۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
محرومیت‎‌های زیرساختی گردشگری یک شهر تاریخی| «میراث جهانی» هم اثرگذار نبود
وقتی اقامت گردشگر در کازرون به نصف روز می‌رسد؛

محرومیت‎‌های زیرساختی گردشگری یک شهر تاریخی| «میراث جهانی» هم اثرگذار نبود

کازرون- شهر تاریخی کازرون که هرساله میزبان گردشگران پرشماری از سراسر کشور است، زیرساخت‎های گردشگری و اقامتی چندانی ندارد و ثبت جهانی شهر باستانی «بیشاپور» هم در روند ایجاد زیرساخت ها اثری نگذاشت.

بازار؛ گروه استان‌ها: کازرون یکی از شهرستان های تاریخی استان فارس به شمار می رودو شهر باستانی بیشاپور که در کازرون قرار گرفته، در زمان ساسانیان ساخته شده است. بیشاپور با ۲۰۰ هکتار وسعت، از شهرهای مهم آن زمان بوده است. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن به صورت مکتوب در سنگ نوشته‌ای محفوظ مانده است.

شهر بیشاپور مرکز ایالت و کوره اردشیر خوره بوده است. بیشاپور به سال ۲۶۶ میلادی و به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده است.

این شهر در سال ۹۷ به همراه دیگر میراث ساسانیان در استان فارس ثبت جهانی شد و در ایام نوروز همواره پذیران گردشگران است.

شهر کازرون به رغم دارا بودن آثار تاریخی بسیار غنی اما از داشتن حداقل امکانات از جمله هتل و... برای گردشگران محروم است و مسافران نوروزی باید برای بازدید از بناهای تاریخی این شهرستان، رنج دو ساعته سفر را تحمل کرده و پس از بازدید به مرکز استان( شیراز) بازگردند.

کازرون با داشتن جاذبه های بسیار گردشگری و تاریخی از کمترین امکانات و زیرساختهای گردشگری مجروم است و به دلیل همین مشکلات بسیاری از ظرفیت‌های این شهر در حالی مغفول مانده است که خود به تنهایی می تواند در جذب گردشگر برای استان فارس بسیار موفق عمل کند.

انتظار می‌رفت پس از ثبت جهانی بیشاپور در حوزه‌های مغفول مانده اقدامی شود

یک فعال میراث فرهنگی شهرستان کازرون در این باره به بازار با اشاره به ثبت جهانی شهر بیشاپور به همراه دیگر بناهای ساسانی فارس گفت: انتظار می رفت پس از اینکه این شهر تاریخی در فهرست جهانی ثبت شد در حوزه هایی که مغفول مانده اقداماتی انجام شود که متاسفانه اینگونه نشده است.

محسن عباسپور افزود: در رابطه با این موضوع باید در حوزه مرمت، حفاظت، گسترش پژوهشگاه، کاوش و بحث ترویج و معرفی این مجموعه گشایش هایی حاصل می شد که متاسفانه تاکنون این امر محقق نشده است.

پس از ثبت جهانی بیشاپور یک زیر ساخت به نسبت قبل از ثبت به شهرستان افزوده نشده است

وی با انتقاد از عدم وجود زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان کازرون بیان کرد: پس از ثبت جهانی شهر تاریخی بیشاپور حتی یک زیر ساخت به نسبت قبل از ثبت به این شهرستان افزوده نشده است در حالی که انتظار می رود حداقل زیرساختهای گردشگری در شان این شهرستان ایجاد شود.

این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس با اشاره به اینکه طرح های ایده آلی در ذهن مسئولان است، اظهار کرد: زمانی هم که از عدم وجود زیرساختها در شهرستان کازرون انتقاد می شود گفته می شود که تعدادی اقامتگاه بومگردی دایر شده در حالی که این اتفاق هم از جانب مردم و بخش خصوصی انجام شده و میراث فرهنگی فقط به وظیفه ذاتی خود که همان صدور مجوز است عمل کرده است.

میراث فرهنگی برای فراهم شدن زیرساختهای گردشگری کج‌دار و مریز رفتار می کنند

عباسپور با بیان اینکه مسئولان میراث فرهنگی کجدار و مریز برای فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان رفتار می‌کنند، گفت: شهرستان کازرون از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری برخوردار است و با داشتن ۲۵۰ اثر ثبت شده ملی باید در جذب گردشگر موفق باشد اما تاکنون اینگونه نبوده و هیچ زمانی این شهرستان نتوانسته مقصد اصلی گردشگر باشد.

محرومیت‎‌های زیرساختی گردشگری یک شهر تاریخی| «میراث جهانی» هم اثرگذار نبود

میزان اقامت شبانه گردشگر در کازرون به نصف روز رسید

وی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان کازرون فراهم شود، افزود: میزان اقامت شبانه گردشگر در این شهرستان بسیار کم است و تورهای گردشگری فقط به نصف روز ماندن در کازرون بسنده می‌کنند، چرا نباید حداقل زیرساختها در این شهر فراهم باشد.

این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس با انتقاد از عدم وجود چشم انداز برای توسعه گردشگری از مسئولان ذی ربط خواست به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

تقویت زیرساخت‌های گردشگری در کازرون

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون نیز در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری است، گفت: در حال حاضر از سوی میراث فرهنگی اقداماتی برای فراهم شدن زیرساختهای گردشگری در این شهرستان در حال انجام است که از آن جمله می توان به آسانسور شیب رو غار شاپور، تبدیل کاروانسرای میانکتل به اقامتگاه بومگردی و گردشگری و... با همراهی بخش خصوصی اشاره کرد.

محرومیت‎‌های زیرساختی گردشگری یک شهر تاریخی| «میراث جهانی» هم اثرگذار نبود

محمدرضا جوکاری با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه زیرساختهای جذب گردشگر حمایت می کند، افزود: علاوه بر پروژه های مذکور موجوع تفرجگاه پریشان نیز در دستور کار است اما اتمام این پروژه ها به یک سال تا دو سال زمان نیازمند است.

وی با اشاره به ثبت ملی بیش از ۲۵۰ اثر تاریخی شهرستان کازرون بیان کرد: این شهرستان در حوزه های مختلف گردشگری مذهبی، تاریخی، طبیعی دارای ظرفیت های زیادی است که نیازمند است مرود توجه ویژه قرار گیرد.

حمایت ویژه از سرمایه گذاری در حوزه گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کازرون از حمایت از سرمایه گذاری خبرداد و گفت: میراث فرهنگی به دنبال جذب سرمایه گذار در این حوزه است و تاکنون گام های خوبی برداشته شده است و نیاز به تلاش بسیاری است.

به هر حال شهرستان کازرون با داشتن جاذبه های بسیار گردشگری و تاریخی، از ظرفیت های بسیاری برای جذب گردشگر بهره مند است اما متاسفانه استفاده از این ظرفیت ها به دلیل عدم ایجاد زیرساخت و همچنین نبود اطلاع رسانی کافی برای معرفی آنها همچنان مغفول مانده است.

هر چند که تا نوروز زمان زیادی باقی نمانده و امکان ایجاد زیرساختها از جمله هتل و... وجود ندارد اما حداقل می توان با معرفی ظرفیت های این شهرستان برای جذب گردشگر گامهای موثری برداشت.

انتخاب بیشاپور به عنوان میراث جهانی می تواند در جذب گردشگر اثر مناسبی برجا گذارد به شرطی که شرایط اقامتی و زیرساختی در کازرون بیش از پیش تامین شود، گردشگرانی که قصد اقامت شب را در این شهر دارند هنوز برای یافتن محل اقامت استاندارد و با کیفیت دچار چالش جدی هستند و در ایام نوروز ظرفیت هتل‌های موجود نیز کاملا تکمیل است از این رو نمی‌توان انتظار داشت تا شرایط اقامتی این شهرستان به سطح قابل قبولی نرسیده است، گردشگری در این شهرستان منجر به توسعه اقتصادی شود.

کد خبر: ۲۱۰٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha