۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
مروارید سیاه زینت سرزمین آبهای روان/ فسیل های زنده به کمک اقتصاد می آیند
تولید ۱۰ درصد ماهیان سردابی کشور در کهگیلویه و بویراحمد؛

مروارید سیاه زینت سرزمین آبهای روان/ فسیل های زنده به کمک اقتصاد می آیند

یاسوج - سهم کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۱.۵ میلیارد مترمکعب روان آب و ۱۰ درصد منابع آبی کشور، تنها ۱۰ درصد تولید ماهیان سرد آبی کشور است و این در حالی است که با کاهش ذخایر ماهیان خاویاری کشور، این استان پتانسیل بالایی در زمینه تولید ماهیان خاویاری دارد.

صدیقه امیدی؛ خبرگزاری بازار: استان کهگیلویه و بویراحمد که به داشتن رودخانه ها و آبشارهای بسیار شهره بوده و به سرزمین رودخانه های خروشان، معروف است دارای ۵۷ رودخانه به طول یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر و ۱۱ هزار کیلومتر آب راه و دهها آبشار و پنج هزار و ۱۰۰ دهنه چشمه در مناطق مختلف سردسیری و گرمسیری استان و دو سد اجرا شده و چندین سد در دست ساخت است که این امر پتانسیل فراوان این استان برای پرورش ماهیان سردابی را مشخص می کند.

اما این استان با وجود همه پتانسیلها، هنوز هم با توسعه فاصله بسیاری دارد و یکی از راههایی که می توان به توسعه یافتگی استان کمک کرد، استفاده بهینه از آبهای روان و ایجاد مراکز پرورش ماهی است که در این میان پرورش ماهی خاویاری که محصولی پردرآمد است می تواند، بر افزایش تولید، صادرات و اشتغالزایی نقش مهمی داشته باشد.

به گفته مدیرکل شیلات کهگیلویه و بویراحمد تولید ماهیان خاویاری در سال ۱۳۹۴ در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

حمزه جانبازی‌ در  گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه افزایش مزارع تولید بچه ماهی خاویاری و پرورش این ماهی در استان علاوه بر اشتغالزایی از نابودی نسل ماهیان خاویاری نیز جلوگیری می کند، افزود: ماهیان خاویاری از خانواده تاس ماهیان بوده که با توجه به قدمت آنها به عنوان فسیل های زنده نیز شناخته شده و به ۲۷ گونه و زیر گونه در جهان تقسیم می شوند.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی دارد
وی اظهار داشت: در دریای خزر پنج گونه از ماهیان خاویاری ممتاز جهان شامل تاس ماهی ایرانی یا قره برون، فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، ماهی شیپ و ماهی ازون برون یا سوروگا زیست می کنند که بر اثر صید بی رویه ذخایر این ماهی بسیار کم شده است.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد تولید ماهیان سرد آبی کشور را تأمین می‌کند و در سال گذشته ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن ماهی در این استان تولید شد

جانبازی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد تولید ماهیان سرد آبی کشور را تأمین می‌کند و در سال گذشته ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن ماهی در این استان تولید شد.

کهگیلویه و بویراحمد در مجموع ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی دارد که از این میزان بسیاری از طرحها به دلیل مختلف تعطیل و غیرفعال هستند و به گفته کارشناسان این عرصه، تولید ماهیان خاویاری می تواند هم سود بیشتری برای تولیدکنندگان و پرورش دهندگان به دنبال داشته و هم سهم استان را در صادرات خاویار در بازارهای جهانی افزایش دهد.

فعالیت سه مزرعه پرورش ماهی خاویاری در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر کل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا در گفتگو با بازار با بیان اینکه نخستین مزرعه پرورش ماهی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۶۵ در منطقه چشمه پهن گنجگان بویراحمد با ظرفیت اسمی ۲۰ تن به بهره برداری رسید، گفت: در سال ۹۴ برای اولین بار استحصال خاویار از گونه ماهی استرلیاد در استان انجام شد.

الیاس تاج الدینی افزود: در ابتدای کار در این مزرعه، بیش از دو هزار قطعه ماهی خاویاری از گونه های فیل ماهی، استرلیاد، اوزون برون و سیبری استحصال شدند.

وی با بیان اینکه استحصال خاویار در این مزرعه پس از چهار سال انجام شد، اظهار داشت: در کهگیلویه و بویراحمد سه مزرعه پرورش ماهی خاویاری فعال است.

تاج الدینی افزود: این استان در زمینه پرورش ماهیان خاویاری پتانسیل و ظرفیت خوبی دارد و در راستای استفاده از این ظرفیتها مزارع پرورش بچه ماهیان خاویاری در دستور کار بود.

وی تصریح کرد: پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار در حدود دو دهه است که در کشور آغاز شده است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه ظرفیت تولیدی مزارع پرورش ماهی در استان ۵۸ میلیون و ۴۳۱ هزار قطعه است، گفت: کهگیلویه و بویراحمد برای پرورش ماهیان خاویاری اقلیم مناسبی دارد.

پرورش ماهی خاویاری درآمدزایی بالایی دارد
عبدالله بهمنش افزود: پس از خاویار، مهمترین و اصلی ترین کاربرد ماهیان خاویاری استفاده از گوشت آن است که ارزش غذایی بالایی دارد و علاوه بر آن خاصیت درمانی فوق العاده برای پیشگیری از بیماری های گوناگون دارد.

وی تصریح کرد: از پوست ماهی خاویار لباس شنا و از غضروف ماهی خاویار نیز در مواد اولیه چسب صحافی و داروهای پزشکی استفاده می شود.

هر کیلوگرم خاویار ایران با قیمتی در حدود هزار و ۸۰۰ یورو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فروش می‌رسد

بهمنش با بیان اینکه پوست ماهی خاویار در صنعت چرم سازی کاربرد دارد، تصریح کرد: از این چرم برای تولید لباس شنا، کیف، کفش، کمربند و سایر صنایع استفاده شده و یکی از مزایای آن دوام آن است و این امر سبب می شود که تولید و پرورش ماهیان خاویاری به صرفه باشد.

وی اظهار داشت: در سال گذشته خاویار نوع الماس که از با کیفیت‌ترین خاویارهای تولیدی کشور بود، با قیمت ۹۵۰ هزار تومان در هر ۵۰ گرم در بازارهای تهران به فروش رسید.

بهمنش افزود: همچنین هر کیلوگرم خاویار ایران با قیمتی در حدود هزار و ۸۰۰ یورو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فروش می‌رسد.

ایجاد مزارع پرورش ماهی خاویاری سبب توسعه پایدار می شود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری و قزل آلا ظرفیت بالای دارد، گفت: خاویار محصولی ویژه، پردرآمد و صادراتی است و تولید ماهیان خاویاری می تواند صادرات استان را افزایش و اقتصاد را متحول کند.

حسین کلانتری افزود: این استان دارای ظرفیتهای بالقوه است که باید بالفعل شوند و این امر به دست فارغ التحصیلان دانشگاهها میسر می شود.

وی اظهار داشت: ایجاد طرحهای پرورشی همچون ماهیان خاویاری با توجه به درآمدزایی آن می تواند سهم استان در پرورش و فروش این ماهی در بازارهای جهانی را افزایش دهد.

کلانتری افزود: توسعه پرورش ماهیان خاویاری در استان با توجه به شرایط آب و هوایی می تواند علاوه بر اشتغال زایی مناسب موجب رونق اقتصادی و توسعه پایدار شود و در حال حاضر، اشتغالزایی و راه اندازی کسب و کار از مهمترین دغدغه‌های دولت است.

در حالی کهگیلویه و بویراحمد همچنان عنوان توسعه نیافتگی را یدک می کشد و با وجود ظرفیتهای فراوان، برخی مناطق این استان با واژه محرومیت عجین شده است، تنها راه نجات، تولید و اشتغالزایی است و در این میان افزایش مزارع پرورش ماهی با توجه به پر آب بودن استان، می تواند نقش مهمی ایفا کند و در این میان نقش ماهیان خاویاری می تواند پررنگ تر و ماندگار تر باشد.

کد خبر: ۲۱٬۰۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha