آرایشی- بهداشتی بهره می برند؛ حالا این طرح مساله می تواند در زمینه طراحی، فرمولاسیون و یا حتی در حوزه تکنیک ها باشد. بر این اساس همایش هایی هم برگزار می کنیم تا اساتید دانشگاهی دستاوردهای علمی خود تا پیشرفت های روز دنیا را در اختیار صاحبان صنایع قرار دهند.

این اتفاق نه تنها برای صاحبان صنایع ارزشمند است بلکه فرصتی هم برای ورود بخش علمی کشور به صنعت و کاهش فاصله هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه فراهم می کند. اتفاقی که حتی زمینه اشتغال دانشجویان در صنعت را هم تسهیل می کند.

* گاهی شنیده می شود اعتماد سازی کافی از سوی مصرف کنندگان بازار محصولات آرایشی- بهداشتی به تولیدات داخلی ایجاد نشده است و حتی برخی همچنان به دنبال محصولات خارجی ولو قاچاق هستند. برای اعتماد سازی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید؟

در این زمینه که مصرف کننده داخلی نسبت به محصولات خارجی اقبال بیشتری دارد فقط مرتبط با محصولات حوزه آرایشی- بهداشتی نیست و این موضوع برای سایر فرآورده هایی که در داخل کشور تولید می شود نیز صدق می کند.

تحریم ها فرصتی برای تولیدکنندگان حوزه فرآورده های سلامت از جمله دارو، مکمل و غیره فراهم آورد تا با دانش و نبوغ خود نیاز مردم را برطرف کنند

با این حال بیشتر منظورمان در خصوص فرآورده های سلامت از جمله دارو، مکمل، فرآورده های غذایی و تجهیزات پزشکی است که این اتفاق رخ داده، منتهی من به جرات می توانم بگویم که دانشمندان، صنعتگران و اعضای هیئت علمی دانشگاهی ما در این زمینه بسیار خوب پیشرفت کردند؛ یعنی علم روز دنیا را فرا گرفتند و با توجه به تحریم هایی هم که وجود دارد از دانش و نبوغ خودشان استفاده کردند و نیاز مردم در بازار را تامین می کنند.

خوشبختانه می توان ادعا کرد طی این ۳ الی ۴ سال اخیر تولیدات داخلی در این حوزه خیلی خوب توانسته اند به جایگاه خود دست یابند. برای درک این موضوع نیز کافی است به محل عرضه فرآورده های آرایشی- بهداشتی که مستقیم ترین آن داروخانه است مراجعه کنید و مشاهده خواهید کرد که مردم دوست دارند از برند های ایرانی استفاده کنند.

* سازمان غذا و دارو برای تسهیل گری در صنایع آرایشی- بهداشتی چه اقداماتی انجام داده است و اساسا بفرمایید نقش این سازمان در این حوزه چیست؟

سازمان غذا و دارو متولی اصلی تولید و تامین فرآورده های سلامت محمور در کشور است؛ از این رو وظیفه تامین سلامت و ایمنی فرآورده را برعهده دارد. بر همین اساس این سازمان سختگیری قابل توجهی بر این حوزه دارد؛ چرا که فرآورده های این حوزه مستقیم با سلامت مصرف کننده در تماس است.

از این رو فرآورده های این حوزه باید از لحاظ آلاینده های میکروبی، شیمیایی و از لحاظ کیفیت ایمن باشد. بنابراین این سختگیری ها طبیعی است و در همه دنیا هم همین است بله سازمان غذا و دارو شاید در بحث صنعت و تولید سخت گیر ترین سازمان باشد که در حقیقت هم اینطور نیست اما با همه این شرایط سعی کرده ایم وضعیت تولید را تسهیل کنیم و بهبود ببخشیم. ولی در مقابل سلامت مردم هم نمی خواهیم عقب نشینی کنیم.

کد خبر: ۲۱۰٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha